سه شنبه , ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

یادداشت / شفافیت کلید تحول در مدیریت شهری

ناصر ناصری: شفافیت کلید تحول در مدیریت شهری است

هر چهار سال یکبار مردم این شهر با امید به وعده های نامزدهای انتخابات شورای شهر، پای صندوق‌ رأی می‌روند، به افراد مورد اطمینان خود رأی می‌دهند و با شروع فعالیت‌ شورا، از منتخبین خود انتظار پاسخگویی و شفافیت در عملکرد مدیریت شهری را دارند.
خواسته بحقی که هیچگاه به درستی برآورده نشده است.
شهروندان امید دارند منتخبان آنها همچنان که قبل از انتخابات در کوچه ها و محله ها و درب منازل مردم اظهار فروتنی می‌کردند بعد از انتخاب شدن نیز از بالا به مردم نگاه نکنند و شهروندان را نامحرم امورات شهری و تصمیمات و آرا خود ندانند.
مردمی که در این شهر زندگی می‌کنند اغلب آنها بیش از هر کارشناسی به مشکلات و مسائل شهر واقفند و نباید مسئولان شهری با فاصله گرفتن از شهروندان، اعتماد عمومی را خدشه دار کنند.
شفافیت در اموری که به عهده شورای شهر گذاشته شده است، بر عملکرد شوراها تاثیر گذار است ، به طوری که هر چه شفافیت بر وظایف آنها بیشتر باشد عملکرد و کارایی شورا در توسعه و آبادانی شهر بیشتر خواهد شد چرا که شورای شهر دروازه ورود به شهرداری است و شفافیت در عملکرد و تصمیمات شورای شهر می‌تواند شفافیت را گام به گام به شهرداری دیکته کند تا مدیریت شهری از شاهراه شفافیت به تحول، پیشرفت و توسعه شهر کمک کند.
طراحی سایتی برای شورای شهر و شهرداری و یا پیوستن به سامانه شفافیت، به نحوی که شهروندان بتوانند به مصوبات، آرا و نظرات و گزارش مستمر عملکرد شورا و شهرداری دسترسی داشته باشند می تواند گام مهمی در عمل به وعده شفافیت باشد.
حوزه بیلان مالی، قراردادها، معاملات و شهرسازی به‌ویژه بخش صدور مجوزهای ساختمانی و برگزاری شفاف مناقصات و مزایده ها از گلوگاه‌های مهم شفافیت در شهرداری هستند که شورای شهر می بایست در جهت نظارت کامل بر این امور، شفافیت آنها را از شهرداری مطالبه نمایند.
تعامل با رسانه­ ها نیز می تواند فرایند شفافیت را تسهیل نماید.
رسانه ها ابزاری برای تقویت مدیران شهری در ایفای وظایف خود هستند. و به­ طرق گوناگون می­توانند زمینه تسهیل مشارکت شهروندان و همکاری آنها برای اداره بهتر شهر را فراهم کنند.
مهمترین اقدام مدیریت شهری برای ارتباط صحیح و قوی با مردم و رسانه، ایجاد معاونت فرهنگی و رسانه در شهرداری و تقویت و تجهیز بخش روابط عمومی شهرداری است.
اصحاب رسانه نیز با رعایت اخلاق رسانه ای، انتقاد سازنده، انتقال درست اخبار و تحلیل های کارشناسی نقش مهمی در ارتقای آگاهی جامعه دارند.
#شفافیت
#شورای_ششم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *