شنبه , ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

چوب حراج بر سلامتی مردم/ پیشرفت ۲۰ درصدی تصفیه‌خانه فاضلاب نورآباد پس از ۱۲ سال

تصفیه‌خانه فاضلاب شهر نورآباد پروژه‌ای است که ۱۲ سال از آغاز عملیات اجرایی آن می‌گذرد و هنوز ۲۰ درصد پیشرفت دارد که در نوع خود یک رکورد محسوب می‌شود!…


نسیم دلفان – به گزارش خبرگزاری فارس ، شهر ۷۵ هزار نفری نورآباد فاقد سیستم تصفیه‌خانه فاضلاب است که بهره‌برداری از طرح تصفیه‌خانه فاضلاب این شهر یکی از خواسته‌های اساسی مردم است.

تصفیه‌خانه فاضلاب شهر نورآباد پروژه‌ای است که ۱۲ سال از آغاز عملیات اجرایی آن می‌گذرد و هنوز ۲۰ درصد پیشرفت دارد.

علی کرمی یک شهروند نورآبادی که در کنار رودخانه نورآباد سکونت دارد گفت: بوی بد رودخانه باعث شده که اهالی کنار این رودخانه با مشکلات بهداشتی روبرو شوند.

یک کارشناسی عمران در نورآباد نیز در این باره گفت: متاسفانه برخی از فاضلاب شهری نورآباد به خاطر تکمیل نشدن تصفیه‌خانه این شهر در دو رودخانه گیزرود و بادآور رها و برای اهالی این منطقه مشکلات بهداشتی به وجود بیاورد.

شهاب فتح‌الهی یادآور شد: این مشکلات باعث بروز مشکلات بهداشتی شده و کارشناسان بهداشت بارها در این زمینه هشدار داده‌اند.

پروژه ۱۲ ساله نورآباد ۲۰درصد پیشرفت دارد

عملیات ساخت این طرح در سال ۸۱ آغاز شد، اما پس از مدتی به بهانه تکمیل طرح‌های نیمه تمام دیگر شهرها طرح تصفیه‌خانه فاضلاب شهر نورآباد تعطیل شد.

با گذشت یک تعطیلی ۱۲ ساله این طرح در آئینی مجددا در تیرماه سال ۹۰ با حضور مدیرعامل شرکت آبفا کشور و جمعی از مسئولان استان و شهرستان یک بار دیگر کلنگ‌زنی شد که انتشار این خبر موجی از نور امید را در دل شهروندان نورآباد ایجاد کرد.

اما متاسفانه شادی و امید مردم نورآباد برای ادامه روند ساخت این پروژه با گذشت ۳ ماه از آغاز طرح بار دیگر به یاس و ناامیدی تبدیل شد و این پروژه به سبب نبود اعتبار و کوتاهی پیمانکار متوقف شد.

مدیر آب و فاضلاب شهر نورآباد نیز با اشاره به اینکه عملیات مجدد طرح تصفیه‌خانه فاضلاب شهر نورآباد با تلاش مسئولان شرکت آب و فاضلاب استان و دیگر مسئولان در تیرماه سال ۹۱ شروع شد، افزود: این طرح با ظرفیت نهایی ۸۰ هزار نفر و افق سال ۱۴۲۰ با وجود دو لاگن و به صورت سیستم لجن فعال در حال ساخت است.

علت اصلی این پروژه کمبود اعتبار است

نادر بهرامی پیشرفت فیزیکی طرح تصفیه‌خانه فاضلاب شهر نورآباد را ۲۰ درصد ذکر کرد و اظهار داشت: علت اصلی پیشرفت کافی برای ادامه ساخت این پروژه کمبود اعتبار بوده که امیدواریم که با توجه به سفر اخیر و بازدید استاندار لرستان به صورت میدانی که از این طرح داشته در آینده‌ای نزدیک شاهد به بهره‌برداری رسیدن این پروژه باشیم و این آرزوی دیرینه مردم نجیب و خونگرم دلفان هر چه زودتر محقق شود.

بهرامی با اشاره به اینکه به طور ۱۰۰ درصد فاضلاب شهر نورآباد جمع‌آوری شده است، اظهارداشت: کلوکترها و ایستگاه پمپاژ این پروژه اجرا شده است و در حال کار هستند.

وی افزود: در حال حاضر فاضلاب شهر را به طور ۹۵ درصد از سطح رودخانه مرکز شهر جمع‌آوری و به خارج از شهر منتقل کردیم که این موضوع مورد تقدیر استاندار لرستان قرار گرفت که امیدواریم در آینده نیز با تخصیص اعتبار کافی شاهد به بهره‌برداری رسیدن این طرح باشیم.

در ادامه مدیر شرکت آب و فاضلاب شهری استان لرستان در این باره با اشاره به اینکه مطالعات طرح ساخت تصفیه‌خانه فاضلاب شهر نورآباد از سال ۷۵ آغاز شده است، اظهار داشت: طی چند مرحله شبکه توزیع خطوط انتقال، ایستگاه‌های پمپاژ و حتی قسمت‌هایی از تصفیه‌خانه فاضلاب کارهایی مهم انجام شده است.

مهدی اکبریان افزود: به دلیل مشکلات مالی که در تامین پروژه اتفاق افتاد ما به ناچار مجبور شدیم که بیشتر تمرکز خود را به خطوط انتقال و شبکه توزیع قرار بدهیم، به نحوی که بتوانیم پساب که متاسفانه در دسترس رودخانه‌ای قرار گرفته به یک نوعی از مرکز شهر انتقال بدهیم و برای انجام این اقدام بالغ بر هشت میلیارد تومان طی سه سال سرمایه‌گذاری توسط شرکت آب و فاضلاب شهری استان صورت گرفته است.

وی اختصاص تنها اعتبارات دولتی برای ادامه ساخت این پروژه را ناکافی عنوان کرد و اظهار داشت: حدود یک سال است که مطالعات مالی این پروژه را انجام داده‌ایم که خوشبختانه قرارداد بی یو تی این طرح فراخوان اولیه آن صورت می‌گیرد.

اکبریان یادآور شد: در حال حاضر دنبال تعیین تکلیف پیمانکار این پروژه هستیم.

وی اظهار کرد: امسال سه میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان اعتبار به این پروژه اختصاص یافته که حدود ۲۵ میلیارد تومان دیگر برای این پروژه نیاز است.

ادامه ساخت تصفیه‌خانه نورآباد تا پایان امسال آغاز می‌شود

مدیر شرکت آب و فاضلاب شهری استان لرستان اظهار امیدواری کرد: ادامه ساخت این طرح در پایان سال ۹۲ شروع می‌شود و یک قسمت از تصفیه‌خانه را در پایان ۹۳ فعال کنیم.

در ادامه فرماندار نورآباد گفت: شبکه‌گذاری داخلی، ایستگاه پمپاژ فاضلاب و خط انتقالی تا تصفیه‌خانه صورت گرفته است.

علی باقری اظهار داشت: عمده مشکلات این پروژه بحث مالی بوده که با بازدید استاندار از این طرح قرار شد، قسمتی از مشکلات اعتباری این پروژه حل و به طور کامل در سال ۹۴ به بهره برداری برسد.

در ادامه استاندار لرستان با اشاره به اینکه این پروژه را به صورت بیو تی تحویل داده‌اند، افزود: مراحل اداری ادامه ساخت این طرح طی شده است و برنامه‌زمانبندی برای اتمام این پروژه در اردیبهشت ارائه شده است.

اعتبار در نظر گرفته شده این پروژه ۳۰ میلیارد تومان است

هوشنگ بازوند با تاکید بر اینکه تمام تلاش مدیریت اجرایی استان این است که این زمان را فشرده‌تر کنیم، اظهار داشت: اما فعلاً طی مباحثی که با مسئولان شرکت آب و فاضلاب استان صورت گرفته این پروژه در سال ۹۳ به صورت خوب فعال می‌شود و در اوایل سال ۹۴ نیز به بهره‌برداری می‌رسد.

وی با اشاره به اینکه سقف اعتباری که برای این طرح در نظر گرفته شده است، حدود ۳۰ میلیارد تومان بوده که توسط بخش خصوصی به عنوان سرمایه‌گذار به صورت بی یو تی انجام می‌دهد.

شهرستان دلفان به مرکزیت شهر نورآباد با ۱۴۶ هزار نفر جمعیت در شمال غربی استان لرستان و در همسایگی استان‌های کرمانشاه و همدان قرار گرفته است.

*****************

گزارش از سمیه فتحی

*****************

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *