جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

اهالی دهستان های میربگ جنوبی شهرستان دلفان چشم انتظار خدمت رسانی مسوولان

اهالی روستاههای دهستان میربگ جنوبی شهرستان دلفان به واسطه وجود برخی مشکلات و محرومیت ها، چشم انتظار خدمت رسانی مسوولان در راستای رفع مشکلات و تامین امکانات و نیازهای رفاهی و خدماتی هستند…


 

نسیـــم دلفان – به گزارش خبرنگار ایرنا، روستاههای دورافتاده و محروم شهرستان دلفان از ابتدای پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی، شاهد خدمت رسانی بهینه و گسترده مسوولان اجرایی منطقه در زمینه تامین و توسعه امکانات و خدمات زیرساختی و رفاهی موردنیاز هستند.

هرچند که برغم خدمات گسترده و موثر انجام شده، به واسطه حجم بالای محرومیت ها و کمبودهای برجای مانده از گذشته، ساکنان این مناطق روستایی از جمله دهستان میربگ جنوبی شهرستان دلفان، هنوز با مشکلات و کمبودهای مواجه هستند.

تعداد زیاد و پراکندگی روستاهها دراین منطقه، محدودیت و کمبود منابع مالی و اعتباری، قرار گرفتن برخی روستاها در مناطق سخت گذر و دور افتاده و همچنین جمعیت اندک روستاها، مشکلاتی را در مسیر خدمت رسانی مسوولان دراین مناطق ایجاد کرده است.

میربگ جنوبی از جمله مناطق روستایی و دهستان های محروم شهرستان دلفان است که در جنوب غربی شهر نورآباد مرکز این شهرستان واقع شده است.

روستاههای این دهستان از داشتن برخی امکانات و نیازهای اولیه رفاهی و خدماتی محروم هستند که از آن جمله می توان به کمبودهای بهداشتی، درمانی، فرهنگی، آموزشی و همچنین مشکلات اقتصادی اشاره کرد.

این دهستان برغم بهره مندی از توانمندی ها و جاذبه های بکر و دست نخورده طبیعی با مشکلات زیادی مواجه است و همین امر موجب بروز محرومیت در بخش های اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی برای اهالی این دهستان شده است.

این منطقه از جاذبه های منحصربفرد گردشگری و طبیعی از جمله کوه شگفت انگیز مهراب، آبشارهای داله لان، سوله و تنگه رویایی گاوشمار و همچنین بقعه امامزاده ابراهیم (ع) و امامزاده محمد بن زید (ع) برخوردار است که متاسفانه شرایط برای استفاده از این ظرفیت ها در مسیر رشد و توسعه این منطقه فراهم نشده است.

برای آشنایی بیشتر با مشکلات و محرومیت های موجود در دهستان میربگ جنوبی، گروهی از مسوولان محلی شامل نماینده مردم منطقه در مجلس، فرماندار، امام جمعه شهرستان دلفان، تعدادی از مدیران کل دستگاههای اجرایی و همچنین بخشدار مرکزی نورآباد، به این منطقه محروم سفر کردند تا از این طریق بتوان زمینه برای رفع بخشی از مشکلات اهالی این منطقه را فراهم کرد.

برهمین اساس، شهر نورآباد را به مقصد روستاهای محروم دهستان میربگ جنوبی ترک کردیم و با گذر از مسیر آسفالته نورآباد تا مله خان، به منطقه ده یوسفیان رسیدیم.

نکته جالب توجه در حاشیه این روستا، حضور گسترده و فعالیت چشمگیر ماشین آلات سازندگی و راهسازی قرارگاه خاتم الانبیا بود که با جدیت مشغول کار و تلاش در عرصه عمران و آبادانی منطقه هستند.

قرارگاه سازندگی خاتم به عنوان مجری احداث سد معشوره در تنگه گاوشمار مشغول انجام یک پروژه بزرگ و مهم دراین منطقه است چراکه سد معشوره به عنوان بزرگترین سد چند منظوره غرب کشور دراین منطقه محروم درحال احداث است.

به همین دلیل، جهادگران قرارگاه، کار ساخت یک جاده دسترسی مناسب و ایمن را برای این منطقه روستایی با استفاده از منابع داخلی قرارگاه، به عنوان هدیه ای به اهالی این دیار آغاز کرده اند.

پس از عبور از این جاده در دست ساخت به روستای رمضان آباد رسیدیم، روستایی با مردمانی باصفا و متدین که با مشکلات و محرومیت هایی مواجه هستند.

مدرسه این روستا در قالب یک واحد پیش ساخته(کانکس) است که دانش آموزان روستا برای تحصیل علم و دانش و حضور در کلاس درس از آن استفاده می کنند.

اهالی روستا با دیدن مسوولان گرد آنها جمع شده و به بیان مشکلات، کمبودها و درد دل های خود پرداختند.

کمبود آب آشامیدنی، قدمت و فرسودگی ساختمان ها از جمله موادر مطرح شده از سوی روستاییان بود، که خواستار اقدام مسوولان برای رفع آنها بودند.

به گفته اهالی روستای رمضان آباد، در منطقه سد معشوره(گاوشمار) در حال احداث است که برغم این بسیاری از جوانان تحصیلکرده این منطقه بیکار هستند و انتظار دارند در روند ساخت این طرح و پروژه مهم و بزرگ ملی از نیروهای کاری و توانمند بومی نیز استفاده شود.

همچنین به گفته روستاییان، بیشتر منازل مسکونی این روستا فرسوده و قدیمی هستند که در صورت وقوع یک زلزله، بیشتر آنها تخریب خواهند شد.

کمبود امکانات خدماتی و بهداشتی از دیگر مشکلات مطرح شده از سوی اهالی این روستا بود که خواستار توجه بیشتر مسوولان برای تامین نیازهای بهداشتی و درمانی این روستا بودند.

پس از روستای رمضان آبان و عزیز کشته به سمت ارتفاعات مهراب کوه حرکت کردیم ، منطقه ای زیبا با جاذبه های طبیعی بسیار و چشم نواز.

در دامنه طبیعت سحر آمیز مهراب کوه، روستای فاضل آباد واقع شده که برغم بهره مندی از زیبایی ها و جاذبه های بیشمار و منحصربفرد طبیعی، محرومیت دراین روستا کاملا مشهود است.

متاسفانه این روستا فاقد شبکه برق و روشنایی است و از داشتن شبکه آب آشامیدنی سالم نیز بی بهره هستند، نبود خانه بهداشت و همچنین واحدهای مسکونی سنگی و قدیمی از دیگر مشکلات برجسته موجود دراین روستاست.

اهالی این روستا نیز در عین استقبال گرم از گروه، مشکلات زیادی داشتند که از جمله آنها می توان به نبود راه دسترسی مناسب و استاندارد برای روستا اشاره کرد.

این روستا در میان زیباترین جلوه های طبیعت پوشیده از جنگل های سر سبز و بدیع است، خانه های روستاییان بسیار ساده، قدیمی و دارای کمترین امکانات رفاهی و خدماتی است.

به گفته یکی از اهالی، نبود راه مناسب از مشکلات دیرینه مردم این روستاست، برای احداث راه مناسب، راهشکافی مسیر انجام شده اما مردم همچنان منتظر انجام اقدامات موثر برای زیرسازی و احداث این راه برای تردد آسان هستند.

وی، نبود آب آشامیدنی را از دیگر مشکلات مردم روستا عنوان کرد و گفت: آب آشامیدنی مصرفی اهالی را از طریق چشمه های موجود در منطقه تامین می شود.

به گفته اهالی این روستا، نبود شبکه برق رسانی در روستا از دیگر مشکلات جدی مردم این دیار است و از سوی دیگر تامین سوخت موردنیاز برای فصل زمستان نیز با توجه به نبود راه ارتباطی مناسب مشکلات جدی را برای مردم ایجاد می کند.

اهالی این روستا، سوخت موردنیاز خود در فصل زمستان را از طریق قطع درختان و استفاده از چوب جنگل های منطقه به عنوان هیزم برای روشن کردن بخاری ها تامین می کنند.

به فاصله پنج کیلومتری روستای فاضل آباد و عبور از یک راه خاکی و نامناسب به روستای زیور رسیدیم، روستایی در دامنه مهراب کوه که بافت واحدهای مسکونی آن همچون روستای قبلی از خشت و گل است که ایمنی لازم را ندارند.

ساکنان این روستا نیز با مشکل کمبود آب، نبود راه دسترسی، امکانات بهداشتی و فرهنگی مواجه هستند.

سید محمد از اهالی روستای زیور نیز گفت: اهالی روستا درآمدی ندارند و زندگی را به سختی می گذرانند، فعالیت برای اهالی در بخش کشاورزی فراهم نیست و دراین میان بخشی از مردم روستا از طریق دامداری ، امرار معاش می کنند.

یکی دیگر از اهالی این روستا گفت: روستای زیور، شبکه آب، برق و امکانات بهداشتی ندارد که این امر مشکلات زیادی را برای مردم ایجاد می کند.

محرومیت در روستای زیور کاملا مشهود است، مردم روستا با کمترین امکانات رفاهی ، خدماتی و درمانی زندگی می کنند و خانه های محقر روستایی آنها به خوبی گویای حجم مشکلات و محرومیت های این دیار است.

دراین روستا، کلاس درس استاندارد و مقاومی وجود ندارد و کلاس ها برای تحصیل علم و دانش دانش آموزان روستا در واحدهای کپری تشکیل می شود.

بخشدار مرکزی نورآباد، دهستان محروم میربگ جنوبی را از محروم ترین دهستان های شهرستان دلفان عنوان کرد و گفت: بافت سخت گذر، پراکندگی روستاهها و کوچک بودن و نبود راه آسفالته از مهمترین مشکلات و عوامل توسعه نیافتگی روستاهای این دهستان است.

ابوالقاسم خسروپور افزود: مشکل کمبود آب آشامیدنی، نبود شبکه برق رسانی، کمبود امکانات بهداشتی، آموزشی، درمانی و خدماتی از دیگر مشکلات این مناطق محروم است.

به گفته وی، در بسیاری از روستاههای این دهستان امکان استفاده از برنامه های سیما و شبکه های مختلف صدا و سیما نیز فراهم نیست و عدم پوشش برنامه های تلویزیون از دیگر مشکلات جدی این مناطق است.

بخشدار مرکزی نورآباد گفت: دهستان میربگ جنوبی با ۴۰ روستا و هفت هزار نفر جمعیت یکی از مناطق توسعه نیافته شهرستان دلفان است که ساکنان آن از ابتدایی ترین امکانات رفاهی و خدماتی محروم هستند.

خسروپور افزود: از ۱۴۰ کیلومتر راه ارتباطی این روستاها تنها ۱۵ کیلومتر آن آسفالت شده و این درحالی است که این دهستان، توانمندی فراوانی در زمینه گردشگری برای توسعه دارد.

نماینده مردم سلسله و دلفان در مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به بازدید انجام شده از این دهستان و روستاههای محروم آن، گفت: هیاتی با حضور مسوولان محلی و مدیران کل برخی دستگاههای اجرایی از جمله بنیاد مسکن و آب و فاضلاب روستایی استان از منطقه بازدید کردند تا بررسی دقیق مشکلات، زمینه خدمت رسانی بهینه به این منطقه فراهم شود.

ˈحجت الله سوریˈ با اشاره به عمق محرومیت بخش میربگ جنوبی اظهار داشت: این بخش یکی از مناطق کمتر توسعه استان لرستان به شمار می رود که رفع موانع و مشکلات آن نیازمند توجه مدیران و صرف اعتبارات ویژه است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *