
شیخ علی صفدری برای ادامه تحصیل علوم دینی عازم خرم آباد شد و از زمره شاگردان ممتاز حضرت آیتاله روح اله کمالوند (ره) که از هم دروهای ها و دوستان نزدیک حضرت امام خمینی (ره) بودند، قرار گرفت. سخت کوشی و خلوص معظم له مورد توجه و عنایت آیت اله کمالوند قرار گرفت. چند سال در نماز جماعت ایشان احکام شرعی را بیان میکرد و همزمان دروس سطح را گذراند.
دیدگاههای فقهی، اجتماعی و سیاسی آیتاله کمالوند و همنشینی با ایشان شخصیت مرحوم صفدری را تحت تاثیر قرار داد و تا پایان عمر همواره سیره علمی و عملی معظمله را راهنما و الگوی خود قرار میداد. پس از چند سال این طلبه جوان از طرف آیتاله کمالوند به امامت جماعت مسجد جواد الائمه در محله شاهآباد (مطهری فعلی) خرمآباد منصوب گردید و این مسجد به یکی از پایگاههای مذهبی و فرهنگی تبدیل شد.
در سال ۱۳۴۱ در صف مقدم مبارزه با لایحه انجمنهای ایالتی و ولایتی و نهضت روحانیت به روشنگری و مجاهدت پرداخت. در ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ نیز وی پیشاپیش مردم خرمآباد لرستان شجاعانه به افشاگری بر علیه رژیم پهلوی از طریق سخنرانی، پخش دیدگاههای امام خمینی و قرائت قطعنامههای مراجع و روحانیت و اعتراض به کشتار مردم و دستگیری رهبران نهضت پرداخت. در خلال این مدت چندین بار بازداشت گردید که نفوذ و حمایت آیتاله کمالوند مانع از زندانی شدن ایشان گردید.
در بهار ۱۳۴۳ همزمان با بیماری و بستری شدن آیتاله کمالوند در تهران، ایشان بازداشت و روانه زندان قزل قلعه تهران شد. در زندان با بسیاری از علمای مبارز از جمله آیتاله واعظ طبسی، آیتاله مروارید، اخوان حجتی کرمانی و شهید مفتح و شهید باهنر و مرحوم رفیعی (از فعالین فدائیان اسلام) هم بند بود. در زندان علیرغم فشار ساواک رسماً به اعمال غیرقانونی شاه اعتراض و از حضور و مبارزات مردم و روحانیت و حضرت امام، بصورت مستدل و قانونی و شرعی دفاع مینمود. تا بدانجا که در یک مورد اصرار و پافشاری او باعث شد تا بازجوی ساواک مجبور شود تا سئوال خود را پس بگیرد و عذرخواهی کند. شنیدن خبر ارتحال استاد و مرادش او را سخت متاثر نمود و با پافشاری در زندان ساواک را مجبور نمود تا تلگراف تسلیت ایشان را مخابره نماید.
در آخر تابستان همان سال مرحوم صفدری از زندان آزاد شد و پس از زیارت بارگاه ملکوتی حضرت امام رضا(ع) و حضرت معصومه (س) و دیدار با حضرت امام (ره) پیروزمندانه به خرمآباد بازگشت که مورد استقبال پرشور و گسترده مردم و روحانیت قرار گرفت. مسجد جوادالائمه دیگر به یکی از سنگرهای مهم مبارزات انقلاب اسلامی در لرستان تبدیل شده بود و فشار ساواک و شهربانی نمیتوانست از اقدامات و تلاشهای فرهنگی، مذهبی و مبارزاتی ایشان ممانعت بعمل آورد. در پایان رمضان سال ۱۳۴۴ نماز عید را در سرمای زمستان در زمینهای بایر اطراف مسجد برگزار نمود. در حالی که جمعیت انبوه نماز عید را به پایان بردند، مرحوم صفدری در خطبه نماز عید فطر بشدت به رژیم تاخت و اقدامات غیر قانونی آن و خصوصاً تبعید حضرت امام به ترکیه را محکوم نمود و تلگرام امام را نیز قرائت کرد. پس از نماز عید، مردم دسته دسته به بیت ایشان میآمدند واجتماع پرشوری را فراهم آوردند. چند روز نگذشت که صفدری از طرف شورای امنیت به شش ماه تبعید به بم کرمان محکوم شد و بلافاصله شهربانی در اجرای حکم تبعید ، ایشان را دستگیر و توسط ژاندارمری به تبعیدگاه انتقال داد. وی فوراً به حکم تبعید خود اعتراض کرد و آن را غیرقانونی دانست که اعتراض ایشان در دادگاه تجدیدنظر اهواز به تخفیف انجامید و نهایتاً در بهار ۱۳۴۵ آزاد و به خرمآباد مراجعت نمود.
زندان و تبعید بیش از پیش صفدری را مورد توجه و عنایت مردم غیور لرستان قرار داد. در این سالها عمدتاً ممنوعالمنبر بود. با این حال به هر طریق به مبارزه برعلیه نظام شاهنشاهی ادامه میداد. در این سالها یار وفادار آیتاله قاضی خرمآباد (ره) بود که پس از آیتاله کمالوند ریاست حوزه علمیه خرمآباد را بعهده گرفته بود، او نیز از اقدامات و مبارزات ایشان حمایت میکرد. در این دوره آیت الله صفدری از سویی به تحصیل در دوره سطح و سپس خارج فقه نزد حضرات آیات کمالوند، صدیقین اصفهانی و شیخ علیپناه اشتهاردی مشغول بود و با مطالعه و مباحثه بر معلومات فقهی و اسلامی خود غنا میبخشید و از سوی دیگر اشتغالات تحصیلی مانع از فعالیتهای مبارزاتی وی نبود و چنانچه گفته شد در رهبری مبارزات انقلاب اسلامی در خرمآباد و استان لرستان و استانهای همجوار از جمله کرمانشاه و مناطق عشایرنشین کاکاوند نقش عمده و موثری را ایفا مینمود.
علیرغم مخالفت صریح با نظام شاهنشاهی و استبداد حاکم، با بسیاری از عناصر با نفوذ و حتی مقامات لشگری و کشوری و قضایی استان که متدین و مردمی بودند حشر و نشر و معاشرت مینمود و از این طریق ضمن جلب و جذب آنها از نفوذ آنها برای پیشبرد مبارزات و حل و فصل مشکلات مردم و عشایر استفاده میکرد. او هیچگاه رابطه خود با عشایر را قطع نکرد. تابستانها به هرسین کرمانشاه میرفت و با وسایل ابتدایی نظیر اسب و جیپهای قدیمی چندینماه در بین آحاد مردم و عشایر به فعالیتهای مذهبی، تبلیغی، روشنگری سیاسی مشغول بود. با نفوذی که در بین عشایر داشت بسیاری از اختلافات و حتی خصومتها و درگیریهای آنها را حل و فصل کرده و با راهنمایی و ارشاد فیصله میداد. بیت او در خرمآباد علاوه بر اینکه محل مراجعه اقشار مختلف مردم خرمآباد و شهرهای اطراف بود همواره پذیرای عشایر، فامیل و دوستان و آشنایان بود و وی
با تعصبات و خرافههای مذهبی سخت مخالفت میورزید و مسایل را به درستی و با دیدگاه جامع اسلامی تفکیک و قلمروبندی میکرد. ایشان ضمن تاکید بر پیروی از زعامت و مرجعیت امام خمینی (ره) به نظرات فقهی، مرحوم آیت الهالعظمی حکیم و مرحوم آیت الهالعظمی سید احمد خوانساری توجه خاصی داشت .
مسایل روز و سیاسی را دنبال میکرد و در این زمینه صاحبنظر بود. حتی تحولات سیاسی منطقهای و بینالمللی از قبیل جنگ اعراب و اسرائیل و مساله فلسطین و مبارزات مردم ویتنام برعلیه فرانسه و آمریکا را پیگیری و تحلیل مینمود. معظم له در خرم آباد با وجود ممنوعالمنبر بود و تحت فشار رژیم و ساواک قرار داشت وی علیرغم اصرار روحانیون واهالی لرستان که سعی داشتند آقای صفدری اقامت دائم در لرستان داشته باشد علاقه وافر به حضور در جمع علماء وحوزه علمیه قم داشت لذا در سال ۱۳۵۰ خرم آباد را ترک و عازم قم گردید.
سکونت وی در قم و حضور در حوزه علمیه فضاهای جدیدی برای فعالیتهای درسی، تبلیغی و مبارزاتی فراروی ایشان قرار داد. وی در قم از درس خارج اساتید برجسته و مراجع تقلید از جمله حضرات آیات عظام گلپایگانی، میرزاجواد تبریزی، و وحید خراسانی بهره برد. سوابق مبارزاتی و علمی این روحانی مبارز و برجسته مورد توجه ویژه حضرت آیتاللهالعظمی گلپایگانی قرار گرفت و او نیز در ساعات غیر درسی در بیت معظم له حضور مییافت و از اعضاء شاخص بیت ایشان محسوب میگردید.
آیت الله صفدری در خلال سالهای اقامت در قم به نمایندگی از سوی حضرت آیت الله العظمی گلپایگانی جهت بازدید به حوزههای علمیه شهرستانها و همچنین فعالیتهای تبلیغی و ارشادی به شهرستانهای بزرگ و کوچک اعزام می گردید. در این سفرها و در جلسات گوناگون ضمن ترویج معارف و احکام اسلامی و سامان دادن به فعالیت های مذهبی و تاسیس پایگاه های دینی همواره به افشاگری بر علیه رژیم پهلوی نیز می پرداخت و روشنگری مردم را سرلوحه کار خود قرار می داد. در این ارتباط بارها توسط مقامات امنیتی و ساواک تحت تعقیب و دستگیری قرار گرفت و بارها روانه زندان شد.
مرحوم صفدری در سال ۱۳۵۷ از طرف مراجع قم و خصوصا حضرت آیت الله گلپایگانی به امامت مسجد شیعیان سنندج منصوب و به آن سامان عزیمت نمود و در آنجا به تبلیغ و ارشاد مردم اعم از شیعه و سنی پرداخت و پس از مدتی اقامت، فعالیت های آن مرحوم مورد توجه مردم قرار گرفت و حسینیه سنندج رونق خاصی یافت. از ابتدای شروع دوره جدید مبارزات انقلاب اسلامی در دیماه ۱۳۵۶ ایشان از طریق تریبون حسینیه و جلب همراهی برخی روحانیون و مبارزین و برادران اهل سنت از جمله مرحوم کاک احمد مفتی زاده به مبارزه با رژیم و زمینه سازی برپایی حکومت اسلامی مشغول شد. نقش آیت الله صفدری در مبارزات شیعیان و اهل سنت و مردم سنندج و استان کردستان بسیار خوش درخشید خصوصا نفوذ و محبوبیت زیادی در بین نظامیان که اکثرا شیعه بودند پیدا کرد.
واکنش رژیم به این اقدامات منجر به دستگیری و تبعید ایشان به اقلید فارس شد. در تبعیدگاه نیز او آرام نگرفت و مجاهدات ایشان امواج خروشان انقلاب اسلامی را در آن سامان به حرکت درآورد و به بار نشاند. در بازگشت از تبعید فعالیتها و مبارزات ایشان اوج جدیدی پیدا کرد بنحوی که بطور طبیعی در راس مبارزات مردم کردستان قرار گرفت. انفجار و تخریب محل اقامت ایشان خشم مردم سنندج را برانگیخت و خود منشایی برای حرکات و اعتراضات بعدی شد. بالاخره در زمستان سال ۵۷ مجددا دستگیر و به زندان کمیته مشترک در تهران فرستاده شد. تحصن گسترده مردم سنندج در اعتراض به زندانی شدن ایشان رژیم را مجبور به آزادی او نمود که با استقبال بسیار گسترده و با شکوه مردم سنی و شیعه سنندج ایشان مجدداً به آنجا عزیمت نموده و به تمشییت امور مبارزاتی خصوصا جلب همکاری نظامیان به همراهی با خیل عظیم مردم و پناه دادن به سربازان فراری لشکر ۲۸ کردستان پرداخت.
محل اقامت او محل سازماندهی مبارزات و اعتراضات مردمی و چاپ و تکثیر اعلامیهها و پیامهای حضرت امام (ره) بود که توسط او و فرزندانش و عدهای از جوانان با غیرت کرد شیعه و سنی و کرمانشاهی، هماهنگی و توزیع میگردید.
تمامی راهپیمائیهای سراسری در سنندج با همت و راهنمایی و رهبری مؤثر ایشان انجام میگرفت. فعالیتهای مستمر ایشان زمینه اعتصاب و تحصن گسترده کارکنان و کارمندان شریف ارگانها و دوایر دولتی را فراهم آورد که این اعتصاب توانست ارکان رژیم در سنندج را از کار بیاندازد.
در بهمن ۵۷ شخصاً و با وجود جو شدید نظامی و امنیتی به راه افتاده مجسمههای شاه را از میادین شهر برچید و در ۲۲ بهمن اداره لشکر ۲۸ سنندج را که موقعیت سوقالجیشی مهمی داشت بدست گرفت و با انتصاب فرمانده لشکر و تلاش بسیار و خستگیناپذیر مانع از فروپاشی ارتش در کردستان شد و همانطور که همگان میدانند و در اسناد و کتب متعددی نیز منعکس و به چاپ رسیده است به همین دلیل و به واسطه نقش رهبری و فرماندهی ایشان، حمله سازماندهی شده تجزیهطلبان کردستان برای تصرف پادگان سنندج بینتیجه ماند. این مجاهدات مورد تأیید حضرت امام خمینی قرار گرفت و معظم له طی پیامی که توسط حضرت آیتالله نوری همدانی ابلاغ گردید ضمن تأیید فعالیتها و تقدیر از حسن درایت وی، ایشان را بعنوان نماینده خود جهت اداره امور کردستان ابقاء نمودند. مرحوم صفدری پس از چندی و جهت جلوگیری از سوءاستفاده ضد انقلاب و پارهای ملاحظات خاص سنندج را ترک و به قم بازگشت. در جو سنگینی که برعلیه او و از طرف عناصر چپ و مارکسیستها در ارتباط با مسائل کردستان و به قصد ضربه زدن به انقلاب به راه افتاده بود؛ فقط به خاطر حفظ مصالح انقلاب و جمهوری اسلامی به توصیه رهبر انقلاب سکوت اختیار نمود. با این حال حضرت امام شخصاً در چندین ملاقات و سخنرانی فعالیتها و تلاشها و مبارزات ایشان در کردستان را مورد تأیید و تمجید قرار داد. پس ازترک کردستان به فعالیتها و تلاشهای خود در سنگرهای مختلف دفاع از انقلاب و تحکیم نهادهای برخاسته از انقلاب و جمهوری اسلامی ادامه داد و سمتها و مسئولیتهای زیادی را برعهده گرفت که به تأیید و نظر متقدمین و کاردانان خبره در همه آنها بخوبی توانست در تحکیم مبانی نظام جمهوری اسلامی نقش مؤثر و بسزایی ایفا کند. تجزیه و تحلیل نقش و تلاشهای مذکور از حوصله این مقال خارج است و صرفاً به برخی از آنها اشاره میشود:
۱- اعزام ایشان از سوی حضرت امام (ره) به اتفاق حجت الاسلام و المسلمین آشتیانی به اقلید فارس و حل و فصل اختلافات و تنشهای آنجا
۲- نمایندگی امام و تشکیل جهادسازندگی در دماوند
۳- امامت جمعه در شهرستانهای سمیرم و آباده
۴- حاکم شرع دادگاههای انقلاب اسلامی سیستان و بلوچستان و تلاش مؤثر در برقراری امنیت در این استان مرزی و حساس
۵- نماینده حضرت امام و ریاست سازمان عقیدتی سیاسی نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی که در این سمت و در ابتدای جنگ تحمیلی با درایت به حل و فصل مشکلات نیروی هوایی اقدام کرد و با زحمت زیاد عده زیادی از پرسنل نیروی هوایی را که به ناحق پاکسازی شده بودند به دامان ارتش و نیروی هوایی بازگرداند تا بتوانند در پیشبرد دفاع از کشور مشارکت نمایند.
۶- حاکم شرع و رئیس دادگاههای استان چهار محال و بختیاری
۷- ریاست دادگستری و حاکم شرع دادگاههای انقلاب اسلامی کاشان
۸- ریاست کل دادگستری و حاکم شرع دادگاههای انقلاب اسلامی استان اصفهان
۹- بنیانگذار و ریاست کل دادگستری استان تهران
۱۰- دادستان انتظامی قضات کشور
۱۱- ریاست شعبه ۳۱ دیوان عالی کشور
عمده فعالیتهای ایشان پس از پیروزی انقلاب اسلامی پذیرش سمتهای مهم و حساس قضایی بوده است که با پیشنهاد و اصرار مرحود آیتالله مهدی قاضی خرمآبادی که معاونت وقت شورایعالی قضایی را برعهده داشت وارد دستگاه قضایی شدند.
ایشان معتقد بودند که علیرغم ابعاد حکومتی و قانونی در تصدی سمت قضاء رعایت جمیع مسائل و احتیاطات شرعیه را بنمایند و در این راستا همواره برای قضاوت شخصاً از مراجع عظام وقت اجازه قضاوت دریافت میکردند.
با اینکه از ابتدای طلبگی، در بحبوحه فعالیتها و مطالعات سیاسی قرار داشت و بنحوی مسائل و جریانات سیاسی را درک و دارای تحلیل و ایده در این رابطه بودند، چون به ضرورتهای پذیرش سمتهای قضایی وقوف داشت در طول این سالها از دخالت مستقیم در امور سیاسی و جناحی اجتناب میورزید تا در قضاوت واقعاً رعایت بیطرفی و عدالت مرعی باشد. به شدت مخالف دخالت عناصر و دیدگاههای نظامی و امنیتی در امور حقوقی و قضایی بود و سعی میکرد که مسئولین را به این موضوع توجه دهد. با درایت، نظم و انضباط بینظیر و رعایت جامعالاطراف قوانین و مقررات موضوعیه به حل و فصل امور قضایی میپرداخت و مهمترین نقیصه دستگاه قضاء را کمبود قضات معتقد و ملتزم به اجرای دقیق قوانین و ضوابط قضایی، مستقل و بدون وابستگی سیاسی و جناحی میدانست.
بدرستی با افراط و تفریط مخالفت و مبارزه میکرد. حضور برخی عناصر و دیدگاههای افراطی و تندرو در دستگاه قضایی را مانع از اجرای عدالت و برپایی فضای اسلامی میدانست و همواره تلاش و کوشش داشت این دیدگاهها و عناصر به تعادل گرایش یابند و کسانی که نمیپذیرند و یا نمیتوانند بیطرفی را رعایت نمایند از دستگاه قضایی خارج شوند.
تا جائی که قانون اجازه میداد و مصالح کشور و مردم ایجاب مینمود تابع دستورات مافوق بوده و انعطاف بخرج میداد. اما چنانچه تشخیص میداد اجرا یا عدم اجراء موردی با مبانی قانونی و شرعی مغایرت دارد به هیچ وجه زیر بار نمیرفت. در درجه اول سعی و تلاش میکرد که با توضیح و روشن کردن ابعاد مسأله نظر مافوق را تحقق ببخشد و در صورتی که موفق نمیشد تا سرحد استعفاء و از دست دادن هرگونه عنوان و سمتی پیش میرفت. خوشبختانه در بسیاری از موارد چون نظرات و دیدگاههایش موافق قانون، شرع و مصالح عالیه کشور بود مسئولین نقطه نظراتش را قبول و اجرا میکردند.
چون صرفاً در قضاوت، قوانین و مقررات و منافع کشور و مردم را در نظر داشت بسیاری از مخالفین نیز به درستی اقداماتش اذعان مینمودند. سعی وافر داشت به کسانی که با فعالیتها و دیدگاههای مدیریتی و قضاییاش مخالفت میکنند و حتی کار را به سعایت و کارشکنی میرسانند، مقابله نکند. از اقدامات تبلیغاتی و جوسازی در امور قضایی اجتناب مینمود و این قبیل اقدامات را از آفات دستگاه قضا و عدالت میدانست. برای رسیدن به پست و مناصب بالاتر به هیچ وجه حاضر به زد و بند و معامله نبود که اگر چنین بود به مناصب بسیار بالا گمارده میشد. حتی در زمانی که به اصرار رئیس وقت قوه قضائیه معاول اولی قوه قضائیه به ایشان پیشنهاد شد و حتی حکم نیز انشاء گردید چون حاضر به برخی کرنشها و کوتاه آمدن از اصول خود نشد، مسأله را منتفی نمود.
در مدیریت کوشا و دقیق بود. قبل از وقت اداری در دفتر خود حاضر و به کار مشغول میشد و در طول روز تمامی مراجعین را میپذیرفت و شخصاً به مشکلات آنها گوش میداد و دستور رسیدگی صادر میکرد. در ارتقاء و انتصاب قضات و سمتها مشورت میکرد و ا شخاص واجد شرایط را به دور از رفیق و دوستبازی و زد و بند و خوشایند این و آن پیشنهاد میداد و هیچگاه بدون توجه به سوابق و روال مرسوم و معمول تصمیم نمیگرفت. خود ایشان نقل میکردند که در اوایل کار قضایی بدون رودربایستی مسائل را از قضات و حقوق دانان کارکشته و با تجربه میپرسیدند و از معلومات آنها بهره میگرفتند و به همین دلیل واقعاً در دوره فعالیت خود توانست، نمونه و الگویی برای مدیریت و قضاوت کشور را به منصه ظهور برساند.
از نظر ایشان استقلال قوه قضاییه در استدلال قاضی خلاصه می شد. با وجود اینکه ایشان از چندین نفر از مراجع عظام تقلید گواهی اجتهاد داشتند و خود مجتهد جامع الشرایط بودند اما هیچگاه نظرات و آراء فقهی خود را در قضاوت و تصمیمگیریها دخالت نمیدادند و اعتقاد داشتند که باید مُرّ قانون اجرا شود و اگر قرار باشد هر کس به نظر خود و خلاف قانون عمل کند هرج و مرج می شود به خصوص اعتقاد داشتند در حالی که حکومت اسلامی برقرار است و احکام و قوانین نیز اسلامی است دیگر نمی باید در مقابل نص به آراء شخصی مراجعه نمود.
بالاخره پس از سالها قضاوت و مدیریت قضایی در سال ۱۳۸۱ بخاطر وجود برخی بینظمیها و ناملایمات تقاضای بازنشستگی کرد و از دستگاه قضایی کناره گرفت.
مرحوم آیت الله صفدری با وجود پذیرش عناوین و سمت های مدیریتی و قضایی همواره خود را طلبه میدانست و وظیفه اصلی خود را بیان احکام و اشتغال به امور معنوی و روحانی قلمداد مینمود .از این رو از سال ۱۳۷۴ امامت جماعت مسجد جامع امام جعفر صادق (ع) واقع در اقدسیه تهران را برعهده داشت و به قول خود ایشان پس از بازنشستگی به وظیفه و شغل اصلیاش یعنی طلبگی برگشت. در این راستا به طور مرتب و منظم به اقامه جماعت پرداخت و در کنار آن به رتق و فتق امور دینی و شرعی مردم اشتغال یافت. تمامی وقت و عمر و انرژی خود را صرف تبلیغ و راهنمایی مردم میکرد و با توجه به داشتن اجازه انجام امور شرعیه و حسبیه و نمایندگی از سوی کلیه مراجع تقلید گذشته و حال توانست نقش موثری در جهت پیریزی و تقویت پایههای اعتقادی و اخلاقی مردم به خصوص نسل جوان در منطقه شمیرانات تهران ایفاء نماید. دفتر ایشان از یک ساعت قبل از اذان ظهر و مغرب پذیرای انبوه مراجعین از هر قشر و طبقه و سن؛ از جوان و نوجوان گرفته تا کهنسال بود که جهت پاسخگویی به مسائل شرعی و رفع و رجوع امورات دینی و شرعی؛ اجتماعی و فرهنگی و حتی خانوادگی نزد ایشان میآمدند نظم؛ اخلاق و خوشرویی و صبر و حوصله در استماع مشکلات مردم و راهنمایی دقیق ودلسوزانه، ایشان را مورد توجه و علاقه مردم قرار داده بود چنانچه بسیاری از مردم او را ملجاء و پناه خود میدانستند و از صمیم قلب او را دوست داشته و به او اعتماد و اعتقاد داشتند.
ایشان در دو دوره به عنوان امام جماعت نمونه کشوری انتخاب و معرفی شدند و مورد تشویق قرار گرفتند.
در اوقات فراغت مشغول مطالعه کتب روایی و سیره پیامبر و ائمه و تفاسیر و سایر منابع فقهی بود و غالبا نیز نتایج مطالعات و آراء و نظرات خود را به رشته تحریر در میآورد و یادداشت میکرد. از اوقات خود حداکثر استفاده را میکرد و لحظهای از وقت خود را هدر نمیداد در عین حال از طریق رسانههای جمعی و اشخاص متعهد، امین و صاحب نظر اخبار و مسائل سیاسی روز را پیگیری میکرد با این وجود به دلیل نقش فراگیر و پدرانه خود حاضر نمیشد مستقیماً در مسائل سیاسی و جناحی اظهارنظر نموده و یا نقطه نظرات خود را تبلیغ کند. از چند سال قبل به عضویت شورای فرهنگ عمومی شهرستان شمیرانات درآمد و توانست در این شورا گامهای مؤثری در جهت فرهنگسازی و ترسیم سیاستها و راهکارهای فرهنگی و اجتماعی بردارد عضویت معظم له در شورای فرهنگ عمومی شمیران فرصت مغتنمی برای اعضاء این شورا بود که در هر جلسه علاوه بر بهرهگیری از آراء و عقاید فرهنگی ایشان؛ در ابتدای جلسه از دروس اخلاق و نصایح ایشان بهرهمند گردند علاوهبر این در جلسات ائمه جماعات شمال تهران و سایر جلسات تشکیل شده معمولاً به بیان درس اخلاق میپرداخت که همواره مورد استقبال مستعمین قرار میگرفت.
در یک جمله مرحوم آیت الله صفدری عالمی عامل بود. تمام هم و غم خود را صرف خدمت به مردم و جامعه مینمود. در بیان نظرات خود که تماماً برگرفته از تعالیم و معارف غنی اسلامی بود بسیار شجاع و قاطع بود. نظم و انضباط، اخلاق، خوشرویی و بزرگ منشی، تقوی و خلوص نیت و پرهیز از هوای نفس و روحیه کمک به دیگران و سعه صدر از ویژگیهای بارز شخصیتی ایشان بوده که زبانزد خاص و عام است.
ایشان از ابتدای سال ۱۳۸۸ علیرغم ابتلاء به بیماری صعبالعلاج و بارها انجام عمل جراحی و بستری شدن در بیمارستان هیچگاه سنگر مسجد را رها نکرد و با عشق و علاقه تا واپسین روزهای حیات پر بار و معنوی خود و با تحمل سختیها و درد و رنج بسیار به امامت جماعت مؤمنین میشتافتند. سرانجام در سحرگاه چهارم اسفندماه سال ۸۸ تسبیح گویان دعوت حق را لبیک گفت و به ملکوت اعلی پیوست. پیکر مطهر ایشان با حضور خیل عظیم مردم و دوستداران ایشان از مسجدی که سالها در آن اقامه جماعت مینمود، تشیع گردید. در روز پنجشنبه هفتم اسفند نیز با حضور جمع کثیری از مردم قم مراجع عظام تقلید و نمایندگان بیوت حضرات آیات، روحانیون و طلاب و دوستداران ایشان از شهرهای مختلف از مسجد نو به سمت حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه (س) تشیع گردید و پس از اقامه نماز به امامت حضرت آیتاله العظمی سبحانی به پیکر مطهرش در گلزار شهدای شیخان در جوار بارگاه مقدس حضرت معصومه (س) و قبور مطهر علمای بزرگ اسلام آرام گرفت. مجالس ترحیم با شکوه با حضور خیل عظیم مؤمنین علاوه بر تهران در شهرهای قم، هرسین کرمانشاه، خرمآباد، اصفهان و سربندان دماوند برپا گردید. عاش سعیدا و مات سعیدا
…………………………………..
……………………………………..
مطالب مرتبط :
» شرح حال عالم ربانی حاج شیخ فرجالله کاظمی
» ورودی شهر نورآباد به نام مشهورترین شخصیت مذهبی دلفان مزین شد
» نگاهی گذرا به زندگینامه مرحوم حجت الاسلام شیخ حیدررضوانی
» شرح حال عالم ربانی و مبارز حاج شیخ محمدتقی جهانگیری
» شرح حال فقیه اهل بیت و عالم ربانی آیت الله حاج شیخ محمدولی حیدری
………………………………………
کانال خبری نسیم دلفان بصوت ۲۴ ساعته و آنلاین جدیدترین و داغ ترین خبرها را در اختیار شما قرار خواهد داد.
برای پیوستن به کانال خبری ما لطفأ روی تصویر زیر کلیک نمایید.