جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

درآمد و نذورات اماکن مذهبی و امامزادگان دلفان کجا هزینه می شود؟/امامزادگان معصوم و زائرانی چشم انتظار

امامزاده ها مامن زائران دل سوخته ای هستند که مردم به نیابت از امام معصوم دست در حلقه گره گشای ضریح مقدس آنان می زنند و عطر امامت را در توسل یه آنان می جویند…

نسیـــم دلفـان – استان لرستان تعداد زیادی از بقاع متبرکه و امامزادگان عظیم الشان را در دل خود جاََی داده است.وجود چهار امامزاده از سلاله پاک نبی اکرم (ص) مدفون در سه مکان زیارتی در شهرستان دلفان علاوه بر ایجاد روح و شکوه معنوی غربت و مظلومیت اهل بیت(ع) را در تاریخ فریاد می زند.

امامزاده ابراهیم (ع) محراب دلهای عاشق

بارگاه ملکوتی امامزاده ابراهیم (ع) معروف به بابای بزرگ از فرزندان امام موسی کاظم (ع) در فاصله ۶۵ کیلومتری جنوب غربی نورآباد در دامنه “مهراب کوه”، محراب اهل راز و قبله اهل نیاز مردمان ایران اسلامی به ویژه استانهای غرب کشور است.

امامزاده پیرمحمد مأمن دلدادگان اهل بیت (ع)

یکی از اماکن زیارتی شهرستان دلفان امامزاده محمد ابن زید ابن زین العابدین (ع) معروف به امامزاده پیر محمد (ع) است که در ۵۴ کیلومتری جنوب غربی نورآباد مرکز این شهرستان (منطقه میربگ جنوبی) واقع شده است.

براساس شجره نامه امامزاده پیر محمد(ع) که مهر تائید ۳۵ تن از مراجع و علمای بزرگ نجف در سال ۱۱۰۷ ه-ق روی آن درج شده است وی فرزند ˈزیدالشهید بن زین العابدین ˈفرزند امام حسین (ع) است.

امامزاده پیر محمد(ع) در منطقه جنگلی با طبیعت بکر و دست نخورده واقع شده است که وجود آبشارهای مهراب ، سوله ، تنگه گاوشمار و کوه شگفت انگیز مهراب در مسیر ارتباطی این امامزاده می تواند سبب این منطقه را به یکی از مکان های مهم گردشگری مذهبی در لرستان تبدیل نماید.

امامزادگان احمد و محمود(ع) معروف به باولین/امامزادگان معصوم و زائرانی چشم انتظار

یکی دیگر از بقاع متبرکه ی این شهرستان بارگاه ملکوتی امامزادگان احمد و محمود(ع) معروف به باولین است که در ۶۰ کیلومتری غرب شهرنورآباد مرکز دلفان و در بخش کاکاوند واقع شده است.

هر ساله هزاران زائر شیفته ائمه اطهار (ع) و ارادتمندان واقعی آنان ازمناطق مختلف استانهای لرستان ، همدان ،کرمانشاه و ایلام به زیارت این اماکن مقدس می آیند.

امامزادگان احمد و محمود(ع) معروف به باولین گفته می شود این دو امامزاده غریب و مظلوم از نوادگان امام موسی کاظم (ع) می باشند.

بقعه متبرکه امامزادگان احمد و محمود(ع) در دامنه کوه باغبک واقع شده است و درختان و طبیعت سر سبز اطراف آن جلوه ای زیبا و دلنشین به آن بخشیده است.

امامزاده باولین زائران فراوانی دارد اما زائران آن از حداقل امکانات رفاهی و خدماتی محروم و بی بهره اند.

طی چند سال گذشته بارها و بارها مسئولین از ساماندهی زودهنگام وضعیت این امامزادگان و امکاناتی از قبیل زائر سرا ، آب آشامیدنی سالم، سرویس های بهداشتی ، خانه بهداشت ، دفتر مخابراتی و سایر موارد لازم برای بهبود وضعیت این اماکن مذهبی خبر دادند.

باید گفت قدم هایی هم برداشته شد اما در برابر کلی از مشکلات ریز و درشت این اماکن متبرکه ، اقدامات انجام گرفته بسیار ناچیز و با سرعتی بسیار کُند است.

باید گفت اگر مساعدت هایی از سوی قرارگاه خاتم الانبیاء (ص) و همچنین مسئولین استان کرمانشاه طی سالهای گذشته نبود همین پیشرفت های اندک هم صورت نمی گرفت.

در کمال  تاسف باید اشاره شود اعتبارات دولتی و ارگانهای مرتبط  در استان لرستان در حد صفر است و اصلا قابل ذکر نیست.

ای کاش حداقل درآمد این بقاع متبرکه از قبیل نذورات زائران محترم که از طرف اداره اوقاف استان لرستان هر  ماه جمع آوری می شود برای رفع مشکلات موجود بکار گرفته می شد.

photo_2016-03-20_09-51-20.jpg

در همین ایام عید نوروز فقط در بارگاه امامزادگان احمد و  محمود (باولین) حدود ۱۸ میلیون تومان جمع آوری شده و تحویل اداره اوقاف استان گردید.

به طور حتم درآمد سایر اماکن مذهبی دلفان از جمله بابای بزرگ (امامزاده ابراهیم) نه تنها کمتر از این نیست که بی شک بیشتر هم  تخمین زده می شود.

با این وجود جای سؤال است که چرا در رابطه با ساماندهی وضعیت این اماکن متبرکه اقدامات جدی و سرعتی صورت نمی پذیرد ، به ویژه درباره امامزادگان احمد و محمود و همچنین پیرمحمد وضعیت بسیار تاسف  بار است.

امیدواریم مسئولین امر پیگیری نمایند.

برخی اطلاعات ذکر شده در گزارش برگرفته از خبرگزاری های ایرنا و مهر می باشد.


مطالـــب مرتبـط :

» تصاویری از لحظات آغازین سال جدید در جوار بارگاه متبرک امامزادگان احمد و محمود (باولین) در دلفان

» جاده امامزاده ابراهیم (بابای بزرگ) هنوز آسفالتش خشک نشده خطرساز شد+عکس

» بازدید بیش از ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر از بقاع متبرک لرستان/امامزاده ابراهیم (بابای بزرگ) در میان پربازدیدها

» قدیمی ترین و جدیدترین عکس های امام زاده ابراهیم (بابای بزرگ)

» محراب دلهای عاشق در دامنه “مهراب کوه”/ امامزاده ابراهیم(ع) میزبان خیل زائران

» امامزاده ابراهیم (بابای بزرگ) در میان انبوه زائران/ گزارش تصویری از ترافیک خودرویی و جمعیت اطراف حرم

» ماجرای سرقت مسلحانه از امامزاده پیرمحمد (ع) در شهرستان دلفان چه بود/حرمت امامزاده را متولی نگه می‌دارد


 تازه ترین اخبار منطقه را مستقیمأ از طریق ترمینال خبری نسیم دلفان دریافت کنید.
برای عضویت در کانال خبری نسیم دلفان روی تصویر زیر کلیک نمایید.

12

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *