جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

گزارش تحلیلی ، تصویری نسیم دلفان از اجرای سوگواره مویه (مـــور) در دلفان و کوهدشت

مور یا مویه ، نوایی حزن انگیز است که سابقه ای دیرینه در تاریخ مردم لک ، لر و کرد زبان دارد…


نسیـــم دلفــان – این آوای غم انگیز در عشایر اقوام دیگر نیز به ندرت دیده شده اما آنچه که مسلم و بدیهی است جایگاه ویژه این سوزناله در بین اقوام لک نشین است و مرکزیت این آوای سنتی در شهرستان دلفان قرار گرفته است به طوری که اکنون چهار سال است که دلفان بعنوان دبیرخانه برگزاری و احیاء این سنت دیرینه و تاریخی شناخته شده است.

البته نباید از تلاش های بی سابقه رییس اداره ارشاد اسلامی دلفان در این راستا غافل شد زیرا وی با توجه به تلاش برخی شهرستان های دیگر از جمله کوهدشت لرستان برای به دست گرفتن مرکزیت این آوای سنتی که به واقع باید آن را هنری بی بدیل نامید از هیچ کوششی فرو گزار نشد تا جایی که با سماجت برخی از مسئولین کوهدشتی مواجه شد اما وی کوتاه نیامد تا اینکه موفق شد رسمأ دبیرخانه این سوگواره را به نام دلفان ثبت نماید.

امسال نیز به مناسبت ایام رحلت جانگداز رهبر فقید انقلاب اسلامی امام خمینی (ره) چهارمین سوگواره مویه در دلفان برگزار گردید و با استقبال بی نظیر مردم این دیار و مهمانانی از دیگر شهرستانها قرار گرفت.

یوسف نوری زاده مسئول اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی دلفان در گفتگو با خبرنگار نسیم گفت : برای شرکت در این سوگواره ۱۰۰ نفر اعلام آمادگی کرده بودند که پس از بررسی های هئیت داوران ۲۱ نفر توانستند به مرحله نهایی راه پیدا کنند.

وی از حضور مویه خوانانی از استان های لرستان، ایلام و کرمانشاه در این مراسم خبر داد و تاکید کرد سطح رقابت بین مویه خوانان سال به سال افزایش می یابد و همین امر موجب استقبال خوب شرکت کنندگان و همچنین مردم از این سوگواره شده است.

نکته جالب توجه این مراسم علاوه بر حضور پرشور مردم شهرستان دلفان و برخی از شهرستان های مجاور، حضور مسئولین منطقه از جمله نماینده سلسله و دلفان در مجلس شورای اسلامی ، فرماندار دلفان، اعضاء شورای شهر و مدیران ادارات شهرستانی بود.

تصاویری از اجرای این مراسم که توسط خبرنگار سلام دلفان منتشر شد در ادامه تقدیم می گردد.

salamdelfan.ir (4)

salamdelfan.ir (7) salamdelfan.ir (6)

salamdelfan.ir (2) salamdelfan.ir (5)  salamdelfan.ir (8) salamdelfan.ir (9) salamdelfan.ir (10) salamdelfan.ir (12) salamdelfan.ir (13) salamdelfan.ir (15) salamdelfan.ir (21) salamdelfan.ir (20) salamdelfan.ir (25) salamdelfan.ir (27)

و اکنون تصاویری از اجرای این مراسم در کوهدشت ، رقیب دلفان برای به عهده گرفتن مرکزیت این سوگواره …

به گزارش خبرنگار بلوطستان مراسم مویه‌خوانی سوگواره‌ی غروب خورشید به مناسبت سالگرد ارتحال امام (ره) در فرهنگسرای ارشاد شهرستان کوهدشت برگزار شد.

این مراسم چندان با استقبال مردم مواجه نشد و سایت بلوطستان در این باره نوشت :

به سبب آنکه برنامه‌ریزی و اطلاع رسانی مناسب صورت نگرفته بود متأسفانه با استقبال سرد مردمی مواجه گردید و اکثر صندلی‌های سالن خالی بود.

در بین پایگاه های خبری کوهدشت تنها بلوطستان بود که با نگاهی انتقادی اقدام به انعکاس این مراسم نمود اما سایر پایگاه های خبری کوهدشت تا این لحظه تمایلی به انعکاس این خبر نشان ندادند.

 1-12-23-34-41015

یک نظر

  1. مژگان حسینی

    اصلا مرکزیت مویه باید به شهرستان هرسین بدهند تا مشکلی بین کوهدشت و دلفان پیش نیاید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *