جمعه , ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

درس‌های «حادثه‌ی برف» برای علی رستمیان نماینده مردم سلسله و دلفان

کانال تلگرامی «جبهه‌ی جوانان فعّال فرهنگی و سیاسی دلفان» با انتشار یاداشت زیر حاشیه های اخیر ایجاد شده درباره نماینده حوزه انتخابیه سلسله و دلفان در مجلس شورای اسلامی را اینگونه تحلیل کرد.

متن یادداشت منتشر شده به شرح زیر می باشد:
در جریان بارندگی سنگین اخیر، وقتی مردم و مسئولین برای حل مشکلات ناشی از برف به تکاپو افتادند، ناگهان جای خالی نماینده‌ احساس شد و موجود نبودن هیچ‌ پیام، مصاحبه و اقدامی از سوی ایشان، علامت‌سؤالی را برای افکار عمومی ایجاد کرد.

انتظار افکار عمومی این بود که آقای رستمیان در اولین ساعات وقوع حادثه، هم‌مانند سایر مسئولین و مطابق روال همیشگی خود، از خود جنب‌و‌جوش و حساسیت نشان می‌داد و تذکرات لازم را متوجه مسئولین استان و شهرستان می‌کرد. این توقع، توقع بی‌موردی نبود؛ چرا که نماینده‌ی مردم در مجلس، باید در جریان اتفاقات حوزه‌ی انتخابیه باشد و به‌موقع، نقش نظارتی خود را ایفا کند. این توقع و ایجادسؤال، به تدریج تبدیل به «نتیجه‌گیری/ قضاوت» شد و فاز «گلایه/ انتقاد» را رقم زد.

در این فضا، وقتی پاسخ افکار عمومی به‌موقع داده نشد و نوک پیکان اتهام، همچنان متوجه آقای رستمیان بود، برخی‌ها فضا را برای بازی‌ سیاسی خود مساعد دیدند و غیبت نماینده در حادثه‌ی برف را ، تبدیل به دستاویزی سیاسی کردند.

از این‌جا به بعد، ماجرا وارد فاز تازه‌ی خود شد (فاز سیاسی)

این فاز تا اکنون نیز ادامه دارد و بر همین مبنا است که برخی رسانه‌ها، هم‌چنان به شکل داغ پیگیر موضوع هستند. نقطه‌ای که این افراد تبدیل به «اهرم‌فشار» خود بر رستمیان کرده‌اند، مسئله‌ی «حضور فیزیکی» او در حین وقوع مشکلات ناشی از برف در شهرستان است. طبیعتاً اگر این امر محقق می‌شد، مطلوب‌تر بود اما پافشاری و تبدیل آن به یک معضل اساسی درخصوص نماینده، منطقی و درست نیست؛ به دو دلیل: نخست اینکه قرار نبوده صرف‌حضور نماینده در شهرستان، معجزه‌آفرین شود. دوم اینکه باید فرق بین «مسئول اجرایی» و «مسئول تقنینی» را فراموش نکرد.

آقای رستمیان طبق قانون اساسی، وظیفه‌ی قانون‌گذاری بر عهده دارد و مسئول «اداره‌ی راه و شهرسازی» نیست که الزاماً در صحنه‌ی ماجرا حضور داشته باشد. نباید توقع داشت که یک مسئول که وظیفه‌ی قانون‌گذاری دارد، مسائل ملّی و کلان کشور را فدای اتفاقات حوزه‌ی انتخابیه کند. سخن درست این است که بگوییم ایشان در چارچوب وظائف نظارتی خود، می‌بایست در ماجرای اخیر، بر عملکرد مسئولین نظارت می‌کردند و  در صورت لزوم، تذکرات لازم را به مسئولان می‌دادند. بخشی از منشاء چنین توقعی از نماینده و چنین تصوری از وظایف او، ریشه در عملکرد خود نماینده‌ی محترم دارد. آقای رستمیان در زمان تبلیغات انتخابات، چنان تصویری از «نماینده» ارائه دادند که حال اگر حتّی در قضیه‌ای که جنبه‌ی اجرایی دارد سکوت کند، چنین با سیل توقعات و انتقادات مواجه می‌شود. بنابراین، این #نخستین_درسی است که ایشان از ماجرای اخیر می‌توانند کسب کنند.
#درس_بعدی این ماجرا برای آقای رستمیان این است که ایشان باید یک بازنگری بنیادین در ارتباط با دو بازوی «مشاوره‌ای» و «رسانه‌ای» خود اعمال کند. وقتی اتفاقی به این گستردگی در حوزه‌ی انتخابیه رخ می‌دهد و عکس‌العمل به‌موقع از او مشاهده نمی‌شود، معلوم می‌شود که بازوی مشاوره‌ای او آن‌چنان که باید، به وظیفه‌ی خود عمل نکرده‌ است. بازوی رسانه‌ای رستمیان نیز باید تحرک و زمان‌شناسی بهتری از خود نشان می‌داد و در همان ساعات نخست حادثه، با اخذ نظر نماینده و  ابلاغ به مردم، از بوجود آمدن وضعیت موجود در ارتباط با او جلوگیری می‌کرد. البته ضعف رسانه‌ای نماینده‌ی محترم، ریشه‌ای‌تر از این حرف‌ها است. با گذشت ۱۰ ماه از آغاز به کار رسمی آقای رستمیان، هنوز ساز و کار مشخصی در خصوص قوه‌ی اطلاع‌رسانی و رسانه‌ای ایشان وجود ندارند و افکار عمومی نمی‌داند که در وقایع مختلف، موضع آقای نماینده چیست. در این ابهام است که افراد متعددی در قامت سخنگوی ایشان ظاهر شده و هرکدام از ظنّ خود، مبلّغ منویات نماینده می‌شوند. تا فرصت بیش از این از دست نرفته، آقای رستمیان باید فکری بکند.

توضیحات نسیم دلفان – ضمن تقدیر از دوستان «جبهه‌ی جوانان فعّال فرهنگی و سیاسی دلفان» باید سؤالی را به این یادداشت اضافه کنم.

آیا این دوستانی که بر مبنای سیاست از پیش طراحی شده خود اینگونه جنجال آفرینی می کنند ، همان هایی نبودند که حضور پیاپی نماینده در شهرستان را بی خاصیت جلوه می دادند و می گفتند نماینده کارش قانون گذاری است نه اجرایی؟

چطور شد امروز از دید ایشان نماینده باید بیل و پارو دستش می گرفت و برای برف روبی در شهرستان حاضر می شد ، بدون شک اگر این کار را هم می کرد ، این بار می گفتند نماینده برای فریب افکار عمومی دست به چنین اقداماتی می زند . می گفتند ، مگر نماینده قانون گذار نیست چرا در این زمان حساس بودجه نویسی در مجلس نیست و …

کار تا جایی پیش رفت که حتی سفر نماینده شهرستان دلفان در رأس هیئتی از سوی مجلس به کشور هندوستان را نیز دستاویزی برای تخریب قرار دادند ، آیا باید به این افتخار کرد که نماینده ما برای اولین بار بعنوان مسئول یک هیئت از سوی کشورمان راهی کشورهای دیگر شود یا این را هم با سیاسی کاری به باد انتقاد بگیریم. اینگونه برای مردم جا انداختند که این سفر به هندوستان در همین بحران برفی پیش آمده در حالی که دو هفته پیش بوده است.

نسیم دلفان به خاطر اعتراض به خاموشی عجیب نماینده در روزهای اول بحران برفی ، از انتشار بیانیه روزهای بعدی وی خودداری کرد تا به جناب آقای رستمیان به این شکل اعتراض کرده باشد. اما اینکه این موضوع دستاویزی برای تخریب و توهین های پیاپی در رسانه و گروه های تلگرامی شود چندان درست به نظر نمی رسد.

????tavajoh.gif

تازه ترین اخبار منطقه را در سریعترین زمان ممکن ، از طریق کانال خبری نسیم دلفان پیگیری نمایید.

12

یک نظر

  1. سلام مدیر محترم . صبح بخیر

    چرا کامنت های واقعی را تایید نمیکنی ؟ از چی میترسی؟ وظیفه رسانه ای شما چیه ؟ من آنقدر درک دارم که مطالب غیراخلاقی و مخل جامعه و رکیک و … نذارم . فقط دوگلمه حرف حساب بود . واقع بین باش عزیز .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *