پنجشنبه , ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

اورژانس هوایی نیاز ضروری در شهرستان دلفان

شهرستان دلفان با ۲ هزار و ۵۷۰ کیلومتر مربع مساحت و ۴۴۰ روستای صعب العبور و همچنین قرارگرفتن در مسیر ارتباطی کریدور شمال غرب به جنوب کشور، نیازمند پایگاه اورژانس هوایی برای امدادرسانی در زمان بروز حوادث است.

از طرفی به دلیل وسعت منطقه و پراکندگی روستاهای دلفان امدادرسانی زمینی در مواقع بحران همچون سیل، برف و زلزله، دشوار یا غیرممکن می شود که وجود اورژانس هوایی در این حوادث نیز بسیار مثمر ثمر خواهد بود.

شهرستان دلفان از مناطق سردسیر لرستان است که همواره در فصل زمستان با بارش برف اغلب مسیرهای روستایی مسدود می شود که این انسداد مسیرها همواره مشکلاتی را برای نجات بیماران و به ویژه زنان باردار به وجود آورده است.
یکی از اهالی “کوله ناو” شهرستان دلفان می گوید :منطقه ما از داشتن راه مناسب محروم است که در فصل بارش رحمت الهی حتی خودروهای شاسی بلند نیز نمی توانند به این منطقه سفر کنند.
علی احمد مرادی افزود : در فصول سرد نا چاریم بیمار خود را با عبور از کوههای رزله و مهراو کوچک با پنج ساعت کوهپیمایی به روستای امامزاده ابراهیم برسانیم تا شاید خودرویی پیدا شود و بیمار را به درمانگاه برسانیم .
یکی از اهالی “تاریکه و رنگرزان” این شهرستان نیز می گوید: منطقه ما جاده ندارد و تاکنون بسیاری از روستاییان به سبب دیرسیدن به مراکز درمانی جان خود را از دست داده اند.
اهالی توله عباس آباد از سختی های خود در هنگامه بیمار شدن اهالی روستاهای می گویند و معتقدند چه بسیار مادران ونوزادانی به سبب دیر رسیدن جام خود را از دست داده اند.
شهرستان دلفان یک موقعیت ارتباطی بسیار مهم دارد که در میان سه استان لرستان، همدان و کرمانشاه واقع شده و وقوع سوانح رانندگی در مسیرهای ارتباطی نورآباد به خرم آباد، نهاوند و کرمانشاه و مجروح شدن سرنشینان خودروها، راه اندازی اورژانس هوایی را برای کمک به مصدومان احتمالی به ضرورتی انکار ناپذیر تبدیل کرده است.
راه اندازی اورژانس هوایی دلفان توسط نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، مدیران شهرستان و رسانه ها بارها مطرح و مطالبه گری شده است و مسوولان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز موافقت کتبی خود را با راه اندازی این اورژانس اعلام کرده اما تاکنون این مطالبه بحق و اساسی مردم تحقق نیافته و مشکل اعزام بیماران از این شهرستان همچنان پابرجا است.
نماینده دلفان و سلسله در مجلس شورای اسلامی معتقد است: در خصوص استقرار پایگاه اورژانس هوایی در این شهرستان حق مردم دلفان ادا نشده است.
“یحیی ابراهیمی” با انتقاد از عملکرد مسئولان وقت اورژانس لرستان به ایرنا گفت: مجوز ایجاد اورژانس هوایی برای شهرستان دلفان با پیگیری های فراوان سال گذشته اخذ شد و حتی اعتبار خرید بالگرد آن اختصاص یافت اما با اقدام مدیر وقت اورژانس لرستان این حق از مردم دلفان سلب و در اختیار شهرستان دیگری قرار داده شد.
وی افزود: این درحالیست تلاش های فراوانی برای ایجاد اورژانس هوایی دلفان انجام شد و تمام زیرساخت های آن فراهم گردید اما متاسفانه به مردم این شهرستان بی مهری شد.
نماینده دلفان و سلسله در مجلس شورای اسلامی بیان کرد:دلفان با وسعت،پراکندگی روستاها و سخت گذربودن از حق قانونی خود محروم شد و این درحالیست که این اورژانس علاوه بر دلفان شهرستانهای سلسله و کوهدشت را پوشش می دهد.
مدیر شبکه بهداشت و درمان دلفان نیز گفت: موقعیت جغرافیایی منطقه به گونه ای است که اورژانس زمینی همواره ماموریت های فراوانی دارد، اما در شرایط بحرانی، خدمت رسانی به مناطق دور افتاده و محروم دشوار و غیرممکن می شود.
دکتر یوسف رضا جهانیان افزود: با موافقت اولیه ریئس اورژانس کشور،درسال گذشته دکتر سروری به شهرستان دلفان سفر کرد و زمین جهت ساخت پایگاه امداد هوایی انتخاب شد و قرار بود نقشه ساخت آن ازسوی اورژانس هوایی کشور ارسال شود.
وی تاکید کرد: در صوت اختصاص بالگرد آمادگی لازم را جهت ساخت آشیانه و پد بالگرد در کوتاهترین زمان داریم.
فرماندار دلفان نیز گفت:شهرستان دلفان یکی از نقاط حادثه خیز در استان لرستان است که حوادث طبیعی در این دیار مسبوق به سابقه است.
اصغر قهرمانی افزود : این شهرستان بحران های برف در چند سال گذشته و سیل ۱۲ فروردین ۹۸ را تجربه کرده است که شاهد مسدود شدن محورهای ارتباطی برای مدت زمان طولانی بودیم.
وی افزود:در مواقع بحرانی امداد رسانی زمینی را غیر ممکن می کند و امداد رسانی هوایی برای امداد رسانی به گرفتاران ضرورتی اجتناب نا پذیر است .
به هر روی با توجه به موقعیت اقلیمی ، وسعت و تعداد زیادروستاها ،موقعیت ارتباطی و حادثه خیز بودن دلفان ساخت پایگاه اورژانس هوایی و تخصیص بالگرد جهت ماموریت های محوله و نجات جان انسان هاوجود اورژانس هوایی در این شهرستان ضرورتی اجتناب ناپذیر است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *