پنجشنبه , ۹ فروردین ۱۴۰۳

انتظار روزهای زرین برای کشاورزان لرستانی/ سیلوهای استاندارد ؛ ضرورتی که در دلفان و پلدختر وجود ندارد!!

این روزها در لرستان فصل برداشت دسترنج حاصل از ماهها تلاش و بی خوابی فرارسیده و خوشه های طلایی گندم در دستان زحمتکش و پینه بسته کشاوران خودنمایی می کند…


نسیـــم دلفـان – خوشه هایی که دانه دانه ی گندم های آن نعمت خدادادی است و همزمان با برداشت از دل خاک، روزهای خوش و زرینی را برای زحمت کشان زمین نوید می دهد.


گندمزارهای آتشین لرستان این روزها آوای زندگی سر داده اند و به رغم هوای گرم و در برخی روزهای شرجی، کار برداشت با عشق و علاقه انجام می شود.
کشاورزان لرستان نیک می دانند که برداشت خوشه های طلایی گندم، سرمایه گذاری یکساله ای برای زندگی آنان است که نباید هدر رود بنابراین کار برداشت را با نظم کامل و دقت بالا آغار کرده اند.
لرستان با دارا بودن ۸۰۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی یکی از قطب های مهم کشاورزی کشور محسوب می شود که بر خلاف آبی بودن تنها ۲۰ درصد اراضی ، در برخی موارد از جمله تولید حبوبات رتبه نخست کشور را دارد.

**پیش بینی خرید ۴۲۰ هزار تن گندم در لرستان
مدیر زراعت سازمان جهادکشاورزی لرستان گفت: از زمان فصل برداشت گندم در اواخر اردیبشهت ماه تاکنون بیش از ۱۷ هزار هکتار اراضی زیر کشت این محصول درو و تاکنون ۱۶ هزار و ۸۵۰ تن برداشت شده است.
کیانوش حمیدیان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا سطح زیر کشت گندم آبی و دیم استان را به ترتیب ۵۷ هزار و ۶۰۰ و ۱۹۷ هزار هکتار برشمرد و افزود: پیش بینی می شود از برداشت ۵۰۰ هزار تنی ، ۴۲۰ هزار تن خرید تضمینی شود.
وی با اشاره به برداشت محصول گندم تا اواخر مردادماه افزود: همچنین برداشت جو از سطح ۱۲۵ هزار هکتار اراضی زیر کشت این محصول آغاز شده است.
حمیدیان ، اراضی آبی زیرکشت جو در استان را شش هزار و ۵۰۰ هکتار برشمرد و اظهار داشت:پیش بینی شده از مجموع ۱۸۰ هزار تن تولید این محصول، تمامی آن خریداری شود.
به گفته وی انتظار می رود امسال تولید محصول گندم و جو استان نسبت به سال گذشته به ترتیب ۱۵ و ۱۰ درصد افزایش یابد.
حمیدیان اضافه کرد: مصرف گندم استان ۲۵۰ هزار تن در سال است و مابقی این محصول به سایر استان ها ارسال می شود.
از مجموع ۸۰۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی لرستان، ۲۵ درصد آبی و مابقی دیم بوده و سالانه ۲٫۵ میلیون تن انواع محصولات زراعی و باغی در این استان تولید می شود.

**۵۶۵ هزار تن ظرفیت سیلوهای ذخیره گندم لرستان
سرپرست شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه ۱۲ کشور گفت: در حال حاضر ظرفیت سیلوهای دولتی و خصوصی ذخیره گندم استان ۵۶۵ هزار تن است.
مهدی ملکی افزود: ظرفیت دولتی ۲۰۵ هزارتن و ظرفیت بخش خصوصی شامل سیلوی کارخانجات، سیلوهای تخصصی و انبارها ۳۶۰ هزار تن برآورد می شود.
وی ادامه داد: در حال حاضر پلدختر و نورآباد فاقد سیلوی استاندارد هستند که برای این مهم کارخانجات آرد این شهرستان ها مکلف به احداث سیلو شده اند.
وی با بیان اینکه هم اکنون ۱۳۰ هزار تن سیلو توسط بخش خصوصی نیز در دست احداث است، اظهار کرد:خرید تضمینی گندم از اواخر اردیبهشت ماه آغاز و تمامی تمهیدات لازم جهت تسهیل در امر خرید گندم کشاورزان انجام شده است.
به گفته وی در این راستا تاکنون ۴۰ مرکز خرید در سطح استان آماده تحویل گیری گندم های مازاد بر نیاز کشاورزان است.
ملکی در خصوص کیفیت گندم های خریداری شده ازسوی کشاورزان گفت: برای تعیین کیفیت گندم های خریداری شده از سوی کشاورزان مولفه هایی مانند میزان هکتولیتر، رطوبت، افت مفید وغیرمفید و سن زدگی در نظر گرفته شده تا انگیزه کشاورزان برای بالا بردن میزان کیفیت بیشتر شود.
وی اضافه کرد: همچنین در فصل خریدگندم برای تعیین کیفیت و میزان افت مفید و غیرمفید به ویژه سن زدگی، با بکاگیری نیروهای مجرب در آزمایشگاههای استان سعی شده شاخص کیفی در مرحله خرید بهتر رعایت شود.
سرپرست شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه ۱۲ ادامه داد: قیمت خرید تضمینی گندم معمولی با احتساب چهاردرصد افت مفید و دودرصد افت غیرمفید ۱۲ هزار و ۵۰۷ ریال و گندم دوروم با احتساب همین افت ۱۳ هزار و ۶۸ ریال تعیین شده است .
ملکی درخصوص پرداخت مطالبات کشاورزان خاطر نشان کرد: همانند سال های گذشته بانک کشاورزی به عنوان بانک عامل وجوه مربوط به گندم را به حساب کشاورزان واریز می کند .
وی یادآور شد: براساس دستورالعمل خرید گندم سال جاری، کشاورزانی که محصول خود را به سیلوهای ذخیره سازی استاندارد دولتی استان تحویل نمایند علاوه بر بهای گندم مبلغی را تحت عنوان کمک هزینه دریافت خواهند کرد.

منبع:ایرنا


تازه ترین اخبار منطقه را مستقیمأ از طریق ترمینال خبری ” نسیـــم دلفـان ” دریافت کنید.

برای عضویت در کانال خبری نسیم دلفان روی تصویر زیر کلیک نمایید.

12

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *