جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

مطلبی جالب درباره اینکه چرا تلگرام جزیی از زندگی روزمره ما شده است؟

اگر به دنبال یک پیام رسان موبایلی که با استقبال مردم جهان مواجه شده هستید بی شک آن واتس اپ است که اکنون کاربرانش در جهان یک میلیارد نفر شده اند. اما موضوع جالب اینجاست که این برنامه در ایران با استقبال کمتری مواجه شده و ایرانی ها از برنامه تلگرام بیشتر استفاده می کنند…


نسیـــم دلفـان – دلیل این استقبال چیست و چرا ایرانی ها برای زندگی در فضای مجازی، تلگرام را انتخاب کرده اند؟

در یکی دو سال اخیر، با فراگیر شدن تلفن‌های همراه هوشمند و افزایش نسبی سرعت اینترنت، نگاه قاطبه مردم ایران از سایر رسانه‌ها از روزنامه، مجله و تلویزیون گرفته تا رسانه‌های اجتماعی مثل فیس بوک و توییتر به سمت پیام‌رسان موبایلی مثل موبایل سوق پیدا کرده است. به عبارتی این پیام‌رسان‌های موبایلی یک ارزش افزوده جدیدی برای خط تلفن‌های همراه کاربران شده است که این نگاه نسبت به توییتر و فیس بوک وجود ندارد حتی اینستاگرام هم به عنوان یک رسانه اجتماعی که فیلتر نیست، نتوانسته اولویت کاربران ایرانی باشد و انتخاب آنها باز هم تلگرام است.

تلگرام در سال ۲۰۱۳ توسط دو برادر روس به نام‌های پاول و نیکولای دوروف که یکی کارآفرین و دیگری برنامه‌نویس بود در برلین تأسیس شد. این برنامه خود را به عنوان یک برنامه پیام‌رسانی با تأکید بر سرعت و امنیت که می‌تواند به صورت همزمان از طرق مختلف استفاده شوند، معرفی می‌کند. تلگرام مستقل است و هیچ شرکت بزرگ اینترنتی، حامی آن نبوده است. هم اکنون تلگرام در ۲۰۰ کشور دنیا، دارای بیش از ۱۰۰ میلیون کاربر فعال ماهیانه است و هر روز، ۳۵۰ هزار کاربر جدید به عضویت تلگرام در می آیند. بر اساس آنچه مدیران تلگرام می گویند: حدود یک چهارم ایرانی‌ها از برنامه پیام‌رسانی تلگرام استفاده می‌کنند. امکانات موجود در این برنامه به کاربران اجازه می‌دهد تا بدون محدودیت پیام‌ها و محتوای مدنظر خود را برای تعداد بیشماری از مخاطبان ارسال کنند.

بنابراین، آنچه در شبکه های پیام رسان موبایلی اتفاق می افتد تنها ارتباط نیست بلکه یک نوع زندگی اجتماعی جدید است. مردم نه تنها علاقمند این شبکه ها شده اند بلکه در آن محیط زندگی می کنند. از سوی دیگر، این نوع زندگی اجتماعی، باعث تغییر سبک زندگی ما نیز شده است. ویژگی این زندگی جدید، حرکت به سمت دموکراسی و حذف تریبون یکطرفه، ایجاد همبستگی، ایجاد فضای مشارکتی و به اشتراک گذاری اطلاعات است.

مزایای تلگرام

استقبال مردم از تلگرام، می‌تواند دلایل متعددی داشته باشد. بسیاری از کسانی که از تلفن همراه هوشمند استفاده می کنند را می توانید در تلگرام پیدا کنید. زمانی که وایبر با کندی و اختلال مواجه شد، برخی رسانه های آنلاین فعال حوزه آی تی، به سرعت، جایگزین مناسب تری یافتند و خود شروع کردند به تبلیغ و ترغیب استفاده از برنامه پیام رسان جدید. دومینوی شبکه ای باعث شد که بسیاری از کاربران به سرعت از وجود این شبکه مطلع شوند چرا که برخی ویژگی هایش نسبت به واتس اپ و وایبر و لاین برتر بود. مزیت های تلگرام، بعدها هم افزایش و توسعه یافت. محیط ساده و استفاده آسان، رایگان بودن، سرعت بالای تبادل اطلاعات خصوصا عکس و فیلم، وجود گروه ها یا کانال‌های خبری، آموزشی، تخصصی، کاری و یا سرگرمی متنوع و متعدد، استیکرهای جذاب از مزایای منحصر به فرد تلگرام است.

اما اگر ویژگی های مهم دیگری از تلگرام را بخواهیم اشاره و تفکیک کنیم دلایل زیر می تواند در فراگیر شدن و اقبال عمومی مردم موثر باشد:

تفکیک کانال و گروه: تشکیل گروه های مختلف چندسویه که همه امکان اظهارنظر دارند تا ایجاد کانال های یکسویه اطلاع رسان از قابلیت هایی است که تلگرام هر دو خدمت را ارایه کرده است. تلگرام قابلیتی را نیز چند ماه پیش اضافه کرد که گروه را می توان تبدیل به ابرگروه کرد و آن را به بیش از ۲۰۰ نفر نیز ارتقا داد. وقتی ابرگروه ایجاد شد، مدیریت گروه، امکان حذف مطالب دیگران را نیز دارد. قابلیتی که فعلا در برنامه های مشابه وجود ندارد. ارایه خدمت کانال توسط تلگرام در ایران باعث حضور گسترده فعالیت های تبلیغاتی و اطلاع رسانی شد.

برنامه دسکتاپ و صفحه وبی: زمانی هم که پای کامپیوتر هستید نیازی ندارید به موبایلتان سر بزنید. بهترین امکان دسترسی را در بین پیام رسانهای موبایلی، تلگرام برای کاربران خود ایجاد کرده است مخصوصا برای کسانی که مدیریت کانالها و گروه ها به خصوص نقش تولید محتوا را در این اپ ها برعهده دارند. کاربران تلگرام می توانند اپلیکیشن دسکتاپی، نسخه تلفن همراه هوشمند و یا حتی نسخه تبلتی را متناسب با نیاز خود دانلود کنند. این بدان معنی است که همه نسخه های دستگاه های مختلف با یکدیگر قابل انطباق است و تمامی پیام های شما در پلتفرم های مختلف به راحتی قابل دسترس است.

امنیت: امکان رمزگذاری و ارسال پیام خصوصی که قابلیت حذف کردن از صفحه طرف مقابل را نیز داشته باشد از ویژگی های منحصر به فرد تلگرام است. حتی اگر طرف مقابل از صفحه چت خصوصی اسکرین شات تهیه کند، قابل مشاهده است. متون و تصاویری که با پیام خصوصی ارسال می شود رمزگذاری و نهایتا رمزگشایی می شود. امکان فوروارد کردن آن بخش برای کسی وجود ندارد.

ارسال هرنوع فایل: هیچ محدودیتی در ارسال انواع فایل های مختلف در تلگرام وجود ندارد. هر فایل و یا عکسی از داخل کامپیوتر یا گالری تلفن و یا از طریق اینترنت را می توانید بارگذاری کنید.

درج لینک و نمایش بخشی از محتوا: یکی از جذاب ترین قابلیت تلگرام این است که وقتی لینکی را به اشتراک می گذارید در سایت هایی که کدهای برنامه ریزی استاندارد دارند می توانید بخشی از متن و عکس مربوط به محتوای مربوطه را مشاهده کنید. این کمک می کند گیرنده پیام، بداند قرار است چه چیزی را کلیک کند و فقط با یک لینک خالی مواجه نیست.

امکان ریپلای و فوروارد: یک قابلیت جذاب دیگر تلگرام، قابلیت پاسخ دهی مستقیم به یک پیام و یا خطاب قراردادن از طریق انتخاب گزینه ریپلای یا پاسخ است. ضمن اینکه فوروارد کردن یا ارسال مطلب به دیگری با رعایت و حفظ کپی رایت به دلیل ذکر نام منتشرکننده اول، از امکانات خاص تلگرام است.

حریم خصوصی و انتخاب نام کاربری: تلگرام به کاربران این امکان را می دهد که نام کاربری برای خود تعریف کنند. به واسطه تعریف نام کاربری، همگان به راحتی می توانند شما را با جستجو پیدا کنند بدون اینکه نیازی به دانستن شماره شما داشته باشند. این قابلیت تلگرام نوعی احترام به حریم خصوصی و محفوظ ماندن شماره تماس شماست. یک قابلیت جدید هم اخیرا به بخش حریم خصوص این اپلیکیشن پیام‌رسانی اضافه شده است که به شما امکان می‌دهد که خودتان تصمیم بگیرید که چه کسانی شما را به گروه‌ها و کانال‌های تلگرام اضافه می‌کنند. ضمنا تلگرام از هشتگ و منشن برای خطاب قرار دادن نام یک فرد نیز پشتیبانی می‌کند.

ربات‌ها: ربات تلگرام برای ارسال و دریافت اتوماتیک پیام طراحی شده است. کاربران می توانند با ارسال دستورات گوناگون با ربات های تلگرام در ارتباط باشند، این ارتباط میتواند در یک مکالمه شخصی و یا در یک گروه ایجاد شود. دریافت نرخ ارز، اطلاعات هواشناسی، اخبار روز و تفریح و سرگرمی هرکدام نمونه های موفقی از کاربرد ربات تلگرام هستند.

کانال ارتباطی رسانه ها و سازمانها

پیام رسان های فوری، باعث شدند که ارسال فایل های چندرسانه ای مانند فایل های صوتی و ویدئویی در تلفن همراه رونق بگیرد و ذائقه مخاطب ایرانی از نگارش صرفا متن، در تلفن همراه، بیشتر به سمت ویدئو و فایل صوتی نیز گرایش پیدا کند. تلگرام هم به واسطه سرعت مطلوب ارسال و دریافت این فایلها، برنامه مناسبی بود تا کاربران از آن بیشتر استفاده کنند. شبکه های رادیویی و تلویزیونی، سازمانها، شرکت های دولتی و خصوصی، در کنار کانالهای ارتباطی خود با مخاطبانشان مانند تلفن، ایمیل، نشانی فیس بوک و اینستاگرام به تبلیغ نشانی راه ارتباطی از طریق تلگرام پرداختند و از این طریق رسانه و مجموعه کاری خود را در فضای زندگی اجتماعی کاربران ایرانی آوردند و از این فرصت به خوبی استفاده کردند.

البته اینکه از تلگرام تا چه حد در برنامه های آموزشی و فعالیت های علمی و دانشگاهی بهره گرفته می شود به نسبت جنبه های سرگرمی آن هنوز پژوهشی صورت نگرفته است تا به ظرفیت های علمی آن پی برد.

تلگرام؛ جایگزین سایر رسانه ها

پیام رسان تلگرام، توانسته زمان زیادی از وقت کاربران را به خود اختصاص دهد. چندی پیش یک مقام دولتی خبر داد که «هر ایرانی بیش از ۲ ساعت» در روز از تلگرام استفاده می‌کند که به گفته وی چندین برابر تماشای تلویزیون است.

کاربران دیگری هم هستند که استفاده از تلگرام را جایگزین خواندن روزنامه یا مجله و کتاب و همچنین مراجعه به وب سایت ها کرده اند که البته این به نوبه خود تهدیداتی را می تواند به همراه داشته باشد که یکی از مهمترین این دلایل، سطحی و روزمرگی شدن اطلاعات کاربران خواهد بود به گونه ای که اطلاعات آنها عمیق نخواهد شد. چرا که یادداشت های مطبوعاتی و همچنین مطالعه کتاب می تواند به اطلاعات کاربر عمق و قدرت تحلیل بدهد.

تب تلگرام هم فروکش می کند

اما همه اینها دلیل نمی شود تا تب تلگرام به زودی فروکش نکند. فیس بوک با بیش از یک میلیارد و ۴۴۰میلیون نفر کاربر بر اساس پیش بینی ها رو به افول می رود. تب وبلاگ و وبلاگنویسی هم چند سالی است فروکش کرده است. اورکات، شبکه اجتماعی گوگل هم در سال ۲۰۱۴ رسما به فعالیتش پایان داد. توییتر هم این روزها حال خوبی ندارد و خبرهای خوشی از آن به گوش نمی رسد. به هر حال، عمر این برنامه ها و پلتفرم ها، مانند عمر یک موجود زنده است. از دوران طفولیت و کودکی شروع می شود و بلوغ و جوانی و پیری را طی می کند و آخر سر هم به تاریخ می پیوندد.

تلگرام که تاکنون سه سال از عمر خود را گذرانده، با این کیفیت و خدمات خوب، وارد دوران بلوغ خود شده است و آمدن یک سرویس جدید، جذاب و پرسرعت تر و احتمالا تکراری شدن محیط آن برای کاربران، می تواند تهدیدی برای تلگرام در سال های نه چندان دور باشد و آنها را از این فضا دور کند. گرچه خلاقیت و به روز رسانی مداوم محیط تلگرام و احترام به نیاز مخاطب، بیانگر روابط عمومی عالی دست اندرکاران این پیام رسان موبایلی است و می تواند این بی وفایی کاربران را سالها به تاخیر بیندازد.

دکتر حسین امامی

*مدرس دانشگاه و پژوهشگر رسانه های نوین

منبع: ویژه نامه نوروزی هفته نامه تجارت فردا


 تازه ترین اخبار منطقه را مستقیمأ از طریق ترمینال خبری نسیم دلفان دریافت کنید.
برای عضویت در کانال خبری نسیم دلفان روی تصویر زیر کلیک نمایید.

12

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *