شنبه , ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

محوطه دره دیمه دلفان به ثبت آثار ملی رسید

محوطه دره دیمه شهرستان دلفان در ردیف آثار ملی کشور قرار گرفت…


نسیـــم دلفـان – فرماندار دلفان در گفتگو با خیرگزاری ایرنا گفت: این محوطه در جریان عملیات راه سازی طرح چهارخطه نورآباد به خرم آباد شناسایی و در آن استخوان های یک حیوان ناشناخته کشف شد.

علی باقری بیان کرد: با مکاتبه ها و پیگیری های فراوان و اعزام کارشناسان میراث فرهنگی این اثر با شماره ۳۱۱۳۶ به ثبت ملی رسیده است.

وی افزود: این اثر مربوط به دوره پلیوسن – پلیستوسن و دوره پارینه سنگی است که ارزش تاریخی بسیاری دارد.

فرماندار دلفان بیان کرد: به دست آمدن فسیل­های مربوط به دوره پلیوسن – پلیستوسن در محوطه دره دیمه به شناخت زیست بوم و پوشش حیوانی منطقه کمک زیادی می ­کند.

پلیستوسن (Pleistocene) یکی از دوره های زمین شناسی است که از ۱٫۸ میلیون تا ۱۰ هزار سال پیش را پوشش می دهد.

پارینه سنگی یا پالئولیتیک (Paleolithic) قدیمی ترین دوران ماقبل تاریخ انسان و فرهنگ مادی انسانی و دورانی است که در آن انسان برای نخستین بار از ابزار سنگی دست ساز استفاده کرد.

محوطه دره دیمه با عرض ۱۴۰ متر و طول ۱۵۰ متر و ارتفاع تقریبی ۱۵ متر از سطح جاده نورآباد به خرم­آباد واقع است.

این محوطه یک تپۀ آبرفتی تشکیل شده از لایه ­های مختلف دوره پلیوسن – پلیستوسن و دوره پارینه سنگی است که از شمال و غرب دارای شیب ۱۵ درجه، از سمت جنوب متصل به یک تپۀ آبرفتی دیگر و از سمت شرق مشرف بر جاده آسفالته است.

بخش وسیعی از یال شرقی به دلیل فعالیت جاده سازی و خاک برداری­های زیاد به صورت پرتگاهی است که لایه­ های زمین­ شناسی با دانه­ بندی­های مختلف در برش آن قابل ملاحظه است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *