سه شنبه , ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

آمریکا سیلی خورده شما چرا گریه می‌کنید؟!

یادداشت جالب و قابل تأمل مدیرمسئول روزنامه کیهان “آمریکا سیلی خورده شما چرا گریه می‌کنید؟!”

?حسین شریعتمداری نوشت:
?رابطه اقتصادی و سیاسی و همکاری چندجانبه با کشورهای دیگر یک اصل پذیرفته‌شده در عرف بین‌المللی است و هیچ کشوری از برقراری این رابطه بی‌نیاز نیست و البته بدیهی است در برقراری این روابط هر یک از طرفین سود و زیان خود را به محاسبه می‌نشینند. این گزاره به‌اندازه‌ای بدیهی و ضروری است که نفی آن با هیچ منطقی سازگار نیست.

?منظور مبارک حضرت امام (ره) از سیاست نه شرقی و نه غربی عدم وابستگی به شرق و غرب است نه انزوای سیاسی. حضرت امام می‌فرمایند: «ما می‌خواهیم روابط حسنه با احترام متقابل نسبت به همه داشته باشیم و اگر چنانچه ما احتیاج به یک‌چیز داشته باشیم و آنها احتیاج به یک‌چیز داشته باشند تبادل کنیم مگر این‌که دولت‌هایی باشند که با ما خلاف رفتار کنند» و تأکید می‌فرمایند آمریکا شیطان بزرگ است و لایق رابطه نیست.

? منظور حضرت امام (ره) شرق و غرب عقیدتی است نه جغرافیایی و این بلوک‌بندی با فروپاشی شوروی سابق که اردوگاه شرق بود از بین رفته است یعنی دقیقاً همان‌که امام راحلمان پیش‌بینی کرده بودند. حضرت امام در همان مصاحبه، از کسانی که نه شرقی و نه غربی را به عدم رابطه با کشورهای دیگر معنی می‌کنند با عنوان افراد جاهل و یا مغرض یاد کرده و می‌فرمایند: «این معنا که گاهی اهل غرض و جهال آن را بیان می‌کنند؛ یا نمی‌فهمند یا غرضی دارند زیرا تا انسان جاهل یا مخالف با اصل نظام نباشد نمی‌تواند بگوید یک نظام باید از دنیا منعزل باشد. ما با هیچ ملتی بد نیستیم. ما به‌حسب طبع اولیه می‌خواهیم با همه دولت‌ها دوست باشیم». البته حضرت امام (ره) اسرائیل را به دلیل جعلی بودن و آمریکا را به علت سلطه‌گری و دشمنی با ایران اسلامی از این قاعده مستثنا کردند.

?همان‌گونه که شاهد بوده‌اید، آمریکا و اروپا از این توافقنامه به‌شدت عصبانی هستند چراکه روال غلط و خسارت‌بار کنونی را به نفع کشورمان که البته منافع چین را هم در خود دارد، برهم می‌زند. دو روز پیش، جو بایدن در پاسخ به خبرنگاری که پرسیده بود از معاهده ایران و چین نگران نیستید، گفته بود: «یک سال است از این معاهده نگرانم!». و یا همین امروز اورشلیم‌پست با تیتر درشت نوشته است: «خبر معاهده ایران و چین خبر بسیار تلخی برای اسرائیل است» و حق هم دارند زیرا با این معاهده از بن‌بستی که متأسفانه به علت نابلدی و بعضاً در پی خیانت بعضی‌ها به ایران تحمیل شده بود خارج می‌شویم و می‌توانیم تحریم‌های آمریکا را خنثی کنیم. شما نگاهی به هیاهو و جیغ‌وداد مقامات آمریکائی و اروپایی بیندازید! این‌همه عصبانیت و ابراز نگرانی آن‌هم از سوی دشمنان تابلودار ایران اسلامی برای چیست؟!

?جیغ‌وداد جریان غربگرای داخلی هم از همین آبشخور است. این جریان مرموز سیاسی، دنیا را در آمریکا و اروپا خلاصه می‌کند و نگاهی به مواضع و عملکرد آنها نشان می‌دهد رابطه با غرب را هم در وابستگی به آمریکا و اروپا تعریف می‌کنند و دقیقاً به همین علت است که از سیلی ایران به آمریکا وحشت کرده‌اند.

? همکاری جامع ایران و چین مقدمه تشکیل یک قطب قدرتمند اقتصادی در مقابل غرب است و کمترین نتیجه آن خنثی کردن تحریم‌هاست که آمریکا و اروپا از آن به‌عنوان سلاح جنگی علیه کشورمان استفاده می‌کنند؛ این معاهده آمریکا را در این زمینه خلع سلاح می‌کند. ازاین‌رو، عصبانیت آمریکا و اروپا قابل‌درک است و باید هم نگران باشند ولی مخالفت غرب‌زده‌ها با این معاهده را با برداشت از کلام حضرت امام (ره) که به آن‌اشاره کردم، تنها می‌توان با دو گزینه جهالت و خیانت تعریف کرد!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *