سه شنبه , ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

یادداشت تحلیلی درباره حوادث اخیر در دلفان / امنیت پایدار ، زیربنای حیات اجتماعی

خشونت‌هایی که به‌تازگی در شهر نورآباد رخ‌داد ، حس ناامنی و نگرانی را در شهروندان دلفانی افزایش داده‌است . متاسفانه چند نفر از جوانان بی‌گناه‌ همشهری‌مان نیز قربانی این خشونت‌ها شدند.

مولفه‌های پرشماری همچون فقر آموزشی و تربیتی ، مشکلات اقتصادی و معیشتی ، ضعف در بازدارندگی مجازات‌ها ، وجود خلاهای انتظامی ، کمبود تجهیزات سخت‌افزاری امنیتی و رهاشدگی فضای مجازی از جمله عوامل بروز خشونت و ناهنجاری در سطح جامعه هستند .

فقر فرهنگی و تربیتی ،‌ اختلافی را که با گفتمان و مدارا قابل‌حل است ، مبدّل به تنش و خشونت می‌نماید و شکاف طبقاتی و تبعیض اقتصادی ، ارزش قناعت و ساده‌زیستی را ازبین برده و مسابقه‌ی ثروت‌اندوزی یک‌شبه را در بین جوانان به‌راه‌ می‌اندازد .

عدم مجازات سریع و قاطع ، مجرمان را در تکرار جرم گستاخ و جسور می‌نماید و خلاهای امنیتی-انتظامی و اشراف ناکافی اطلاعاتی نیز ارتکاب جرم را تسهیل می‌نماید .

با بررسی حوادث اخیر نورآباد می‌توان گفت که این خشونت‌ها ، برآمده از انگیزه‌های فردی بوده و امنیت جامعه را به‌صورت سازمان‌یافته و مستقیم ، هدف قرار نداده‌است ، اما پرواضح است که امنیت روانی عموم شهروندان بعد از این خشونت‌ها در معرض آسیب قرارگرفته‌است.

سخن اینجانب پیرامون اقدامات آموزشی و تربیتی فراگیر یا برنامه‌های اقتصادیِ بلندمدت که باید در دستگاه‌های اقتصادی و نهادهای فرهنگی اجرا گردند و یا اقدامات قاطع انتظامی و مباحث حقوقی و قضایی نیست . چرا که این مقولات توسط متخصصین دلسوز و مسئولین مرتبط ، واکاوی و تحلیل خواهندشد .

? آنچه که در این مقال مدّنظر اینجانب می‌باشد ، نیازهای سخت‌افزاری شهر نورآباد برای ارتقاء و بروزرسانی امنیت اجتماعی می‌باشد که در ادامه به تعدادی ازین موارد اشاره می‌نمایم :

➖ تامین روشنایی مناسب برای خیابان‌ها ، کوچه‌ها و معابر شهر به‌گونه‌ای که هیچ نقطه‌ی تاریکی در سطح شهر باقی‌نماند

➖ نصب سیستم دوربین پایش تصویری در نقاط حساس به‌ویژه در چهارراه‌ها و ورودی‌های شهر

➖ الزام به نصب دوربین مداربسته در ساختمان‌ها و مغازه‌های نبش کوچه‌ها و خیابان‌ها و دور میادین شهر

➖ استخدام نگهبان محله با هماهنگی نیروی انتظامی جهت تامین امنیت شبانه‌ی محلات پرخطر

➖ ایجاد بازار متمرکز مجهز به بالاترین سیستم‌های امنیتی و نیروهای حراستی آموزش‌دیده برای برخی از صنوف حساس مانند طلافروشی‌ها

➖ نصب ردیاب و جی‌پی‌اس بر روی خودروها و وسائط نقلیه جهت ردیابی مسیر حرکت آنها

➖ توقیف خودروهای فاقد پلاک و وضع جریمه‌ی سنگین برای استفاده از این خودروها

➖ ایمن‌سازی منازل مسکونی با نصب نرده و حفاظ مناسب و آیفون تصویری و هرگونه اقدام بازدارنده‌ی دیگری که افراد زمینه‌دار را از مبادرت به جرم منصرف نماید

? مظلومیت کشته‌شدگان خشونت‌های اخیر از خاطر مردم دلفان پاک نخواهدشد ، اما چنانچه خدای‌نکرده مردم و دستگاه‌های مسئول ، قاطعانه و متعهدانه به وظائف خود عمل‌نکنند ، تکرار این‌گونه حوادث ، دور از ذهن نخواهدبود .

با سپاس از حوصله‌ی مخاطبان محترم
افشین صفری ، ۲۷ شهریور ۱۴۰۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *