سه شنبه , ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

آرایش های ویژه و تاسف بار دختران و پسران حرمت شکن در دستجات عزاداری محرم+عکس

آرایشگر زنانه: ما در ایام محرم شیفت ویژه داریم/ آرایشگر مردانه: در ایام محرم، مصرف چسب مو به اوج خود می رسد!..


نسیـــم دلفـان – صدای طبل  و دهل می آید و بوی اسفند از هیات های عذاری حسینی به مشام میرسد.انگار شب های تهران زنده شده اند تا در عزای حسین (ع) و یارانش بگریند.مردم دسته دسته هیات های عزا دار را همراهی می کنند و بازار زنجیر زنی ، سینه زنی و  نوحه خوانی داغ است تا اشک ها را جاری کند و حادثه کربلا را فریاد بزند.

آری ، محرم دوباره از راه رسیده است تا فرای عزاداران واقعی حسین (ع)، مانند هر سال حاشیه های پر رنگ تر از متن داشته باشد.حاشیه هایی که چهره خیابان های تهران و سایر کلان شهرهای کشور را به سوژه درجه یک رسانه های غربی تبدیل می کند.
پوشش دختران جوان در خیابان های پایتخت

شب است  اما نور چهلچراغ ها و هیات های عزاداری ، شب های پایتخت را آنقدر روشن کرده تا چهره های آرایش کرده و موهای شنیون شده دختران بیش از قبل دیده شود.

لب های قرمز شده، موهای بلوند شده و شال و روسری های کوتاه  به همراه ساپورت هایی که بعضا حتی روی آنها یا حسین نوشته شده است، مصداق بارز شب های محرم امسال است.این روزها اما سایت های اینترنتی نیز پر شده است از تبلیغات برای فروش لباس های ویژه محرم که بر حاشیه های شب های محرم دامن می زند.در واقع می توان گفت، دیگر آن زمان ها گذشته که به احترام عزای حسینی آرایشگاه های زنانه و مردانه تعطیل می شد چرا که مشتریی نداشت.

415.jpg
روایت یک آرایشگر زنانه از ایام محرم
مینای ۳۰ ساله  که در یک آرایشکاه درجه یک زنانه در غرب تهران کار می کند درباره مشتری های خاصش به شفاف می گوید: ما در ایام محرم شیفت ویژه داریم و آرایش مو با شال و حتی بستن شال و روسری را هم برای مشتریان انجام می دهیم.او ادامه می دهد: آرایش صورت و شنیون مو نیز در این ایام مشتری فراوان دارد و دختران جوان از ما می خواهند صورتشان را به سبک مناسب شب آرایش کنیم و حتی رنگ موهای روشن که در شب بهتر دیده می شوند، مد می شود و متقاضی دارد!
این آرایشگر جوان ادامه می دهد: من از ۲۰ سالگی به کار آرایشگری مشغولم  اما در ۵ سال اخیر کار و بار آرایشگاه ها در ایام محرم سکه شده است هر چند که پیش از آن نیز زنان و دختران جوان به آرایشگاه می آمدند تا برای دنبال دسته رفتن به گفته خودشان خوشتیپ باشند اما در سال های اخیر مد ایام محرم بسیار باب شده است.
او در پاسخ به سوال شفاف در خصوص برخورد با باز بودن آرایشگاه ها در ایام محرم می گوید: تا کنون برخوردی در این خصوص صورت نگرفته و من در جریان نیستم.
مینا در پایان می گوید: مادر من هم سال های سال آرایشگر بوده است و می گوید در حدود ۳۰ سال پیش همه آرایشگاه های زنانه بسته بود و مردم حت ابرو هم تمیز نمی کردند اما امروز دوره و زمانه تغییر کرده است و ماهم به فکر نان درآوردن هستیم.وقتی مشتری داریم کار می کنیم!
سیمای ۴۰ ساله نیز از رونق فروش لباس هایش برای ایام محرم می گوید.او که به گفته خود یک هنرمند است و طرح ها و نوشته های نستعلیق ایرانی را روی مانتوها و شال ها کار می کندبه شفاف می گوید: از ۲ هفته قبل از محرم سفارش ها برای طرح زدن روی مانتوها و شال های مشکی آغاز می شود و دختران جوان و حتی پسران برای نوشتن یا حسین، یا اباالفضل و حتی نوشتن بخشی از نوحه های معروف مانند باز این چه شورش است…روی مانتو، تی شرت  شال به من مراجعه می کنند.
hemmat khahi-12-6.jpg
او ادامه می دهد: البته این کار را بد نمی دانم چرا که می توان گفت به نوعی نشان دادن عزادار بودن محسوب می شود به شرطی که افراطی و برای نمایش دادن خود نباشد.
سیما در پاسخ به سوال شفاف درباره نرخ پارچه نوشت ها می گوید: برای یک طرف کامل مانتو از ۲۰۰ هزار تومان به بالا نرخ تعیین شده است و برای کار کردن کامل روی شال ها و تی شرت ها از ۱۰۰ هزار تومان نرخ تعیین شده است.برای کار جزئی هم از ۵۰ هزار تومان به بالا نرخ داریم.کاسبی آرایشگاه های مردانه از ایام عزاداری حسینی
این داستان اما در آرایشگاه های مردانه نیز به نوع دیگری تکرار می شود.

حسین ۲۷ ساله، آرایشگر جوانی است که در مرکز تهران مشغول به کار است و  درباره ایام محرم و مشتری های خاصش به شفاف می گوید: در ایام محرم، مصرف چسب مو در آرایشگاه های مردانه به اوج خود می رسد.

جوان ها از ما می خواهند موهایشان را طوری درست کنیم که در طول عزاداری تکان نخورد.آرایش مو با خاک نیز در این ایام رواج دارد که ما از خاک تمیز رس! برای آن استفاده می کنیم.

45268611796762094504.jpg

او ادامه می هد: به تازگی نیز خط انداخن روی سر و طرح دادن و حتی نوشتن نام حسین و ابوالفضل و … روی سر که از طریق شابلون صورت می گیرد نیز باب شده است.طرح دادن به ابروها نیز در این ایام بازار داغی دارد!

حسین در پایان می گوید: ما حتی در این ایام روی مدل های بستن شال گردن و چفیه نیز کار می کنیم و برای آن هم متقاضی داریم!

با آرایشگاه های متخلف برخورد می شود اما…

این اتفاقات در حالی در محرم امسال نیز در حال وقوع است که اعلام شده، آنچه به تازگی با عنوان آرایش ملایم ویژه ماه محرم  یا  اصلاح ویژه محرم  از سوی برخی آرایشگران تبلیغ می‌شود، غیرقانونی است و می‌تواند به توبیخ منجر شود. این را هم رئیس اتحادیه آرایشگران زنانه تهران و هم رئیس اتحادیه آرایشگران مردانه تهران می‌گویند. شروع این تبلیغات از چند سال گذشته در آرایشگاه‌های زنانه آغاز شد، اما بعدها دامنه آن به آرایشگاه‌های مردانه هم کشیده شده است.
به گفته رئیس اتحادیه آرایشگران زنانه تهران، آرایش ویژه محرم و تبلیغات آن به‌طور کلی ممنوع است. افسرالملوک سایان با ابراز ناراحتی از بروز این وضع عنوان کرده: برای آرایشگاه‌های زیرمجموعه اتحادیه، پیامکی مبنی بر پیگرد قانونی این نوع تبلیغات ارسال و آگهی آن نیز در روزنامه‌ها درج شده است.

او افزوده: همچنین بخشنامه‌ای درباره این موضوع و پیگردهای قانونی آن برای آرایشگاه‌ها ارسال شده است.با این حال اما آرایشگران نه در این باره چیزی شنیده اند و نه به آن عمل می کنند و به گفته  آنها وقتی مشتری هست باید کارش انجام شود!

این در حالی است که در واقع به نوعی می توان گفت برخورد با آرایشگاه ها هم چاره کار نیست و باید ریشه یابی کرد، چرا در ایامی که ایام عزاداری  است و مردم کشور در عزای حسینی هستند، جوانان ایرانی باید به فکر ظاهر و آرایش خود باشند؟!چرا خیابان های پایتخت در ایام محرم به مهمانی خیابانی شبیه است تا عزاداری؟ و در آخر چرا فرهنگ عزای حسینی از یادها می رود؟

منبع:شفاف


لینک های مرتبط:

۵ نظر

  1. وای از دل حسین .

    • واقعا خون حسین تا این قدر واس شما ها بی ارزش شده تا این حد که من نمی توانم باور کنم وای ای حسین ادعای ما باید عمل ما باشد

  2. امام حسین طفل شیرخوارشو نداد که این بلا سر تفکرات جوونا بیاد… یا امام حسین ما نمک نشناسیم شما که پراز رحمتی یه نگاهی کن…

  3. واقعا تاسف برانگیزه.چطور میتوانیم بگوییم شیعه هستیم ومنتظر ظهور امام زمان (ع) ایم??

  4. همه ما میدونیکه نباید تمام تقصیرها رو به گردون جونها انداخت . چرا که با ده شب محرم کسی عابد نمیشود . امام حسین ( ع ) و محرم باید در درون تمام ملت رخنه کند .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *