جمعه , ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

یادداشتی مستند و انتقادی درباره واقعیت منطقه گاشمار دلفان با نام جعلی معشوره + سند

ما باید چه کسی را متقاعد کنیم همانگونه که خلیج فارس خلیج عرب نیست تنگ گاشمار در دلفان نیز تنگ معشوره نیست ، چرا صدا وسیما و مسئولین امور آب لرستان در خصوص این جعل عظیم بی تفاوتند؟!!!


مسوولین محترم وبزرگوار استان لرستان
احتراما بر اساس مدارک و اسناد موجود پیوستی برابر سند شماره ۱۰۰۱۶ مورخ ۱۳۸۲/۰۶/۲۳ رییس سازمان میراث فرهنگی کل کشور ، نام منطقه محل احداث سد موسوم به نام جعلی معشوره، به اسم «تنگ گا شمار» به ثبت رسیده و وجه تسمیه آن وجود راه تاریخی شاهی در این تنگه است که به سبب عرض کم و شیب تند و خطرات احتمالی در گذشته مجبور بودند گاوهای باری را با مصائب بسیار، تک تک عبور می دادند و قابل شمارش بودند. – احتمالا همین امر نیز مبنای محاسبه مالیات و حساب و کتاب حاکمان نیز قرار می گرفته است – و این عوامل وجه تسمیه ی واقعی آن به «تنگ گاشمار» بوده است.
«گاشمار» بخشی از راه معروف شاهی زمان هخامنشیان بوده، بررسی های تاریخی نشان می دهد این منطقه نیز محل گذر قسمتی از راه باستانی شاهی دوره هخامنشی است که غرب را به جنوب و بین النهرین متصل میکرده است و آثار آن همچنان باقی است. گا شمار یک اصالت و هویت است که تاریخ آن را می شناسد و آن را در سینه خویش ضبط کرده بنچاق و نقشه های تاریخی این منطقه قرن های متمادی از باستان تاکنون این اصالت را تایید مینماید.
حال نام جعلی و ساختگی « معشوره » را با چه سندی و استنباطی فهم می نمایند و همین اسم جعلی و ساختگی و نامانوس در این منطقه را برای تنگ گاشمار استفاده می کنند. این موضوع (جعل اسم معشوره بر این مکان) از آغاز مطالعات و کلنگ زنی این سد تاکنون از ناحیه مردم و مسوولین دلفان از جمله ائمه محترم جمعه و نمایندگان ادوار قبلی مورد اعتراض بوده و هست ولی تاکنون علی رغم پیگیری های متعدد هیچگونه اقدام عملی از سوی مسوولین ذی ربط برای اصلاح این تحریف عظیم صورت نگرفته است. صدا وسیمای محترم و مسوولین استان و حتی کشور بدون توجه به اسناد موجود از اسم جعلی معشوره برای محل ساخت سد استفاده می کنند که برای مردم دلفان و افراد آگاه به تاریخ لرستان این جعل بسیار ناخوشایند است
«گا شمار» هویت و تاریخ و اصالت دلفان است و در محدوده سیاسی و جغرافیایی شهرستان دلفان قرار دارد. اسناد رسمی در میراث فرهنگی و ثبت اسناد کل کشور موید این ادعاست .
از مسئولین محترم استان به ویژه استاندار بزرگوار و دلسوز و بومی لرستان ، امامان محترم جمعه خرم آباد و نورآباد ، فرماندار محترم و مسوولین معزز امور آب استان لرستان و منطقه و نیز نمایندگان شریف خرم آباد ، کوهدشت ، سلسله و دلفان و همچنین صدا وسیمای محترم استان که احتمالا همگی به علت بومی بودن به این موضوع واقف می باشند، می خواهیم به خاطر حرمت و احترام به تاریخ و هویت مردم اصیل و نجیب دلفان دستور فرمایند از نام واقعی و اصیل تاریخی سد (تنگ گاشمار) در رسانه ها و مکاتبات و جلسات گفتگو ها استفاده نمایند و از بیان نام جعلی و ساختگی « معشوره » که هیچ سندیت رسمی و محلی نداشته و ندارد درباره این سد و محل احداث آن خودداری نمایند و اگر سندی در این خصوص دارید ارائه دهید تا مردم شریف قانع شوند ، ان الله مع المحسنین

درج خبر : هانیه ملکی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *