چشم و هم‌چشمی‌ها و مهریه‌های سنگین

امروز شاهد رقم‌های نجومی برای در نظر گرفتن عدد سکه‌های مهریه و رسوم عجیب‌وغریب و من‌درآوردی هستیم که نه از سنت پیامبر نشات گرفته‌اند و نه رنگ و بوی اسلامی دارند و متأسفانه باید گفت همین مورد یکی از عوامل اساسی بالا رفتن سن ازدواج و به‌خودی‌خود یکی از عوامل غیرمستقیم افزایش فساد اخلاقی و بسیاری از نابهنجاری‌ها در جامعه شده است.

اما در همین شرایط هستند کسانی که هنوز سنت پیامبر گرامی اسلام را بر آنچه چشم و هم‌چشمی می‌گویند ترجیح می‌دهند، نمونه آن را امروز می‌توان در مورد یکی از زوج‌های دلفانی نام برد که در عین تمکن مالی و فقط برای ارج نهادن به سنت حسنه ازدواج سهل و آسان، آئین ازدواج خود را به‌دوراز هرگونه تجملات بیهوده و غیرضروری برگزار می‌کنند.

تنها یک سکه طلا مهریه عروس دلفانی

آقا سجاد و دوشیزه فاطمه خرم‌آبادی، زوج جوانی هستند که در شهرستان دلفان می‌خواهند سالیان سال با تشکیل خانواده زندگی مشترک خود را با مهر و محبت آغاز کنند.

این زوج جوان باهدف تشکیل یک زندگی کاملاً اسلامی و اعتقادی و ترویج فرهنگ ازدواج آسان و سنت پسندیده پیامبر گرامی اسلام با تعیین یک سکه بهار آزادی و یک جلد کلام‌الله مجید به‌عنوان مهریه بانام یکتایی پروردگار می‌خواهند زیر یک سقف سرشار از عشق و محبت الهی زندگی مشترک خود را آغاز کنند.

ایشان در مورد هدفشان از انجام این کار می‌گویند: یکی از معضلات جامعه امروزی که متأسفانه منجر به از هم پاشیدن بنیان خانواده‌ها شده موضوع مهریه‌های سنگین و به‌دوراز عقلانیت است که این امر خلاف دین مبین اسلام است.

سکه طلا خوشبختی نمی‌آورد

این زوج دلفانی معتقدند اگر زندگی مشترک بر اساس آموزه‌های دینی و سنت پیامبر مکرم اسلام (ص) آغاز شود آن ازدواج، ازدواجی موفق خواهد بود و می‌گویند: ما نیز با تأسی از این موضوع اقدام به این کار پسندیده کردیم و امیدواریم که زندگی مشترک ما به‌گونه‌ای باشد که در آینده اگر کسی ما را ببیند و شاهد خوشبختی ما باشد این موضوع را که افزایش تعداد سکه برای مهریه خوشبختی نمی‌آورد بلکه می‌توان با یک سکه به‌عنوان مهریه زندگی سرشار از شادی و عشق و محبت داشت را سرلوحه زندگی خود قرار دهند.

این زوج سخنان خود را این‌گونه ادامه می‌دهند: ما زندگی مشترک خود را با کمترین تعداد سکه آغاز کردیم و امیدواریم سایر خانواده‌ها نیز با این‌گونه کارها زمینه ازدواج آسان را برای جوانان فراهم کنند نه اینکه با سخت‌گیری‌های فراوان مانع از خوشبختی فرزندانشان شوند چراکه افزایش تعداد سکه و جهیزیه‌های سنگین را نمی‌توان ابزاری برای خوشبختی زوج‌ها برشمرد.

آغاز زندگی مشترک در کنار حرم امام رضا (ع)

سجاد و فاطمه با یادآوری اینکه با این اقدام خانواده‌هایشان نیز خوشحال شده‌اند و فرهنگ ازدواج آسان را ترویج می‌دهند ادامه دادند: تمام آرزوی ما این است که پس از مراسم عروسی‌مان که آن‌هم مراسمی ساده و به‌دوراز هرگونه تجملات و اسراف خواهد بود به سفر زیارت حضرت امام رضا(ع) برویم و آغاز زندگی خود را در کنار ائمه اطهار (ع) شروع کنیم.

بنابراین گزارش، به‌طور حتم ازدواج آسان و سخت‌گیری نکردن در شرایط ازدواج جوانان از طرف خانواده‌ها موجب خواهد شد تا این سنت حسنه پررنگ‌تر و نهاد ارزشمند خانواده محکم‌تر و صمیمی‌تر از همیشه باشد.


مطالـــب مرتبـط :

» دشواری های مسیر ازدواج به قلم پژوهشگر دلفانی/ ازدواج در حصار اقتصاد، فرهنگ و جامعه

» مراسم ازدواج لرها در زمان قاجار

» سند کوتاه ترین دوران ازدواج به نام چه کسانی خورده است؟

» محمدرضا شاه قصد ازدواج با این زن زیبا را داشت! +عکس

» دختر زیبایی که هرگز نمی تواند ازدواج کند! +عکس

» بازیگران ایرانی که اهل ازدواج و بچه‌داری نیستند!+عکس

» ماجرای ازدواج حاج آقا مجتبی خامنه ای فرزند رهبری انقلاب

» زن و شوهرهای ورزشی ایران + تصاویر

» اولین شب زندگی عروس و داماد ، آخرین شب شان بود

» طبق جدیدترین آمارها بیشترین و کمترین طلاق در کدام استان‌ها اتفاق می‌افتد؟

» روستای بیوه‌ها+تصاویر


• تازه ترین اخبار منطقه را مستقیمأ از طریق ترمینال خبری نسیم دلفان دریافت کنید.
برای عضویت در کانال خبری نسیم دلفان روی تصویر زیر کلیک نمایید.

12