جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

یادداشت سیاسی / حوادث افغانستان، بوی توطئه بزرگ می دهد!

✍?علی محمد نظری – بدنبال تسلط پر حاشیه و ابهام طالبان بر افغانستان و با توجه به نوع نگرش مذهبی آنان که بر گرفته از تفکر وهابیت و سلفی گری است، موجی از تبلیغات هماهنگ در خارج و داخل کشور برای کشاندن جمهوری اسلامی و هول دادن آن در یک مناقشه بزرگ راه انداخته شد.

▪️هدف گرچه ظاهرش مقابله ایران با طالبان بود اما با شروع کوچکترین جرقه آتش این پرسه تبدیل به یک جنگی بزرگ در شعاع کل جهان بین شیعه وسنی می شد. جنگی که با اهداف مهمی طراحی شد از جمله آن:
اول: با به جان هم انداختن مسلمانان و دمیدن هرچه بیشتر بر آن آتش افروزی، اندیشه اسلامی را در تمام جهان منزوی و دین مبین اسلام را عامل قتل و کشتار و.. معرفی می کردند و انتقام قرنها انزوا ایدئولوژی جهانی خود را می گرفتند.
دوم:در جنگ طراحی شده در یک بازه زمانی آمریکا و هم پیمانانشان به بهانه حمایت از مذهب سنی یا تفکر طالبانی “سلفی” وارد میدان و آن جنگ را با سرمایه گذاری پرهزینه به سمتی می بردند که ماندگاری آنان برای همیشه در منطقه تضمین و شاید برخی کشورها را تحت عناوین مدرن مستعمره دائمی خود نمایند و آنچه را در طول دو دهه گذشته نتوانستند با حضور پر هزینه خود بدست آورند، در قالب راه اندازی جنگ های فرقه ای بدست آورند.
سوم: اقتصاد کشورهای بزرگ جهان شرایط مناسبی ندارد خصوصا در دوسال اخیر رکود ناشی از کرونا اقتصاد جهان را فلج نموده؛ با راه اندازی یک جنگ بزرگ که مادر همه جنگ ها و بسیاری از کشورها خصوصا در آسیا را درگیر خواهد نمود اقتصاد خود را بازسازی، بر بحرانهای داخلی فائق و یک نظم نوین جهانی را سازمان خواهند داد که حداقل تا یک قرن دیگر امنیت خود را تامین نمایند.

▪️با توجه به سفر رئیس ستاد کل نیروهای مسلح به پاکستان که این روزها تبدیل به پازل اصلی این بازی خطر ناک گردیده، هوشیاری جمهوری اسلامی آن نقشه را تاکنون نقش بر آب نموده. اکنون به نظر می رسد طراحان فتنه بزرگ با انجام انفجارات جمعه ای در صفوف مردم نمازگزار شیعه، بدنبال قلقلک و به هیجان در آوردن مردم خصوصا شیعیان هستند تا کار مدیریتی را از دست توانای دولت ایران خارج نمایند.

▪️ضمن محکوم نمودن این حوادث دلخراش و تاکید بر هوشیاری همه جانبه مردم بنظر می رسد تشکیل یک کمیته مشترک با پاکستان و طالبان برای مهار این ناامنی ها لازم است، طالبان از تجربه مدیریتی آنچنانی برخوردار نیست. هرچند نظام ما توانایی مدیریت بحران را در این سوی مرزها دارد ولی آنها توانایی مدیریت آن را ندارند، ارتش پاکستان بر خلاف منش مردم آن کشور خط و مش فتنه انگیزی در پیش گرفته است و با عضویت آنان در قالب این کمیته مشترک می توان بر بسیاری از فجایع احتمالی در آینده جلوگیری نمود.

▪️روند حوادث نشان میدهد آمریکا و غرب برای منطقه خوابهای جدیدی دیده اند گرچه همیشه تعبیر درستی از آن بدست نیاوردند و شکست های بزرگی در تاریخ به یادگار گذاشتند اما گویا خباثت آنان تا زمانی که برای همیشه از منطقه خارج نشوند تمام شدنی نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *