جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

۲۱ سال انتظار برای اجرای یک پروژه نه چندان بزرگ در دلفان/ پروژه ای که تاریخی شد

توقف احداث تصفیه ‌خانه نورآباد در ایستگاه بی تدبیری ۲۱ سال به طول انجامیده که نیازمند حمایت جدی دولت سیزدهم است.

نسیم دلفان – به گزارش سفیرافلاک، با گذشت ۲۱ سال از وعده احداث تصفیه ‌خانه فاضلاب نورآباد که یک زمان طولانی برای مردم این دیار است، این پروژه همچنان شکلی فرسایشی به خودگرفته است و مشخص نیست چه سرانجامی در انتظار دارد.

از سال ۷۹  به‌طور رسمی عملیات اجرایی پروژه تصفیه خانه فاضلاب نورآباد آغاز شده که تاکنون به بهره‌ برداری نرسیده است.

مجددا کلنگ احداث این پروژه در سال ۹۱ با حضور مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور و جمعی از مسئولان استان و شهرستان به زمین زده شد تا امید به اجرای پروژه قوت بگیرد اما پس از انعقاد قرارداد با پیمانکار جدید بازهم با گذشت چند ماه این طرح متوقف شد.

با وجود اینکه صدها طرح مشابه آن در کشور که چندین سال پس ‌از این پروژه کار اجرایی آن شروع ‌شده، به اتمام رسیده اند، اما پروژه تصفیه خانه فاضلاب نورآباد همچنان سرنوشتی نامعلوم به خود گرفته است.

تعلل ۲۱ ساله برای احداث یک پروژه

اکبری، یکی از شهروندان نورآبادی در گفتگو با خبرنگار سفیرافلاک، اظهار داشت: متاسفانه عدم وجود تصفیه خانه‌ در  نورآباد که جمعیتی حدود ۱۵۰ هزار نفر دارد، قطعا رودخانه بادآور دلفان را به لحاظ زیست محیطی دچار مشکل خواهد نمود، چراکه فاضلاب به این رودخانه سر ریز می شود.

وی افزود: در احداث تصفیه خانه نورآباد ۲۱ سال تعلل شده است، ضرورتی که ۲۱ سال پیش برای تصفیه خانه وجود داشت قطعا بیشتر شده و به طول انجامیدن این پروژه ها نیازمند تغییرات است.

این شهروند نورآبادی عنوان کرد: نبود تصفیه خانه یکی از مشکلات اصلی شهرنورآباد است که نیازمند همت مسئولان برای فعال شدن این پروژه است.

دغدغه‌های فعالان زیست محیطی دلفان

جواد تباره، یکی دیگر از شهروندان نورآبادی در گفتگو با خبرنگار سفیرافلاک، بیان کرد: رسیدگی به پروژه هایی که زمان زیادی به طول انجامیده قطعا بایستی در اولویت مسئولان استانی باشد به ویژه پروژه‌هایی مانند تصفیه خانه که از ضرورت های یک شهرستان است.

وی افزود: نورآباد به عنوان شهر مرکزی شهرستان به حداقل ها نیاز دارد که تصفیه خانه یکی از این ضرورت ها است.

این شهروند نورآبادی عنوان کرد: راه اندازی تصفیه خانه، جزء دغدغه‌های مهم فعالان زیست محیطی در این شهرستان است که باید به روند تکمیل آن سرعت بخشید.

پیگیر تامین اعتبار مناسب هستیم

حمیدرضا کرم وند، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب لرستان در گفتگو با خبرنگار سفیرافلاک، اظهار داشت: عملیات ساخت تصفیه خانه فاضلاب شهر نورآباد در دو مرحله در سال های ۷۹ و ۹۱ در زمینی به مساحت هفت هکتار و با اعتبار اولیه ۱۲۵ میلیارد ریال در جنوب غربی شهر نورآباد به اجرا درآمده اما در آن مقطع از زمان متاسفانه برنامه حساب شده و پشتوانه مناسبی از نظر مالی و مهندسی در نظر گرفته نشده بود و بلافاصله پس از کلنگ زنی متوقف شد و شرکت آبفا در این خصوص تلاش های بسیاری انجام داد تا پروژه به انجام برسد.

وی افزود: سال ۹۷ طرح شرکت آب و فاضلاب در خصوص افزایش شاخص های آبفا در شهرستان های کوهدشت، ازنا، دورود، الشتر و شهرستان دلفان عملیات اجرایی تصفیه خانه آغار شد، پروژه ساخت فعالیت اجرای تصفیه خانه نورآباد با یک کار برنامه ریزی شده آغاز و به پیمانکار جدید واگذار شد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب لرستان عنوان کرد: تصفیه خانه فاضلاب دلفان پیشرفت ساختمانی ۳۵ درصدی داشته و تاکنون مبلغ ۱۵۰ میلیارد ریال اعتبار هزینه شده است و جهت تکمیل این پروژه به اعتباری بالغ بر دو تریلیون ریال نیاز است که اگر این اعتبار تامین شود پروژه تصفیه خانه شهرستان دلفان در سال ۱۴۰۱ به بهره برداری خواهد رسید.

ضرورت تسریع در ساخت تصفیه خانه نورآباد  

نورالدین درمنان، فرماندار دلفان در گفتگو با خبرنگار سفیرافلاک، اظهارداشت: تخصیص اعتبار مورد نیاز برای تسریع در ساخت تصفیه خانه فاضلاب شهر نورآباد بایستی انجام شود.

وی افزود: با توجه به مشکلات زیست محیطی ساخت تصفیه خانه فاضلاب در شهر نورآباد ضروری بوده که تکمیل آن یک مطالبه همگانی است.

فرماندار دلفان عنوان کرد: عملیات ساخت تصفیه خانه فاضلاب شهر نورآباد در دو مرحله و در سال های ۷۹ و ۹۱ در زمینی به مساحت هفت هکتار و با اعتبار اولیه ۱۲۵ میلیارد ریال در جنوب غربی شهر نورآباد به اجرا درآمده ولی تاکنون به بهره برداری نرسیده است

وی تصریح کرد: پیگیر روند جذب اعتبارات لازم برای ساخت و تکمیل تصفیه خانه دلفان هستیم که امیدواریم با جذب اعتبارات لازم این طرح را به تکمیل برسانیم.

به گزارش سفیرافلاک، با توجه به اینکه عدم وجود تصفیه خانه یکی از مشکلات اصلی شهر نورآباد است؛ اجرای این پروژه همت جدی مسئولان ذی ربط را می طلبد که امید است در دولت سیزدهم موانع آن برطرف و به سرانجام نهایی برسد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *