سه شنبه , ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

سال ۱۴۳۰ ایران جزو پیرترین کشورهای دنیا خواهد بود

دبیر مجمع ملی فعالان جمعیت کشور گفت: سال ۱۴۳۰ تا ۱۴۳۵ جزو پیرترین کشورهای دنیا خواهیم بود.

نسیم دلفان – حجت الاسلام رسول ساکی در جلسه حمایت از خانواده، جمعیت و فرزندآوری اظهار کرد: در سال ۱۳۶۰ الی ۱۳۶۸ میانگین نرخ باروری ۶.۷ فرزند بود یعنی به ازای هر ۱۰ زن ۶۷ فرزند متولد می‌شد.

وی تصریح کرد: در برنامه اول توسعه جمع‌بندی بر این شد که کشور در سال ۱۳۹۰ به نرخ ۴.۹ فرزند برسد اما در عمل با طی یک شیب تند و در سال ۱۳۷۱ به این نرخ رسیدیم، پس عملاً باید برنامه‌های کنترل جمعیت متوقف می‌شد اما این اتفاق نیفتاد و در سال ۱۳۷۲ قانون‌های تنظیم خانواده تازه‌ای در مجلس به تصویب رسید.


دبیر مجمع فعالان جمعیت خاطرنشان کرد: در حال حاضر میانگین نرخ باروری کشور ۱.۷ است. البته این آمار را وزیر بهداشت منتشر کرده است، در صورت درست بودن این عدد ما برای اینکه دچار انقراض نسلی نشویم باید نرخ باروری خود را به ۲.۱ برسانیم؛ ۲.۱ فرزند استانداردی است که سازمان‌های بین المللی اعلام کرده‌اند.

ساکی اضافه کرد: برای رسیدن به نرخ رشد ۲.۱ باید راهی طولانی را طی کنیم و در صورت پیش‌روی این کاهش جمعیت، ما در سال ۱۴۳۰ پیرترین کشور منطقه خواهیم بود و در سال ۱۴۸۰ به میزان جمعیت ۳۰ میلیون نفر خواهیم رسید.

وی بیان کرد: اما فاجعه وقتی عیان می‌شود که بدانیم ۴۲ درصد این جمعیت ۳۰ میلیونی، بالای ۶۵ سال سن خواهند داشت و ۲۰ درصد هم زیر سن تولید نسل و ثروت خواهند بود.

دبیر مجمع فعالان جمعیت ادامه داد: با این حساب کمتر از ۱۴ میلیون نفر جوان و میانسال خواهیم داشت، البته لازم به ذکر است که این تعداد از جمعیت نیز همسان نبوده و مثلاً دارای دسته‌بندی‌های مختلفی همچون  متدین، غیرمتدین، مسلمان یا غیرمسلمان هستند. با این توضیح، به بیان دیگر کشور با سرعت به سوی وقوع آسیب‌های جمعیتی پیش می‌رود.

ساکی عنوان کرد: در مجمع ملی فعالان جمعیت نگاه ما این است که در جامعه حاکمیت و مردم نباید از هم جدا باشند؛ با این حال ما بیشتر بین مردم هستیم و دغدغه ما بیشتر انتقال مطالبات آنها به حاکمیت است، در همین راستا تلاش ما این بوده است که در قدم اول مجموعه‌های مردمی را که در حوزه جمعیت فعالیت می‌کنند شناسایی، توانمند و متشکل کنیم. 

وی جنگ جمعیتی را یکی از مهم‌ترین جنگ‌هایی دانستند که دشمنان نظام و انقلاب علیه جمهوری اسلامی ایران به راه انداختند.

دبیر مجمع ملی فعالان جمعیت کشور با اشاره به فاجعه قتل جنین (سقط عمدی جنین)، ارتقاء جایگاه مادری در جامعه، بیان آسیب‌های تک‌فرزندی و احیاء هویت خانواده‌های چند فرزندی افزود: نسبت به این موضوعات پیرامونی جمعیت و فرزندآوری، شبهات کمتری وجود دارد و جامعه نسبت به آن همراه‌تر بوده و مسیر شکل‌گیری فعالیت‌های مردمی در این زمینه هموارتر است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *