پنجشنبه , ۹ فروردین ۱۴۰۳

روایتی از محرومیت امام‌زاده پیر محمد در دلفان / بقعه‌ای که از امکانات اولیه محروم است

امام‌زاده پیرمحمد(ع) دلفان که همواره زائران و دلباختگان زیادی را به درگاه خود می‌خواند و نگین گران‌بهایی در دل زاگرس است، به لحاظ امکانات اولیه و زیرساختی همچنان در محرومیت به سر می‌برد.

نسیم دلفان – به گزارش بازتاب دلفان، پس از پیروزی انقلاب اسلامی سازمان اوقاف و امور خیریه به‌عنوان متولی رسیدگی و ساماندهی بقاع متبرکه گام‌های مؤثری در این زمینه برداشته و به‌تبع آن در دلفان نیز خدماتی ارائه‌شده ولی این خدمات به دلیل فقر و محرومیت در سطح این شهرستان بسیار ناچیز بوده است.

افتخار بزرگ شهرستان دلفان میزبانی از یادگاران رسول‌الله(ص) بوده و این امامزادگان واجب‌التعظیم همواره تعداد کثیری از دوستداران دستگاه اهل‌بیت(ع) را به سمت خود جذب می‌کند

امامزاده محمد ابن زید ابن زین‌العابدین(ع) معروف به امامزاده پیرمحمد(ع) که در ۶۳ کیلومتری جنوب غربی نورآباد مرکز شهرستان دلفان واقع‌شده ازجمله این بقاع متبرکه است که بر اساس شجره‌نامه امامزاده پیرمحمد(ع) که مهر تائید ۳۵ تن از مراجع و علمای بزرگ نجف در سال ۱۱۰۷ ه-ق روی آن درج‌شده و فرزند «زیدالشهید بن زین‌العابدین» فرزند امام حسین(ع) است.

این امامزاده در منطقه میربگ جنوبی و در بلندای ارتفاعات مأمن کوه واقع‌شده که قرار گرفتن در این ارتفاع و مجاورت با کوه شگفت‌انگیز مهراب روح آدمی را به پرواز درمی‌آورد.

مردم این دیار ارادت خاصی به این امام‌زاده دارند و معتقدند جایگاه این امام‌زاده در نزد خداوند بالا است و دست حاجتمندان را خالی نمی‌گذارد.

احداث ضریح و گنبد این امامزاده در چند سال اخیر با کمک اوقاف و خیران آغازشده است که خود جای امید دارد.

حرم امام‌زاده پیرمحمد(ع) محروم از امکانات اولیه

مهرداد دارابی یکی از زائران امام‌زاده پیرمحمد(ع) در گفت‌وگو با خبرنگار بازتاب دلفان، اظهار داشت: اکثر مسافران و زائران از صعب‌العبور بودن جاده و عدم سرویس‌های بهداشتی کافی برای برادران و خواهران گلایه‌مند هستند، سرویس‌هایی صحرایی وجود دارد که وضعیت بهداشتی نامطلوبی دارد.

وی افزود: نبود امکانات و مکانی برای پخت‌وپز، عدم فضایی برای شستن ظروف و مواد غذایی، نداشتن پارکینگ مناسب از مهم‌ترین مشکلات این امام‌زاده است.

ساماندهی جاده دسترسی به امام‌زاده پیرمحمد(ع)

حجت‌الاسلام محمد احمدوند رئیس اداره اوقاف دلفان در گفت‌و‌گو با خبرنگار بازتاب دلفان، اظهار داشت: امام‌زاده پیرمحمد(ع) نیاز به توجه جدی مسئولان، خیران و گروه‌های جهادی دارد چراکه ۱۶ کیلومتر از جاده امام‌زاده خاکی و حدود ۳ کیلومتر صعب‌العبور است.

وی افزود: جاده ارتباطی فعلی امام‌زاده صعب‌العبور بوده و تنها با خودروهای شاسی‌بلند و کمک دار امکان تردد وجود دارد، سال گذشته نیز متأسفانه چند تن از زائران به علت مشکلات مسیر و واژگونی وسیله نقلیه، زخمی شدند.

رئیس اداره اوقاف دلفان عنوان کرد: پیشنهاد ما به مسئولان و متولیان امر این است که طبق بررسی‌های انجام‌شده مسیری که جاده قدیم امام‌زاده بوده یک کیلومتر است که اگر بتوانیم این مسیر را ازلحاظ زیرساختی آماده کنیم علاوه بر کاهش ۳ کیلومتری، مسیر این جاده هموار و قابل تردد با خودروهای سواری سبک خواهد بود.

وی تصریح کرد: نماینده مردم شهرستان نیز درزمینهٔ احداث جاده امام‌زاده پیرمحمد(ع) قول‌هایی دادند که امیدواریم با کمک نماینده، خیران و گروه‌های جهادی مسیر امام‌زاده را برای زائران از این حالت سخت و دشوار خارج کنیم.

احمدوند گفت: وضعیت ظاهری و خارجی امام‌زاده نیاز به کارهای عمرانی زیادی دارد ازجمله تهیه یک گنبد برای امام‌زاده، ساخت زائرسرا و ده‌ها کار عمرانی که با توجه به کمبود اعتبار در این راستا نیاز به توجه ویژه خیران و گروه‌های جهادی است.

رئیس اداره اوقاف دلفان بیان کرد: با کمک افراد خیر زائرسرای امام‌زاده در حال تکمیل است که هفته آینده احداث خواهد شد اما وضعیت سرویس‌های بهداشتی در این مکان مناسب نیست و به‌طورکلی اصلاً سرویس بهداشتی وجود ندارد لذا از مسئولان، خیران و گروه‌های جهادی تقاضا داریم جهت تکمیل وضعیت خارجی و سرویس‌های بهداشتی زائرسرا به ما کمک کنند.

وی گفت: صحن امام‌زاده سراسر خاکی است، عدم وجود امکانات و مکانی برای نشستن، پخت‌وپز، نبود فضایی برای شستن ظروف و مواد غذایی، نداشتن پارکینگ مناسب و ‌‌‌… ازجمله مشکلات صحن امام‌زاده است.

احمدوند گفت: طرح و نقشه جامع امام‌زاده پیرمحمد(ع) از سوی سازمان اوقاف آماده و ابلاغ‌شده که اهتمام ویژه مسئولان، خیران و گروه‌های جهادی را می‌طلبد که امسال پروژه احداث آن آماده تکمیل شود.

رئیس اداره اوقاف دلفان بیان کرد: امام‌زاده پیرمحمد(ع) دلفان علاوه مکان زیارتی که داراست، برخوردار از جاذبه‌های طبیعی منحصربه‌فرد و بی‌شماری است که صحنه‌های بی‌نظیر طبیعی را در ذهن هر گردشگری ثبت می‌کند.

وی گفت: به لحاظ گردشگری این امامزاده می‌تواند به قطب جذب گردشگری در منطقه تبدیل شود، چراکه در مجاورت کوه‌های افسانه‌ای مهراب کوه قرار دارد و یک طبیعت بکر و رؤیایی را در اختیار گردشگران و طبیعت گردان قرار می‌دهد به‌طوری‌که چشم‌انداز طبیعی آن به صورتی است که طبیعت آن در چهارفصل سال دیدنی و چشم‌نواز است.

عمق محرومیت امام‌زاده پیرمحمد(ع) حتی از امکانات اولیه شایسته این امام‌زاده واجب‌التعظیم نیست، می‌طلبد مسئولان ذی‌ربط به جهت ساماندهی مطلوب آن اهتمام ویژه‌ای داشته باشند.

  • خبرنگار میلاد اصغری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *