پنجشنبه , ۹ فروردین ۱۴۰۳

دلفان شهرستانی بی دفاع و آسیب پذیر در مقابل حوادث

شهرستان دلفان با بیش از دو هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع مساحت و ۴۴۰ روستا از شهرستان های لرستان تنها یک ایستگاه آتش نشانی دارد…


نسیـــم دلفـان – به گزارش خبرنگار ایرنا این ایستگاه آتش نشانی علاوه بر شهر نورآباد مرکز شهرستان شهر هفت چشمه و ۴۴۰ روستای دیگر را نیز زیر پوشش دارد.

بعد فاصله برخی روستاها با شهر نورآباد موجب شده که آتش نشانان موقعی به محل حادثه برسند که یا آتش سوزی منطقه وسیعی را در بر گرفته و یا اینکه توسط اهالی خاموش شده است.

در شهرستان دلفان یک ایستگاه فعال وجود دارد و ایستگاه دوم شهر به رغم تکمیل ساختمان آن به علت کمبود نیرو و تجهیزات بلااستفاده مانده است.

یکی از مهمترین حوادث در شهرستان دلفان آتش سوزی در مراتع و جنگل های این شهرستان است که هر ساله در مناطق جنگلی به علل مختلف آتش سوزی هایی رخ می دهد.

کمبود امکانات ، تجهیزات و نیروی انسانی در این شهرستان مشهود است و در صورت وقوع آتش سوزی در مناطق جنگلی مهار آن با توجه به بعد مسافت و کمبود امکانات به سختی صورت می گیرد.

مدیر اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان دلفان می گوید: در یک سال گذشته ۱۰ فقره آتش سوزی در این شهرستان رخ داده که ۱۳۵ هکتار از سطح مراتع و جنگل های این شهرستان از بین رفته است.

صید موسی رستمیان ، امکانات اطفاء حریق در شهرستان دلفان را وسایل ابتدایی عنوان کرد و گفت : در صورت وقوع حادثه ماموران ما به وسیله دستگاه آتش کوب دستی و بیل به مهار آن می پردازند.

وی ، با اشاره به وسعت ۱۸۰ هزار هکتاری مراتع و جنگل های شهرستان دلفان ایجاد سه پاسگاه حفاظتی دیگر را در این شهرستان را ضروری خواند و بیان داشت : در شهرستان دلفان تنها یک پاسگاه حفاظتی وجود دارد که با کمبود نیروی انسانی توان پوشش کلیه مناطق جنگلی بسیار مشکل است.

به گفته وی ، در سال جاری ۱۶ نفر دیده بان در مناطق بحرانی شهرستان دلفان بکار گیری شده اند که در صورت وقوع حادثه آنان مراتب را به این اداره اعلام می نمایند.

شهرستان دلفان با ارتفاع بیش از هزار و ۸۰۰ متر از سطح دریا یک منطقه کوهستانی و برف گیر است که هر ساله در فصل زمستان شاهد حوادثی در گردنه های ارتباطی این شهرستان می باشیم.

رییس جمعیت هلال احمر شهرستان دلفان گفت : هم اکنون یک دستگاه دائم در گردنه گاماسیاب در محور ارتباطی نورآباد – نهاوند وجود دارد که به مسافران و حادثه دیدگان در فصل زمستان کمک رسانی می کنند.

عباس اکبری افزود: احداث دو پایگاه امدادی دیگر در محور ارتباطی نورآباد – هرسین و گردنه سرکشتی در محور ارتباطی نورآباد به امامزاده ابراهیم (ع) ضروری ست تا امدادگران بتوانند به حادثه دیدگان کمک رسانی نمایند.

دلفان نیازمند چهار ایستگاه آتش نشانی

شهردار نورآباد دلفان نیز در این باره گفت: با توجه به وسعت شهرستان دلفان به چهار ایستگاه آتش نشانی و خدمات ایمنی دیگر برای پوشش حوادث احتمالی نیاز است.

به گفته محمد حسین ستاری ، تجهیز ایستگاه دوم آتش نشانی در شهر نورآباد و ایجاد ایستگاههای آتش نشانی در مناطق خاوه ، میربگ و کاکاوند شهرستان دلفان برای پوشش مناسب ضروری است.

وی اظهار داشت : ایستگاه دوم آتش نشانی شهر نورآباد درسال ۹۰ به بهره برداری رسید اما متاسفانه به دلیل نبود امکانات ، تجهیزات و نیروی انسانی مورد نیاز بدون استفاده مانده است.

شهردار نورآباد ، کمبود نیروی انسانی را از مشکلات اصلی این مرکز امدادی عنوان کرد و افزود: براساس استانداردهای ملی به ازای هر دو هزار و ۵۰۰ نفر جمعیت، فعالیت یک مامور آتش نشانی در منطقه ضروری است که برهمین اساس تعداد نیروهای آتش نشان این سازمان در نورآباد، متناسب با جمعیت و وسعت شهرستان نیست.

به گفته وی، برای پوشش مناسب شهر نورآباد در حوزه ارائه عملیات های امداد و نجات، این سازمان نیازمند جذب ۲۵ مامور آتش نشان در شهر و بکارگیری ۶۰ مامور آتش نشان برای حوزه شهرستان دلفان می باشد.

به هر روی با توجه به وسعت ، تعداد روستاها و موقعیت ارتباطی شهرستان دلفان افزایش تعداد ایستگاههای آتش نشانی ، پایگاههای امدادی و اورژانس ۱۱۵ برای پیشگیری و امدادرسانی به حادثه دیدگان ضرورتی انکار ناپذیر است.

گزارش : فاطمه بابایی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *