پنجشنبه , ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

محرومیتی عمیق در دهستان میربگ جنوبی/وقتی مردم از امکانات اولیه زندگی بی بهره هستند

مسائل و مشکلات دهیاری های روستاهای محروم بخش مرکزی دلفان با حضور مدیرکل توسعه و برنامه ریزی شهرداری ها و دهیاری های کل کشور و مدیرکل دفتر امور روستایی و مناطق محروم لرستان مورد بررسی قرار گرفت…


نسیـــم دلفــان – به گزارش خبرنگار مهر، گرچه طی ۳۰ سال گذشته گامهای موثری برای زدودن چهره فقر و محرومیت از مناطق روستایی برداشته که قابل تقدیر است اما برخی مناطق روستایی به سبب عمق محرومیت هنوز نتوانسته اند در ردیف مناطق برخوردار قرار بگیرند.

شهرستان دلفان به سبب تعداد زیاد روستا، براکندگی  و واقع شدن بسیاری از روستاها در مناطق صعب العبور بسیاری از روستاهای آن از کمترین امکانات زندگی محرومند. یکی محرومترین مناطق این شهرستان دهستان میربگ جنوبی است، دهستانی که هنوز بسیاری از روستاهای آن از ساده ترین و ضروری ترین امکانات برخوردار نیستند.

این محرومیت بهانه ای شد تا مسئولان شهرستان به ویژه بخشدارمرکزی نورآباد مکاتبات فراوانی را برای آشنا کردن مسئولان با محرومیت این دیار انجام دهند که خوشبختانه این اقدامات و انعکاس به موقع توسط رسانه ها موجب شد تا کارشناسانی از وزارت کشور به منطقه اعزام شوند تا از نزدیک با دردها و رنج های مردم این دیار آشنا شوند.

اهالی منطقه محروم میربگ جنوبی از ابتدایی ترین امکانات زندگی محروم هستند

مدیرکل امور روستایی و مناطق محروم لرستان ظهر دوشنبه در حاشیه این بازدید گفت: دفتر مناطق محروم استان با توجه به وظیفه ای که دارد بررسی وضعیت روستاهای محروم استان را در دستور کار قرار داده و در این راستا شناسایی دقیق روستاهایی که از حداقل امکانات محروم هستند را در اولویت کاری خود قرار داده ایم.

غلامرضا عبدالهی با اشاره به اینکه این موضوع به تفکیک شهرستانهای استان انجام می شود افزود: یکی از مناطقی که مدنظر ماست منطقه محروم میربگ جنوبی است که اهالی آن از ابتدایی ترین امکانات زندگی نیز محروم هستند و یکی از مناطق محروم استان لرستان محسوب می شود.

وی ادامه داد: امیدواریم بتوانیم در آینده با نگاه ویژه به این منطقه شاهد عمران و آبادانی منطقه و آسایش مردم این دهستان باشیم.

مهمترین مشکل دهیاری های دلفان کمبود منابع درآمدی است

مدیر کل توسعه و برنامه ریزی دهیاری های کل کشور نیز در این بازدید با اشاره به اینکه عمق محرومیت در مناطقی که امروز مشاهده شد دل هر بیننده ای را به درد می آورد گفت: آن چیزی که بنده مشاهده کردم طبیعت بسیار زیبا و بکر و مردمی مهمان نواز و خونگرم بود که علی رغم وجود پتانسیل های فراوان کمتر به این مناطق توجه شده است به طوریکه همچنان در محرومیت به سر می برند.

اسماعیل زیارتی با تاکید بر اینکه اگر در گذشته به این مناطق توجه بیشتری می شد الان شاهد این وضعیت در روستاها نبودیم افزود: اگر در آینده یک نگاه ویژه به اینگونه مناطق و ایجاد زیرساخت های اولیه برای عمران و آبادانی آن به منظور ارتقای شاخص های زیست و سکونت بهتر انجام شود طبیعت زیبا، مردم خونگرم و مهمان نواز و زیرساخت های سکونت همگی با هم همخوانی پیدا می کنند و به یک نقطه ایده آل برای زندگی تبدیل خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه ما در حیطه وظایف خود از این منطقه بازدید کرده ایم و اظهار داشت: مهمترین مشکلی که دهیاری های این شهرستان دارند کمبود منابع درآمدی و کمبود اعتبارات دهیاری ها است که امیدواریم در اعتبارات سال جاری این مشکل را رفع کنیم.

نگاه ویژه به استانهای محروم در قانون بودجه ۹۳

زیارتی ادامه داد: دهیاری های این منطقه با وجود فقر و محرومیت موجود درآمدهای مالی خیلی پائینی دارند و بیشترین موضوعی که امروز از زبان دهیاری های منطقه شنیدیم گلایه هایی از کمبود اعتبارات و امکانات و غیره بود.

وی با اشاره به اینکه بخشی از برنامه های ما توزیع اعتبارات بر اساس مصوبات قانونی است افزود: در بسیاری از این اعتبارات از جمله اعتبارات سوخت گمرکی که در گذشته به دهیاری ها تزریق می شد شاخص هایی که قانونگذار تعریف کرده بر اساس سرانه جمعیت بوده و محرومیت استانها مد نظر نبوده است.

این مسئول عنوان کرد: در سال ۹۳ ردیف های اعتباری برای اولین بار دست وزارت کشور را تا حدودی برای رسیدگی به مناطق محروم بازتر گذاشته است.

وی اظهار امیدواری کرد: استانهایی که در گذشته نسبت به دیگر استانها کم برخوردارتر بوده اند و بنا به دلایلی چون عدم وجود صنعت قوی و غیره رشد نداشته است امسال از محل اعتباراتی که در قانون بودجه سال ۹۳ پیش بینی شده بتوان یک نگاه ویژه ای را به این استانها به ویژه استان محروم لرستان داشت.

وی افزود: به مراتب محرومیت استان لرستان بیش از آن چیزی بود که فکرش را می کردیم و امروز گوشه ای از این محرومیت عمیق را در دلفان لرستان مشاهده کردیم.

مدیر کل توسعه و برنامه ریزی دهیاری های کل کشور در پایان تعداد دهیاری های فعال کشور را ۲۹ هزار دهیاری عنوان کرد و افزود: امسال هنوز سرفصل ها و رقم دقیق اعتبارات مشخص نشده است.

 به هرروی امیدواریم این بازدید و اعزام کارشناسان وزارت کشور زمینه ای را برای توجه بیشتر مسئولان کشوری به این دیار محروم فراهم  کند و شاهد نگاه ویژه در تخصیص اعتبارات و زدودن محرومیت از روستاهای شهرستان دلفان باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *