سه شنبه , ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

محقق جوان دلفانی مطرح کرد : ۶٠ سال اشتباه در نحوه قلم بدست گرفتن اساتید انجمن خوشنویسان ایران

پژوهشگر ، دلفانی : انجمن خوشنویسان ایران بخاطر انجام ندادن پژوهش  در خوشنویسی ایرانی ۶٠ سال است روش بدست گرفتن قلم را اشتباه به مردم آموزش داده است…


نسیم دلفان – خوشنویسی ایرانی بر عکس خوشنویسی عربی و عثمانی با اتکا بر نیش چپ قلم نوشته میشده است.
نصرت الله جعفری فارغ التحصیل باستانشناسی، آموزش هنرهای تجسمی ، پژوهشگر و مبدع خط پایا و مدرس گرافیک ، در  کانال تلگرامی خود درباره راز دو هزار ساله خوشنویسی ایرانی عنوان کرد عنوان کرد: روش آموزش خوشنویسی در ۶٠ سال انجمن خوشنویسان بخاطر انجام ندادن حتی یک پروژه پژوهشی درباره ی خوشنویسی ایرانی اشتباه بوده است.
بر طبق پژوهشهای باستانشناسی و همچنین بررسی استایل و مدولاسیون هنری در خوشنویسی، بزرگان سه خط ایرانی تعلیق ، نستعلیق و شکسته نستعلیق با این روش خوشنویسی نموده اند که آثار بجای مانده از خواجه اختیار المنشی مشهورترین تعلیق نویس و میرعلی هروی و میرعماد بزرگان خط نستعلیق و همچنین درویش عبدالمجید طالقانی ، موید این مطلب است که خوشنویسی ایرانی بر عکس روش اشتباه کنونی آموزشی انجمن خوشنویسان ، با نیش چپ قلم تحریر میشده است.
تحریر خوشنویسی با نیش راست قلم شیوه تقلیدی هنر عربی عثمانی از روی شیوه خوشنویسی ایرانی است که متاسفانه انجمن خوشنویسان ایران بخاطر بی دقتی و پژوهش نکردن در ۶٠ سال ، طلایی ترین سالهای حمایت حکومت پهلوی و نظام جمهوری اسلامی از هنر خوشنویسی ، شیوه هنر عربی عثمانی را در قالب کلاس های خوشنویسی در ایران رواج داده است.
شیوه خوشنویسی ایرانی با نیش چپ قلم مختص خطوطی نیست که ما آنها را خالصا ایرانی میشناسیم. این شیوه از همان خطوط محقق و ثلث و توقیع و رقاع و نسخ بکار برده میشده است.
آنچه در رسالات قدمای خوشنویسی برای استفاده از نیش راست قلم عنوان شده انحراف عمدی بوده است برای انحصار داشتن مکتب خوشنویسی توسط هنرمندان ایرانی و دست نیافتن هنرمندان عرب و عثمانی به این راز که با پژوهش و بررسی بیشتر مشخص میشود  شیوه ی خوشنویسی با نیش چپ قلم یا همان خوشنویسی ایرانی به صورت محرمانه و استاد شاگردی و سینه به سینه در نسل ها و عصرهای متمادی انتقال داده شده است.
به تمامی هنرمندان ایران پیشنهاد میشود که خوشنویسی را بر مبنای نیش انسی یا همان نیش چپ قلم شروع کنند چون مهارت و تسلط بر نوشتن همزمان چند قلم را نیز آسانتر می نماید.

……………………………………

کانال خبری نسیم دلفان بصوت ۲۴ ساعته و آنلاین جدیدترین و داغ ترین خبرها را در اختیار شما قرار خواهد داد.

برای پیوستن به کانال خبری ما لطفأ روی تصویر زیر کلیک نمایید.

12

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *