سه شنبه , ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

منطقه سرکشتی دلفان از بلندترین و سردترین مناطق لرستان را بیشتر بشناسیم

منطقه سرکشتی( Sar Kashti ) از بلندترین و سردترین مناطق لرستان و دلفان به شمار می‌رود که در غرب این شهرستان قرار گرفته است…

نسیم دلفان – به گزارش ایسنا، کوه سرکَشتی با ارتفاعی بالغ بر ۲۸۰۰ متر از سطح دریا در میان مردم دلفان مقدس شمرده می‌شود زیرا اعتقاد دارند کشتی حضرت نوح پس از طوفان در رأس این کوه فرود آمده است.

همچنین قدمگاه و زیارتگاهی در دامنه این کوه به نام مقبره نوح نبی وجود دارد که در فهرست آثار ملی کشور نیز به ثبت رسیده است. در دامنه‌های جنوبی این کوه چندین روستا وجود دارد که اغلب برای سکونت در فصول سرد و برف‌گیر سال مورد استفاده قرار می‌گیرند.

در فصول گرم سال به علت هوای خنک اغلب اهالی در زیر سیاه‌چادر زندگی می‌کنند. ازجمله این روستاها می‌توان به اَشکِنی، باباجیلان، کروبنه، تاریکه، زرده سوار، سفیدخانی و درب گنبد بابابزرگ اشاره کرد.

این روستاها بر سر مسیر زیارتی امامزاده بابابزرگ(امامزاده ابراهیم) قرار گرفته و هر روزه محل عبور زائران بی‌شماری است که از شهرستان‌های خرم‌آباد، کوهدشت، سلسله و دلفان و همچنین استان‌های همدان(نهاوند، تویسرکان و…) و کرمانشاه(هرسین، صحنه و…) جهت زیارت به این منطقه می‌آیند.

اهالی منطقه اعتقاد خاصی به این امامزاده دارند و از کرامات و معجزات فراوان این امامزاده سخت می‌گویند و نسب آن را به امام موسی کاظم(ع) و او را برادر بزرگ امام رضا(ع) می‌دانند. به سبب اعتقادی که زائران به این امامزاده دارند، نذورات فراوانی نیز به آن اهدا می‌کنند.

در سال ۱۳۸۳ گنبد و بنای بیرونی مقبره توسط میراث فرهنگی استان مرمت شد و به شکل امروزی درآمد. ضریح آن را مردم نهاوند هدیه کرده‌اند و درب قدیم آن را یکی از بزرگان و مشاهیر منطقه دلفان به نام یوسف خان امیربهادر در دوره پهلوی برای بنا ساخته است. در کنار مقبره بابابزرگ مقبره دیگری به نام کال نازار وجود دارد که هر دوی این مقابر را اورال اشتاین در سال ۱۹۳۶ مورد شناسایی قرار داده است.

شغل اصلی مردم منطقه به سبب کوهستانی بودن بیشتر دامداری است و از راه فروش احشام امرار معاش می‌کنند. البته در بعضی نقاط در مساحت اندکی که زمین قابل کشت باشد کشاورزی نیز می‌کنند. یکی دیگر از راه‌های کسب درآمد فروش صمغ دره بنه و همچنین موسیر است که در منطقه سرکشتی و کوه‌های آرد درخت و مانگنی کوه به وفور یافت می‌شود.

دین مردم این منطقه اسلام و مذهبشان تشیع است و در میان آنها اهل حق هم مشاهده می‌شود.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

» صفحه اختصاصی دلفان شناسی (اینجا)

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

tavajoh.gif

12

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *