جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

عدم پرداخت خسارات سیل ویرانگر لرستان از طرف دولت / ۱۰۲ میلیارد تومان خسارت در شهرستان دلفان

سیلابی که سال گذشته و امسال در استان لرستان رخ داد خسارات زیادی در پی داشت ولی تاکنون اعتباراتی در راستای جبران این خسارت‌ها پرداخت نشده است…


نسیـــم دلفـان – به گزارش خبرگزاری تسنیم، متوسط بارندگی‌های استان لرستان در فروردین‌ماه امسال بیش از ۷۰۰ میلی‌متر اعلام شد که نسبت سال گذشته و بلندمدت بیش از  ۷۰ درصد افزایش داشت اما متأسفانه باید گفت این میزان بارندگی جز خسارت سود دیگری برای استان نداشته چرا که از ۱۳ میلیارد مترمکعب روان آب، تنها ۹۰ میلیون مترمکعب آب پشت سدهای استان ذخیره و مابقی از استان خارج شد.

شدت بارندگی‌های فروردین‌ماه استان لرستان در سال جاری به شکلی بود که خسارت‌های زیادی در استان به بار آورد به‌ طوری‌که میزان کل خسارات سیلاب به استان لرستان چهار هزار و ۴۳۶ میلیارد ریال اعلام شد.

۴۴۳۶ میلیارد ریال خسارت سیلاب

میزان خسارت سیلاب مربوط به راه‌ها، ابنیه فنی، پل‌ها، آب شرب، خطوط انتقال برق، معابر شهری و روستایی، پروژه‌های عمرانی، تأسیسات انتقال آب کشاورزی، کانال‌های آب‌بر، سدها و بندهای کوچک خاکی، ایستگاه‌های پمپاژ کشاورزی، اراضی کشاورزی، باغات، دام‌ها، آبزی‌پروری، واحد تجاری و مسکونی شهری و روستایی بوده است.

با وجود اینکه میزان خسارت‌های سیلاب برآورد و به مرکز ارسال‌ شده ولی تاکنون اقدامی صورت نگرفته این در حالی است که هنوز اعتبارات سیلاب سال گذشته نیز به شهرستانها پرداخت‌نشده و تخریبی‌های سیلاب سال ۹۴ به شکل خود باقی است.

در سال ۹۴، هزار و ۲۰۰ واحد مسکونی و امسال نیز هزار و ۳۴۰ واحد مسکونی شهری و روستایی در اثر سیلابی که در استان رخ داد به صورت ۱۰۰ درصد تخریب شده که هنوز اقدامی در راستای احداث این واحدها انجام نشده است.

۱۰۲ میلیارد تومان در سیلاب سال گذشته و امسال به شهرستان دلفان خسارت وارد شد

جعفر طولابی فرماندار دلفان در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم بابیان اینکه سیلابی که سال گذشته در این شهرستان رخ داد ۳۰ میلیارد تومان خسارت ایجاد کرد که از این میزان تاکنون هیچ اعتباری پرداخت‌نشده است اظهار داشت: بیشترین خسارت سیلاب سال گذشته به ابنیه، راه‌ها و جاده‌های روستایی بوده است.

وی افزود: سیلاب امسال نیز ۷۲ میلیارد تومان خسارت به بار آورد و ۵۰۰ واحد مسکونی بین ۲۰ تا ۷۰ درصد تخریب شد که تاکنون هیچ واحد مسکونی به بانک معرفی نشده است.

فرماندار دلفان عنوان کرد: چادر هلال‌احمر به واحدهای تخریب‌شده‌ای که قابل‌استفاده نیستند توزیع و برخی افراد نیز در منزل اقوام خود استقرار دارند.

وی بیان کرد: بیشترین واحدهای مسکونی تخریب‌شده در روستاهای این شهرستان بوده و برخی افراد با هزینه شخصی اقدام به بازسازی منازل آسیب‌ دیده خود کرده‌اند.

تخریب ۵۰۰ واحد مسکونی در شهرستان دوره چگنی

قدرت الله ترابی نژاد فرماندار دوره چگنی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: ۱۴۰ میلیارد تومان برآورد میزان خسارت سیلاب سال گذشته و امسال در سایر بخش‌ها از جمله کشاورزی، ابنیه و مسکن بوده که تاکنون ۵۰۰ میلیون تومان در بحث راه‌ها و حوزه شهری به این شهرستان اختصاص‌ یافته است.

وی افزود: در پی سیلابی که سال گذشته و امسال در این شهرستان رخ داد، ۵۰۰ واحد مسکونی تخریب شد که نیاز است این واحدها احداث شوند.

فرماندار دوره چگنی عنوان کرد: تاکنون ۱۰۵ واحد مسکونی به بانک معرفی و اعتباری که در نظر گرفته‌ شده یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان است.

عدم پرداخت خسارت‌های سیلاب سال ۹۴

ولی‌الله میرزایی اصل فرماندار الیگودرز در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: در فروردین و اواخر تیرماه سال گذشته در شهرستان الیگودرز سیلاب رخ داد که میزان خسارت فروردین‌ماه ۱۰ میلیارد تومان و تیرماه ۲۰ میلیارد تومان برآورد شد.

وی بابیان اینکه این میزان خسارت به منازل مسکونی، تأسیسات زیربنایی و مزارع کشاورزی بوده است افزود: از خسارت‌های سال گذشته هنوز هیچ اعتباری به این شهرستان تخصیص نیافته است.

فرماندار الیگودرز عنوان کرد: ۱۲ واحد مسکونی این شهرستان در پی سیلابی که سال گذشته رخ داد بین ۲۰ تا ۵۰ درصد دچار خسارت شد.

وی با اشاره به اینکه میزان خسارت سیلاب امسال نیز ۴۸ میلیارد تومان برآورد شده است تصریح کرد: ۲۰ واحد مسکونی بین ۲۰ تا ۷۰ درصد دچار خسارت شد؛ تنها کاری که انجام‌شده برآورد خسارت کرده و به ستاد بحران استان ارسال شد ولی تاکنون هیچ پاسخی دریافت نشده است.

استقرار مردم در چادرهای هلال احمر

میرزایی اصل با عنوان اینکه تاکنون در راستای تعمیر و بازسازی واحدهای مسکونی تخریب‌شده اقدامی انجام‌نشده است خاطرنشان کرد: چادر هلال‌احمر به افرادی که منازل مسکونی‌شان تخریب شد توزیع و از فروردین ماه امسال تاکنون در چادر استقرار دارند.

وی بابیان اینکه تاکنون هیچ بودجه‌ای ابلاغ نشده است گفت: واحدهای تخریب‌شده به بنیاد مسکن معرفی شدند ولی تاکنون اقدامی در راستای معرفی این واحدها به بانک انجام‌نشده است.

۳۸ میلیارد تومان خسارت سیلاب در شهرستان سلسله

قدرت الله فلاح نژاد فرماندار سلسله در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: سیلابی که امسال در شهرستان سلسله رخ داد بیش از ۳۸ میلیارد تومان خسارت ایجاد کرد که عمده خسارت‌ها در بخش کشاورزی و شیلات بوده است.

وی افزود: سیلاب به منازل مسکونی این شهرستان نیز خسارت وارد کرد ولی تاکنون اقدامی در راستای بازسازی و تعمیر واحدهای مسکونی انجام‌نشده است.

میرزا طرحانی معاون فرماندار رومشکان در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: سیلابی که سال گذشته در این شهرستان ایجاد شد ۹ میلیارد تومان در بخش‌ راه‌های روستایی، جاده‌های بین مزارع، پل‌ها، سیفی جات، لوله انتقال آب، جایگاه دام و طیور، سدهای خاکی، چاه و ایستگاه‌های پمپاژ آب خسارت به بار آورد.

وی بابیان اینکه در پی سیلاب سال ۹۴، ۱۲۰ واحد مسکونی خسارت دید که چهار واحد آن ۱۰۰ درصد تخریب شد افزود: تاکنون هیچ مبلغی در راستای جبران خسارت‌ها به این شهرستان پرداخت‌نشده است.

تخریب۱۲۰ واحد مسکونی در رومشکان

معاون فرماندار رومشکان عنوان کرد: سیلاب امسال نیز ۱۰ میلیارد تومان خسارت وارد کرد، ۱۰ واحد مسکونی بین ۲۰ تا ۸۰ درصد تخریب شد که تاکنون هیچ‌کدام از منازل مسکونی که سال گذشته و امسال دچار خسارت شده به بانک معرفی نشده است.

وی بیان کرد: با توجه به اینکه بیشترین بارندگی‌های استان با ۷۲۰ میلی‌متر مربوط به شهرستان رومشکان بوده اما پل‌های مسدود و پل‌هایی که ظرفیت انتقال آب نداشتند را تخریب کردیم که همین امر سبب شد میزان تخریبی منازل مسکونی در پی سیلابی که امسال رخ داد کمتر شود.

طرحانی تصریح کرد: میزان خسارت سیلاب سال گذشته بیشتر بود ولی هنوز یک ریال به این شهرستان اختصاص نیافته است.

احسان جهانیان سرپرست فرمانداری کوهدشت اظهار داشت: در بحث سیل سال گذشته دو هزار و ۲۰۰ پرونده تشکیل شد که از این تعداد بنیاد مسکن کارها را برای معرفی به بانک‌ها انجام داده اما تنها ۴۰۰ پرونده که تسهیلات چهار میلیون تومانی خرید لوازم منزل بوده محقق شده و مردم برای تسهیلات ۱۰ میلیون تومانی تعمیر و ۲۰ میلیون تومانی ساخت همچنان معطل هستند.

وی افزود: برای پرداخت این تسهیلات به مردم، علی‌رغم اینکه در مصوبه هیئت‌وزیران ضمانت زنجیره‌ای پذیرفته شود اما بانک‌ها برای پرداخت این تسهیلات مقاومت می‌کنند.

تخریب ۱۰۰درصدی ۱۲۰۰ واحد شهری و روستایی در سال۹۴

کامران امیری معاون بازسازی مسکن روستایی بنیاد مسکن لرستان در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در زمینهٔ سیلابی که سال گذشته در استان رخ داد اظهار داشت: هزار و ۲۰۰ واحد شهری و روستایی در استان به صورت ۱۰۰ درصد تخریب شد؛ اعتبارات برای هزار واحد احداثی روستایی سطح استان پیش‌بینی شد که برای هر واحد ۲۰ میلیون تومان تسهیلات بانکی و پنج میلیون تومان نیز کمک بلاعوض در نظر گرفته شد.

وی افزود: ۲۰۰ واحد شهری احداثی نیز پیش‌بینی که برای هر واحد ۳۰ میلیون تومان وام ارزان‌قیمت و شش میلیون تومان کمک بلاعوض در نظر گرفته شد.

معاون بازسازی مسکن روستایی بنیاد مسکن لرستان عنوان کرد: هیئت دولت ۸۰۰ واحد تعمیری روستایی لحاظ کرد که به ازای هر واحد شش میلیون تومان وام و دو میلیون تومان کمک بلاعوض پرداخت شود.

وی بیان کرد: مقرر شد اعتباری برای ۹۵۰ واحد که لوازم‌خانگی و معیشتی آنها دچار خسارت شده لحاظ و به هر واحد چهار میلیون تومان وام و دو میلیون تومان کمک بلاعوض پرداخت شود.

مصوبه هیئت دولت در راستای اعتبارات اعلام نشد

امیری تصریح کرد: خسارات سیلاب فروردین‌ماه امسال نیز برآورد و به مدیریت بحران و وزارت کشور ارسال شد اما تاکنون مصوبه هیئت دولت و اینکه دولت موافقت کرده باشد اعلام‌نشده است.

وی با بیان اینکه در پی سیلابی که امسال در استان رخ داد هزار و ۳۴۰ واحد ۱۰۰ درصد تخریب شد خاطرنشان کرد: بر اساس آماری که با هماهنگی مدیریت ارشد استان به تهران منعکس‌شده، ۳۲۰ واحد احداثی شهری، هزار و ۲۳۰ واحد تعمیری و هزار و ۵۵۰ واحد معیشتی یا لوازم‌خانگی بوده است.

معاون بازسازی مسکن روستایی بنیاد مسکن لرستان گفت: هزار و ۲۰ واحد احداثی روستایی، هزار و ۶۰ واحد تعمیری و دو هزار و ۸۰ واحد لوازم‌خانگی نیز برآورد شده است.

عدم انعقاد قرار داد واحدهای احداثی با بانک‌های عامل

وی در راستای معرفی به بانک واحدهای مسکونی که سال گذشته دچار خسارت شده‌اند جهت دریافت تسهیلات اظهار داشت: تا تاریخ ۲۵ اردیبهشت ماه امسال ۹۹ واحد احداثی، ۱۸۷ واحد تعمیری و۴۰۱ واحد لوازم‌خانگی معرفی به بانکی شده که از ۹۹ واحد احداثی معرفی‌شده به دلیل مشکلات بانکی هیچ اقدامی انجام‌نشده و عملکرد صفر بوده است.

امیری بابیان اینکه در بحث تعمیری دو واحد و لوازم‌خانگی ۱۵۸ واحد انعقاد قرارداد شده است افزود: به دلیل سخت‌گیری که بانک‌ها دارند قراردادهای کمی با مردم بسته‌شده است.

وی عنوان کرد: عمده معرفی به بانک‌ها در شهرستان کوهدشت بوده و مابقی شهرستان‌ها با توجه به اعلام بانک‌ها از خردادماه کار معرفی واحدها آغاز شده است.

معاون بازسازی مسکن روستایی بنیاد مسکن لرستان بابیان اینکه چون عمده خسارت سیلاب در شهرستان کوهدشت بوده ستادی در این شهرستان ایجاد شده که واحدهای مسکونی خسارت‌ دیده را به بانک‌های عامل معرفی می‌کنند تصریح کرد: تاکنون در شهرستان‌های پلدختر، دوره چگنی و کوهدشت واحدهایی به بانک معرفی‌شده است.

سخت گیری بانک‌های استان در راستای پرداخت تسهیلات

وی خاطرنشان کرد: بانک‌های استان در راستای ضمانت و پرداخت تسهیلات سخت‌گیری می‌کنند که شرایط برای مردم سخت است و در این زمینه با مشکل مواجه هستیم.

امیری گفت: سیستم بانکی همکاری مناسبی ندارند و باوجوداینکه چندین مکاتبه داشته‌ایم، بانک ملت هنوز سهمیه خود را به شعبات ابلاغ نکرده است.

وی اظهار داشت: بانک‌های صادرات، ملی، رفاه، سپه، تجارت و ملت بانک‌های عامل هستند که از این شش بانک پنج بانک سهمیه خود را ابلاغ کرده ولی بانک ملت تاکنون در ابلاغ سهمیه خودداری کرده است.

منبع: تسنیم- گزارش از فاطمه بیرانوند


مطالـــب مرتبـط :

» آنچه در سیلاب اخیر بر دلفان محروم گذشت / حکایت «باران» از خشکسالی تا سیلاب

» بر اثر سیلاب اخیر/۲۱ میلیارد ریال خسارت به تاسیسات آب شهر نورآباد وارد شده است

» سیل اخیر ۲۵۰میلیارد ریال خسارت به شهر نورآباد وارد کرد

» سیلی که سیل زد/ چرایی خشکسالی در دلفان با وجود این همه بارش

» میزان خسارت سیل در دلفان بیش از ۷۰۰ میلیارد ریال اعلام شد/بسیاری از ابنیه و زیرساخت های شهری به شدت آسیب دید


تازه ترین اخبار منطقه را مستقیمأ از طریق ترمینال خبری ” نسیـــم دلفـان ” دریافت کنید.

برای عضویت در کانال خبری نسیم دلفان روی تصویر زیر کلیک نمایید.

12

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *