جمعه , ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

برخورد قانونی مسوولان با پدیده زمین خواری در شهرستان سلسله

بیش از ۱۰۰ هزار متر مربع از عرصه های طبیعی شهرستان سلسله در تصرف زمین خواران است که اکنون با احکام قضایی و همکاری مسوولان در حال آزادسازی هستند…


نسیـــم دلفـان – رییس منابع آب شهرستان سلسله اخیرا از زمین خواری بیش از صد هزار متر مربعی در این شهرستان خبر داد و در این باره اظهار داشت: یکی از وظایف مهم اداره منابع آب در هر شهرستانی حفاظت و تخریب ساخت و سازهای غیرمجاز در بستر و حریم رودخانه ها و مسیل ها است.

حجت الله حسنوند افزود: تاکنون ۱۱۰ مورد تجاوز به حریم و بستر رودخانه ها و مسیل ها در شهرستان سلسله شناسایی شده است که بالغ بر ۱۰۰ هزار مترمربع مساحت آن هاست.
وی خاطرنشان کرد: در راستای این وظیفه با عنایت به تبصره ۴ ماده ۲ قانون توزیع عادلانه آب با هماهنگی و اجازه دادستان شهرستان تا کنون مجوز تخریب ۲۲ مورد ساخت و ساز در حریم رودخانه هنام و مسیل پرسک و سراب پاپی گرفته شده است.

رییس منابع آب سلسله با بیان اینکه همه تصرفات غیرقانونی حریم و بستر رودخانه ها و مسیل ها در شهرستان سلسله شناسایی شده اند بیان کرد: تا کنون در راستای وظایف قانونی حدود ۱۴ هزار متر مربع از این اراضی به ارزش ۴ میلیارد و ۷۰۰ میلیون ریال آزاد سازی و رفع تصرف شده است.

وی از ادامه روند تخریب و رفع تصرفات در مناطق کاکارضا، خرگوشناب و سپس منطقه نمونه گردشگری کهمان خبر داد و گفت: با توجه به تاکیدات مسوولین کشوری و استانی بر آزادسازی و رفع تصرفات بخصوص در منطقه نمونه گردشگری کهمان از شهروندان درخواست می شود قبل از هرگونه اعمال قانون با مشارکت و همدلی با مسوولین مربوطه نسبت به تخلیه و رفع تصرف اراضی مذکور اقدام کنند.
حسنوند با اشاره به تخریب تاسیسات غیرمجاز و آزادسازی حریم و بستر رودخانه و مسیل های طبیعی مناطق مذکور با توجه به حکم دادستان شهرستان و همکاری نیروی انتظامی، تصریح کرد: کشاورزان باید قبل از هرگونه ساخت و ساز در حریم و بستر رودخانه ها و مسیل های طبیعی و انهار زراعی با اداره منابع آب شهرستان هماهنگ کرده و مجوزهای لازم را دریافت کنند، در غیر این صورت با متخلفین به سرعت برخورد خواهد شد.
رییس منابع آب سلسله تصریح کرد: مردم باید بدانند منفعتی که از آزادسازی این اراضی نصیب عموم و خود آنان می شود بسیار بیشتر از منفعتی است که تنها نصیب یک فرد شود.
وی گفت: با فراهم کردن زیر ساخت های گردشگری و جذب گردشگر در این مناطق، شهرستان از لحاظ اقتصادی و اشتغالزایی رشد چشمگیری خواهد یافت و قطعا رسانه ها به عنوان یک عامل تاثیرگذار می توانند نقش مهمی در آگاهی بخشی و فرهنگ سازی در پیشگیری از تجاوز به حریم و بستر رودخانه ها توسط اهالی ایفا نمایند.
معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای لرستان نیز در بازدید از مناطق تصرف شده کهمان اظهار داشت: بر اساس قانون توزیع عادلانه آب، هرگونه ساخت و ساز در بستر و حریم رودخانه ها ممنوع است.
نادر مختاری با اشاره به تصرفات غیرقانونی در سطح استان و شهرستان سلسله خاطرنشان کرد: متأسفانه در سطح استان لرستان در برخی از مناطق، عده ای افراد سودجو یا منفعت طلب اقدام به ساخت و ساز، غرس نهال و ایجاد سازه های غیراصولی در بستر و حریم رودخانه ها کرده اند که خوشبختانه با توجه به مصوبات شورای حفاظت از حقوق بیت المال که به دبیری دادستان استان و رییس دادگستری در سنوات گذشته برگزار شده، احکام قضایی در این خصوص صادر و شرکت آب منطقه ای در راستای اجرای وظایف قانونی خود نسبت به تخریب این اماکن و غرس نهال ها اقدام می کند.
معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای استان لرستان با بیان اینکه شهرستان سلسله یکی از شهرستان های خوش آب و هوای لرستان است که بیشترین مجاری آبی استان در این شهرستان وجود دارد گفت: متأسفانه بیشترین تخریب و تصرفات استان در شهرستان سلسله صورت گرفته است.
وی با تأکید برخورد قانونی در کمترین زمان با متخلفین اظهار داشت: مسوولین اداره آب شهرستان با همکاری فرماندار شهرستان و نیز دادستان که با دستورات قضایی محکم عملا ما را در اجرای احکام قانونی محول شده یاری داده اند، اقدام به برخورد با متخلفین و پس گرفتن منابع ملی کرده اند.
مختاری به میزان تخلفات صورت گرفته در شهرستان سلسله اشاره و خاطرنشان کرد: در شهرستان سلسله تعداد ۱۱۰ مورد تخلف ساخت و ساز و تصرف حریم رودخانه ها شناسایی شده است.
وی گفت: با توجه به اینکه مجاری آبی و بستر رودخانه ها جزیی از بیت المال و انفال است انتظار می رود شهروندان هرگونه تخلف را به مراجع ذیربط اطلاع دهند تا برخورد قانونی صورت گیرد.
فرماندار سلسله نیز با اشاره به رشد پدیده زمین خواری در حرایم رودخانه ها و مسیل ها خصوصا مناطق کهمان و خرگوشناب افزود: متاسفانه در ابتدای امر خصوصا در منطقه کهمان آن طور که باید سخت گیری های لازم صورت نگرفته است.
قدرت الله فلاح نژاد اظهار داشت: وجود سه منطقه نمونه گردشگری کهمان، گلهو و کاکارضا در شهرستان بیانگر آن است که درخصوص پرداختن به موضوع گردشگری، شهرستان سلسله از پتانسیل بسیار بالایی برخوردار است.
فرماندار سلسله افزود: با توجه به وجود مناطق بی نظیر و بکر گردشگری کارهای بسیار زیادی را حول محور گردشگری و پرداختن به صنعت توریسم می توان در شهرستان انجام داد که به واسطه زمین خواری های صورت گرفته نمی توان ورود پیدا کرد.
فلاح نژاد با اشاره به اینکه نیاز به برنامه ریزی مدونی در این خصوص است تا بتوان حداکثر استفاده را از این مناطق برد، تصریح کرد: تخریب اراضی و رفع تصرفات صورت گرفته برای شروع، همراهی خوبی بود.
وی با تاکید بر اینکه مردم باید آگاهی داشته باشند که آزادسازی های صورت گرفته باعث رونق اقتصادی، اشتغال و بهره وری بیشتر می شود و به نفع خودشان است، خاطرنشان کرد: حرایم رودخانه ها و مسیل های مناطق گردشگری عرصه های ملی و منبع ثروت هستند.
فرماندار سلسله با بیان اینکه یکی از زیرساخت های اصلی توسعه شهرستان، بخش گردشگری است، افزود: مردم باید به این باور برسند که رفع تصرفات صورت گرفته به نفع و مصلحت خودشان است.
فلاح نژاد با اشاره به اینکه یکی از واقعیات غیرقابل انکار برای رسیدن به نتیجه مطلوب در هر پروژه ای مشارکت و همراهی مردم است، تصریح کرد: در فصول گردشگری خصوصا در ایام تابستان، میل به مناطق گردشگری خنک و بکر در مسافران بیشتر می شود و منطقه نمونه گردشگری کهمان در شهرستان سلسله این خاصیت را دارد و می تواند گردشگران بسیاری را به سوی خود جذب کند.
وی افزود: اگر گردشگر هزینه ای را که می خواهد برای پرداختن به گردشگری در استان های دیگر صرف کند، در منطقه خودمان هزینه کند قطعا منجر به ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی بیشتری برای شهرستان خواهد شد.
هوشنگ بازوند استاندار لرستان نیز در مورد منطقه گردشگری کهمان سلسله افزود: منطقه زیبای کهمان ظرفیت بسیار بالایی برای جذب گردشگر در استان لرستان دارد.
وی تصرف و تخریب در منطقه گردشگری و ملی کهمان را غیرقانونی دانست و افزود: حریم رودخانه و منابع طبیعی در اختیار مردم و دولت است و نباید اجازه استفاده خصوصی از این منابع طبیعی داده شود.
استاندار لرستان با اشاره به لزوم آزادسازی مناطق تصرف شده به دست سودجویان بیان کرد: این منطقه زیبا جزء منابع ملی است و قسمت هایی که به تصرف درآمده باید هرچه سریع تر آزادسازی شود.
بازوند با اشاره به آمادگی دولت برای حمایت از بخش گردشگری گفت: دولت آماده است از سرمایه داران بخش خصوصی که تمایل به سرمایه گذاری در بخش گردشگری دارند حمایت کند و ما در استان لرستان نیز همکاری های لازم را انجام می دهیم تا منطقه کهمان به یکی از مناطق نمونه گردشگری در استان تبدیل شود.
اگرچه به گفته فرماندار شهرستان سلسله رفع تصرفات صورت گرفته نقطه شروع خوبی است اما باید دید که در ادامه قفل قفس کهمان، زیباترین منطقه گردشگری شهرستان سلسله شکسته می شود یا خیر؟
منطقه ای که مسعود سلطانی فر، معاون رییس جمهور و رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در خرداد سال ۹۳، در بازدید از آن گفت: این منطقه دارای جاذبه های طبیعی توریستی بسیاری است که ظرفیت ایجاد یک منطقه نمونه گردشگری در لرستان را دارد.
وی با بیان اینکه دولت آمادگی کامل برای حمایت از سرمایه گذاران داخلی و خارجی در این منطقه را دارد، گفت: دولت در زمینهٔ گردشگری سلسله آمادگی دارد تا از طریق صندوق توسعه ملی به سرمایه گذارانی که در این شهرستان سرمایه گذاری می کنند تسهیلات کم بهره و خارج از نوبت پرداخت کند.
امیدواریم که این روندها ادامه داشته و تمامی عرصه های طبیعی تصرف شده خصوصا منطقه کهمان، جاذبه زیبا و بی نظیر شهرستان سلسله آزادسازی و رفع تصرف شوند.
شهرستان سلسله در شمال استان لرستان که اغلب آن را با نام بهشت لرستان می شناسند.
مرکز این شهرستان، الشتر است که دارای آب و هوایی کوهستانی است و ارتفاع آن از سطح دریا تقریبا یک هزار و ۶۰۰ کیلومتر است.

منبع: ایرنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *