جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

۴۰ درصد کرونای در گردش در کشور از نوع BA.۵ است/ چه کسانی می‌توانند دوز چهارم واکسن را بزنند؟

به گزارش شفاف، حمیدرضا جماعتی در حاشیه هفتاد و دومین جلسه کمیته علمی کشوری کرونا اظهار کرد: روند مبتلایان، بستری‌ها و اندکی هم مرگ و میر بیماران کووید۱۹ در کشورهای جهان رو به افزایش است، به گونه‌ای که در ۴ منطقه از ۶ منطقه سازمان جهانی بهداشت این افزایش موارد، گزارش شده است.

وی افزود: در روزهای اخیر موارد ابتلا به کرونا در کشور به بیش از ۲ هزار و بستری‌های جدید به حدود ۳۰۰ نفر رسیده، بنابراین توصیه کمیته علمی این است که حتی در فضاهای باز که افراد، تجمع دارند و همچنین در فضاهای بسته و وسایل نقلیه عمومی مانند هواپیما، مترو، قطار و اتوبوس حتما در کنار رعایت پروتکل‌های بهداشتی، ماسک هم استفاده شود.

دبیر کمیته علمی کشوری کرونا با اشاره به مصوبه کمیته ملی واکسن مبنی بر تزریق نوبت یادآور واکسن کرونا گفت: افراد بالاتر از ۱۸ سال که بیشتر از ۶ ماه از آخرین تاریخ تزریق‌شان می‌گذرد، می‌توانند نوبت یادآور واکسن (سوم و یا چهارم) را تزریق کنند. همچنین گروه سنی ۱۲ تا ۱۸ سال که نقص سیستم ایمنی و بیماری‌های زمینه‌ای دارند، می‌توانند نوبت یادآور واکسن کرونا را تزریق کنند.

جماعتی تصریح کرد: با توجه به شرایط کشور، مناسبت‌های پیش رو، بازگشایی مراکز آموزشی و شیوع زیرسویه‌های اومیکرون در کشور به‌ویژه BA.5 که بر اساس گزارش‌های انستیتو پاستور ایران، حدود ۳۵ تا ۴۰ درصد موارد کنونی ویروس در گردش کشور، از نوع BA.5 است، باید رعایت پروتکل‌های بهداشتی، استفاده از ماسک و تزریق نوبت یادآور، همچنان مورد توجه جامعه باشد.

وی با بیان اینکه به نظر می‌رسد که زیرسویه BA.5 بیشتر از سایر زیرسویه‌های اومیکرون در کشور در گردش باشد، ادامه داد: قدرت سرایت‌زایی این زیرسویه بسیار بالا است اگرچه شدت بیماری‌زایی، میزان درگیری ریه و مرگ و میر آن بر اساس گزارش‌های مجامع بین‌المللی، کمتر از سویه‌های قبلی از جمله دلتا است اما با توجه به عوارض بعد از کرونا، باید بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی به‌ویژه استفاده از ماسک و تزریق نوبت یادآور واکسن تمرکز کنیم تا شدت بیماری افراد و گردش ویروس در جامعه کمتر شود.

دبیر کمیته علمی کشوری کرونا با اشاره به نقش پروبیوتیک‌ها در کووید۱۹ گفت: مطالعات انجام شده نشان داده که در برخی کشورها مانند کره جنوبی، پروبیوتیک‌ها در کنار سایر درمان‌ها می‌تواند نقش مهمی در بهبود وضعیت بیماران کووید۱۹ داشته باشد.

وی افزود: در کشور ما مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها بی‌رویه است که موجب به هم خوردن میکروارگانیسم‌های روده‌ای می‌‌شود. مصرف پروبیوتیک‌ها می‌تواند در تنظیم سیستم ایمنی و کمک به درمان و پیشگیری از بیماری‌های عفونی از جمله کووید۱۹، تاثیر داشته باشد؛ بنابراین توصیه می‌شود که مصرف لبنیات و داروهای حاوی پروبیوتیک، مورد استفاده قرار گیرد.

جماعتی به افزایش موارد ابتلا به آبله میمونی در جهان اشاره و خاطرنشان کرد: سازمان جهانی بهداشت باتوجه به افزایش موارد این بیماری در دنیا که بر اساس آخرین آمارها، بیش از ۸ هزار و ۲۰۰ مورد بوده، هشدار داده و در کشور ما هم باتوجه به شناسایی این بیماری در ترکیه و امارات، باید گوش به زنگ باشیم.

دبیر کمیته علمی کشوری کرونا در خصوص علائم زیرسویه BA.5 گفت: این زیرسویه، علائم اختصاصی ندارد و همانند سایر زیرسویه‌های اومیکرون با علائم سیستم تنفسی فوقانی و تب، لرز، ضعف، گلودرد، عطسه و سرفه بروز می‌کند. زیرسویه BA.5 در افرادی که ضعف سیستم ایمنی دارند و یا افرادی که واکسینه نشده و سن بالا دارند، حتی می‌تواند منجر به بستری و یا مرگ و میر شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *