جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

‍ زخمه ای از کلمات برای بی پلامارِ هنر / سازنده اثر کم‌بدیل بی‌پلامار و از هنرمندان پیشکسوت دلفانی بعلت شدت سوختگی در بیمارستان بستری شد

زخمه ای از کلمات برای بی پلامارِ هنر
✍ کتاب تاریخ هنر دلفان را اگر می نوشتند قطعا یکی از فصولش بی پلامار بود که معرف سنت و آداب و رسوم و غنای فرهنگ ایلیاتی است.
مجموعه ای که در آن کارِکتِر حیدر نمادی از صداقت مردم روستا  و علی و فاطمه گوشه ای  از درد نامه ی روستاییان را به زیبایی به نمایش گذاشتند. در این اثر ماندگار همچنین دیدیم که چگونه  آداب و رسوم قوم لک در مراسم های سور (عروسی) و سوگ با نوای سلطان سرنا به زیبایی به پرده ی نمایش درآمد.
بی پلامار سالهاست نمادی از فرهنگ ایلیاتی ما قلمداد می شود .
بدون شک این اثر ماندگار برگ‌زرینی است در کارنامه ی فرهنگی دلفان.
این در حالیست که خالق این اثر درخشان جناب آقای صیدجعفر فلاحی این روزهایش را بر اثر سوختگی در بیمارستان سپری میکند بدون حتی ذره ای توجه از سوی مسئولین شهرستان.
ایشان به یقین بازوی فرهنگی قوم لک محسوب میشود اینکه در این روزهای سخت و دردناک اینگونه تنها بماند اجحاف در حق هنر و هنرمند است.
فرهنگ گستره ی وسیعی از ارزش ها و باورها و هنجارهاست. و هنر بخشی از فرهنگ هر جامعه است. با این تفاسیر نادیده گرفتن هنر و هنرمند یعنی نادیده گرفتن فرهنگ.
این بی توجهی برای هنرمند بی انگیزگی به همراه دارد. و بدا به حال جامعه ای که هنرمندش بی انگیزه باشد . قطعا نتیجه اش میشود شکافی عمیق در اقتدارِ هویتیِ یک جامعه.
توجه و دلجویی از این هنرمندِ فرهنگ ساز که باعث اعتلای فرهنگ قوم بزرگ لک بوده و هست در این روزهای سخت کمترین کاری است که میشود در حق این هنرمند انجام داد.
برای صید جعفر فلاحی دردهای پوستی سر باز کرده اند و رنج از دردهای دوستی چهره ی زخم خورده اش را مغموم گردانیده است و این فقط القای یک چیز است و آن هم « هنر به راستی در چشم عده ای خار است»
صورت مهربان و چهره ی پدرگونه یِ دلسوزِ فرهنگش در زیر لایه هایی از پانسمان،  جراحت را از چهره اش گرفته و به جوهر قلمم می‌کِشَد.
قدرش را که ندانستیم شاید دلجویی از این فرهنگ ساز بی ادعا حداقل ترین کار باشد.
خاطر مکدرش را بیش از این با بی توجهی مکدر نکنیم.


مهدی کیانی برخورداری
فرهنگی و فعال رسانه ای

هیات تحریریه نسیم دلفان ضمن تشکر از نویسنده و شاعر جوان آقای مهدی کیانی و قلم شیوای ایشان ؛ برای هنرمند پیشکسوت و عزیز دلفان جناب آقای فلاحی آرزوی بهبودی کامل و عاجل داریم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *