پنجشنبه , ۹ فروردین ۱۴۰۳

۱۰ صدای عجیبی که دوست ندارید بدن‌تان تولید کند- قسمت اول

صداهای ناخواسته و عجیب می‌توانند به نوعی اعلام هشدار از سوی بدن و نشانه‌ی وجود مشکل در جایی از آن باشند…


۱۰ صدای عجیبی که دوست ندارید بدن‌تان تولید کند-قسمت دومدر اینجا به برخی از این صداها اشاره می‌کنیم.
۱.صدای ترق توروق زانوها و مچ پا
این صداها معمولا در نتیجه‌ی یکی از این سه چیز ایجاد می‌شوند: اگر تاندون‌ها روی مفاصل جابجا شوند٬ اگر مایع موجود در مفصل جابجا شود که به تولید حباب‌های گازی می‌انجامد٬ یا اگر مفاصل از محور خود جابجا یا خارج شوند.
به پزشک مراجعه کنید، اگر:  دچار درد٬ تورم یا گرفتگی شدید یا اگر علائم اختلال٬ باعث کمتر‌شدن فعالیت‌های ورزشی و تمریناتتان شده. درد زانو می‌تواند ناشی از پیچیدگی غضروف آن باشد٬ و درد قوزک پا هم می‌تواند به خاطر آرتروز یا آسیب به تاندون‌ها رخ دهد. این صدای تق تق در جوانان شیوع کمتری دارد٬ اما اگر همیشه این صدا را می‌شنوید٬ پس انتظار آن را داشته باشید که با بالا رفتن سن این صدا بیشتر شود.
۲.قار و قور٬ صدای غلغل یا غرش معده
این صداها نشان‌دهنده آن است که معده‌تان می‌خواهد به نوعی فشاری را که به آن وارد آمده خالی کند. بین وعده‌‌های غذایی٬ سیستم گوارشی شما هر چند ساعت یک بار متحمل انقباض‌های شدید و اغلب صداداری می‌شود تا بتواند باقیمانده‌ی غذا را از معده و روده عبور دهد. قار و قور شکم اغلب نشان‌دهنده‌ی گرسنگی یا نیاز به خوردن اسنک نیست.
به پزشک مراجعه کنید، اگر: روده‌ی پرتلاطم شما با درد و تورم همراه است٬ خصوصا اگر وقتی به آن فشار وارد می‌آورید صدای مایعات را در آن می‌شنوید. در موارد نادر٬ روده‌تان ممکن است به میزان زیاد یا کمی منقبض شود٬ یا آنکه ممکن است دچار انسداد یا گرفتگی روده شوید که در آن صورت باید جراحی انجام دهید.
۳.خر و پف همیشگی شبانه
این صدا ناشی از ارتعاش بافت نرم دهان و گلو هنگام نفس کشیدن است. اسپری‌های بینی و برچسب‌های مخصوص می‌تواند در رفع آن مؤثر باشد٬ اما پیشنهاد می‌کنیم که وزنتان را کم کنید.
به پزشک مراجعه کنید، اگر: متوجه شدید که شب‌ها به سختی نفس می‌کشید٬ یا با تعرق از خواب بیدار می‌شوید یا در طول روز حالت خواب‌آلوده دارید. از طرفی ممکن است به آپنه خواب مبتلا باشید که منجر به بروز مشکل در مسیر هوا می‌شود و یا به افزایش خطر دیابت و سکته مغزی می‌انجامد. در این مواقع به دستگاهی به نام CPAP (یا دستگاه فشار جریان هوای مثبت دائمی) نیاز دارید تا هنگام خواب بتواند به باز شدن مجاری تنفسی‌تان کمک کند. اگر وضعیت خوبی دارید و دچار آپنه نمی‌شوید٬ بهتر است از ایمپلنت جدار میانی بینی استفاده کنید یا برای شکل‌دهی مجدد مجرای هوایی٬ آن را جراحی کنید.
۴.تق تق و صدای استخوان فک
اگر این صدا٬ صدایی بلند و آزاردهنده است٬ یعنی مفصل گیجگاهی‌تان –‌در واقع مفصل یا غضروف فک فوقانی و تحتانی‌– از حالت تراز بودن خود خارج شده است. اما این ضرورتا یک مشکل محسوب نمی‌شود.
به پزشک مراجعه کنید، اگر: فک‌تان قفل شده یا به طور کامل باز و یا بسته نمی‌شود. یا اگر عادت دارید که در طول شب فک‌تان را به هم فشار دهید٬ به دنبال یک محافظ دهان باشید و یا آن را ببندید تا فشار کمتری به استخوان فک وارد شود؛ چرا که این فشار می‌تواند به بدتر شدن وضعیت فک و درد بیانجامد. در مجموع٬ اگر دچار هر کدام از این مشکلات هستید٬ ترجیحا سعی کنید از جویدن آدامس و غذاهای جویدنی مانند نان باگل٬ تافی و استیک خودداری کنید.
۵.صدایی شبیه سوت که از بینی خارج می‌شود
علت این مسئله این است که جریان هوا از یک فضای بسیار تنگ در بینی‌تان عبور می‌کند. به احتمال زیاد در این وضعیت بینی‌تان دچار گرفتگی شده است. تخلیه‌ی محتویات بینی می‌تواند به رفع این مشکل کمک کند٬ اما اگر اثری نداشت٬ صبر کنید تا آب بینی‌تان جمع شود و یا می‌توانید از محلول نمکی بینی و اسپری‌های استروئیدی بینی استفاده کنید.

به پزشک مراجعه کنید، اگر: این صداهای شبیه سوت درست بعد از یک حادثه مثلا با ضربه‌ی مستقیم به صورت آغاز شده است. از طرفی فشار زیاد به بینی به خاطر دست کردن انگشت در آن هم می‌تواند به ایجاد سوراخ در جداره‌ی بینی بیانجامد که به احتمال زیاد به جراحی نیاز خواهد داشت. طی عمل٬ جراح از غضروف جای دیگری از بدن مانند گوش استفاده می‌کند تا بتواند بافت کوچکی در ناحیه‌ی مورد نظر بسازد.
ادامه این گزارش را دنبال کنید (اینجا)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *