پنجشنبه , ۹ فروردین ۱۴۰۳

یادداشت تحلیلی / وظیفه سنگین شورای های شهر و روستا ؛ نهادی که تاکنون نه تنها در جهت منافع عمومی نبوده بلکه به معضلی برای همگان تبدیل شدند

فلسفه وجودی شورای های شهر و روستا ، بطور کلی قانونمندی، و کمک به فرایند رونق بخشی و سر و سامان گرفتن ، وضعیت شهر ها و روستاها بود.

?اگر آنها بر اساس فلسفه وجودی خود عمل میکردند بسیاری از ناهنجاری‌‌های موجود که موجب عدم اعتماد مردم گردیده اکنون وجود نداشت، متاسفانه عملکرد دو دهه گذشته شورای های شهر و روستا نه تنها قابل دفاع نیست، بلکه آنها که آمده بودند تا مشکلاتی را حل و فصل نمایند ، با عملکردهای ناشایست خود تبدیل به یک معضل تازه گردیدند!

?موج گسترده انواع فسادها در بسیاری از شوراهای سطح کشور و سواستفاده های گسترده ، زدوبندهای فرصت طلبانه و … همه موجب گردید که جایگاه این نهاد بر خواسته از متن مردم آسیب جدی ببیند.

?در یک ارزیابی کلی، نقش شوراها ، تاکنون نه تنها در جهت منافع عمومی نبوده بلکه به معضلی برای همگان. هم مردم و هم دولت تبدیل شدند، و پروندهای قطوری از عملکرد آنان روی میز محاکم قضایی و دولتی وجود دارد.

?آنچه که می تواند این اعتماد از دست رفته مردم به شوراها را برگرداند، عملکرد و تلاش مجدانه تیم های جدید است که خود را آماده کرده اند تا خدمتگذار مردم باشند، باید دغدغه های مردم جایگزین فزون خواهی های فردی گردد، باید منافع مردم سر لوحه تمام منش ها و تفکرات گردد،

?اکنون که در حال عبور از مرحله تایید صلاحیت‌ها هستیم، لازم است ، جوانان و عزیزانی‌که کمر همت بستن تا خود را وقف مردم کنند با مطالعه دقیق از وظایف حقوقی و توان و جایگاه مدیریتی شوراها با مردم صادقانه و دلسوزانه حرف بزنند.

?در بین جوانان مدعی هستند افرادی‌ که شاید تازه قصد ورود به عرصه مدیریتی را دارند و چندان از کوله بار تجربه برخوردار نباشند، بنظر من اگر صداقت، پاک سرشتی، و تعهد و دلسوزی به مردم وجود داشته باشد کمبود تجربه قابل جبران است و نمی تواند یک نقص بزرگ تلقی گردد.

?دوستان جوان ما باید بدانند حضور در عرصه انتخابات شوراها. اولین پله از ترقی آنان در اینده است، چه مورد اعتماد مردم واقع شوند و رای بیاورند. چه نتوانند وارد جمع معدود انها گردند مهم این است در عرصه تبلیغات و نشست و برخواست‌های انتخاباتی شخصیت و نجابت واقعی خود را نشان دهند و انگشت خود را بدرستی بر روی توانمندی شوراها ونیازهای مردم بگذارند.

?مهمترین وظیفه این دور شوراهای شهر و روستا. باز گرداندن. اعتماد مردم است که در سایه عملکردهای درست و صحیح محقق می‌گردد.

علی محمد نظری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *