جمعه , ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

۲۵۰ خانوار “پشت قلا” در دلفان بدون ارتباط زمینی و مخابراتی

۲۵۰ خانوار ساکن در ۱۲روستای منطقه “پشت قلا “کاکاوند شهرستان دلفان ارتباط زمینی دایم و ایمن ندارند و با وجود خدمات شایسته نظام به مناطق دورافتاده، اما تاکنون از ارتباطات تلفنی، مخابراتی و شبکه های صدا و سیما بهره مند نشده اند.

نسیم دلفان – به گزارش ایرنا، منطقه “پشت قلا” در ۶۰ کیلومتری غرب نورآباد مرکز شهرستان دلفان و همسایگی با استان کرمانشاه است که باید برای رسیدن به روستاهای منطقه قشلاقی این منطقه و میر آقا در دهستان ایتی وند جنوبی از مسیر ۶۰ کیلومتری نورآباد تا روستاهای قلاته و چم‌حصار گذشت، باید مقطعی را به رودخانه زد و از مسیر جاده ناهموار و سنگلاخی عبور کرد.

عبور از رودخانه بدون استفاده از ماشین های شاسی بلند و کمک دار امکان پذیر نیست و همین امکان در مواقعی هم وجود ندارد چراکه با افزایش حجم آب رودخانه در فصل بارش ها، این ارتباط برای چندین ماه قطع می شود.

پس از عبور از رودخانه جاده مالرو و سنگلاخی در این منطقه جنگلی نمایان می شود که عبور از آن به سختی صورت می گیرد و تردد با کمترین بارش غیرممکن می شود، پشت قلا، چشمه زلیخا، رضا آباد، الماس آباد، علیمراد آباد، نظر آباد، خلیل آباد، ملهو عظیم خان، ته سران علیا، سفلی و وسطی از جمله روستاهای این مسیر هستند که ۲۵۰خانوار با ضریب محرومیت بالا دارند.

رضا صداقت از اهالی روستای پشت قلا می گوید: به سبب نبود پل برروی رودخانه “گیزه” ارتباط قطع می شود که این مشکل ما را در فصل بارش آزار می دهد و تا پایان فصل بارندگی ها و سرما این مشکل ادامه دارد.

وی افزود: اخیرا یک دختر بچه ۹ساله از روستای پشت قلا که برای دیدن اقوام خود در روستای گاودانه آن سوی رودخانه رفته بود در برگشت به دلیل نبود پل ارتباطی، در رودخانه “گیزه” غرق شد.

علی صداقت یکی دیگر از اهالی منطقه پشت قلا می گوید: سال ۹۷ کار ساخت این پل آغاز شد و مردم از اینکه از بن بست خارج می شوند خوشحال شدند اما پس از چند ماه کار عمرانی، تنها زیرسازی یکی ستون های پل انجام گرفت و از آن زمان تاکنون نیمه کاره رها شده است.

?راه سنگلاخی است، موبایل آنتن نمی دهد

یکی از مهمترین مشکل ساکنان این روستاها، تردد است چراکه نبود راه ارتباطی موجب قطع ارتباط آنان با دیگر نقاط می شود، در گذشته، مسیری توسط امور عشایر راه شکافی شده است اما عبور از جاده به سبب کوهستانی بودن و انجام نشدن عملیات زیرسازی تنها با ماشین های شاسی بلند و کمک دار به سختی انجام می گیرد و در زمان بارش هم امکان تردد وجود ندارد.

یکی از اهالی روستای خلیل آباد هم می گوید: با بارش برف در گردنه “اشگنی”، ارتباط ما چندین ماه قطع می شود و امکان تردد از مسیر پشت قلا نیز به سبب نبود پل وجود ندارد که در بسیاری از موارد برای انتقال بیماران خود با مشکل مواجه می شویم.

صفری از دیگر اهالی روستای خلیل آباد هم می گوید: ارتباط تلفنی ما با دیگر نقاط به سبب عدم آنتن دهی تلفن همراه قطع است و ناچاریم برای انجام یک تماس تلفنی، مسافت زیادی را در ارتفاعات طی کنیم تا شاید به سختی نقطه ای پیدا و ارتباطی برقرار شود.

یکی دیگر از اهالی خلیل آباد می گوید: در این روستا و روستاهای اطراف هیچکدام از شبکه‌های صدا و سیما در دسترس مردم نیست، این روستاها در نقطه کور قرار دارند و نمی توانند ارتباط تلفنی با دیگر نقاط داشته باشند از طرفی امکانات موجود هم بسیار پایین است و عده ای هم به همین دلیل مهاجرت کرده اند.

هرچند این روستاها از مناطق عشایری محسوب می شوند اما در این منطقه سکونت دائم دارند و به زندگی عشایری خود می پردازند، سرمایه و دارایی بسیاری از ساکنان این روستاها تعداد کمی دام است که معیشت و امور خود را از طریق دامداری می گذرانند.

فرماندار دلفان در این خصوص به ایرنا گفت: حدود ۲۵۰خانوار در منطقه پشت قلا از توابع ایتی وند جنوبی زندگی می کنند که شغل عمده آنان دامداری است و بهترین و مرغوب ترین روغن حیوانی را تولید می کنند.

اصغر قهرمانی اظهار داشت: عمده ترین مشکل ساکنان این روستاها مناسب نبودن راه و پل ارتباطی است به اندازه ای که ساکنان این روستاها مشکل تردد دارند بنابراین ساخت این پل، نقش مهمی در رفاه و خدمات اجتماعی دارد و امید به ماندگار ی در روستاها را بیشتر خواهد کرد.

وی افزود: سال های قبل، احداث پل بر روی رودخانه مصوب شده است که متاسفانه پس از مدتی نیمه کاره رها می شود و اکنون برای حل این مشکل، مکاتباتی با اداره کل عشایر لرستان انجام گرفته و امیدواریم اعتبار مورد نیاز آن با توجه به ضرورت تخصیص یابد.

فرماندار دلفان با اشاره به مشکل پوشش شبکه های صدا و سیما و عدم آنتن دهی تلفن همراه در این مناطق تاکید کرد :با توجه به ضرورت، نیاز است مدیران کل صدا و سیما ،مخابرات و زیرساخت ارتباطات استان لرستان ورود پیدا کنند تا مشکل مردم منطقه برطرف شود.

قهرمانی خاطرنشان کرد: امروزه نیاز به صدا وسیما با توجه به نقش آگاهی بخشی و اطلاع رسانی آن و ایجاد ایستگاه های تلفن همراه جهت حل مشکل برقراری ارتباط تلفنی و استفاده از اینترت ضروری است که این مهم مطالبه مردم منطقه پشت قلا می باشد.

به هر روی با توجه به نقش مردمان روستاهای پشت قلا در تولید گوشت و فرآورده های آن، ساخت پل ارتباطی و بهره مندی از یک جاده مناسب، حل مشکل پوشش تلویزیونی و تلفن همراه از مطالبات اساسی ۲۵۰ خانوار ساکن در این منطقه است که تحقق آن از مهاجرت به شهرها جلوگیری می کند و امید به آینده را برای آنان تقویت خواهد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *