جمعه , ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

کشف ژن طول عمر و خداحافظی با پیری!

ژن‌های ناهمسان مجاور مانند کلید ولوم (کلید کم و زیاد کردن صدا) در بلندگوهای استریو عمل می‌کنند. این ژن‌ها می‌توانند باعث کاهش و یا افزایش خطر یک بیماری خاص گردند…


نسیـــم دلفـان – محققان دانشگاه کالیفرنیا در حال مطالعه بر روی نوع خاصی از ژن‌های ناهمسان مجاور هستند که به ژن‌های ضد پیری معروف می‌باشند. افرادی که دارای ژن KL-VS هستند، این ژن نوع خاصی از ژن ضد پیری کلوتو است، دارای طول عمر بیشتر بوده و از قشر بجلو مغز بزرگتری برخوردار هستند. قشر بجلو مغز در برنامه ریزی و تصمیم گیری نقش موثری دارد.

افراد می‌توانند دارای یک و یا دو ژن KL-VS بوده و یا اصلا فاقد این نوع ژن باشند. افرادی که دارای تنها یک نسخه از ژن KL-VS در بدن خود می‌باشند از وضعیت قلبی، کلیوی و حتی طول عمر بهتری برخوردار می‌باشند. از هر پنج تن تنها یک فرد دارای یک نسخه از ژن KL-VS می‌باشد. افرادی که دارای دو نسخه از ژن KL-VS دارای طول عمر کوتاه تری می‌باشند.

دکتر دنا دوبال از عصب‌شناسان دانشگاه کالیفرنیا می‌گوید: ما می‌توانیم با استفاده از تنوع ژنتیکی کلوتو (KLOTHO) از سلامت مغز مطلع شده و راه‌هایی را نیز کشف نموده تا از افراد مسن در برابر آلزایمر محافظت کنیم.

در یافته‌های پیشین دکتر دوبال و همکارانش آشکار گشت افراد میانسال و مسنی که دارای تنها یک نوع از ژن KL-VS بوده‌اند عملکرد بهتری در آزمون‌های‌شناختی داشته‌اند. آن‌ها در ادامه با بررسی KL-VS دریافتند این ژن‌های ناهمسان همجوار باعث تقویت ارتباط میان عصب‌ها و افزایش یادگیری و حافظه می‌شوند.

دوبال و همکارانش در تحقیقات جدید خود وضعیت مغز ۴۲۲ مرد و زن ۵۳ ساله را مورد بررسی قرار داده تا در یابند تعداد ژن‌های KL-VS در بدن چه تاثیری بر عملکرد مغز و اندازه آن دارد.

در این تحقیقات آشکار گشت افرادی که دارای تنها یک نسخه از ژن KL-VS بودند در مقایسه با افرادی که دارای دو نسخه از این ژن بوده و یا اصلا این ژن را نداشتند، از قشر بجلوی مغز بزرگتری برخوردار بوده‌اند. قشر بجلوی مغز نسبت به پیری آسیب پذیره بوده و با کهولت سن کوچک‌تر می‌شود.

افرادی که دارای تنها یک نسخه از ژن KL-VS هستند نسبت به سایر افرادی که دارای دو نسخه از این ژن بوده و یا اصلا این ژن را نمی‌باشند در صورت کهولت سن قشر بجلوی مغزشان به نسبت کمتری کوچک شده و از طول عمر بیشتری برخوردار هستند که همین موضوع نیز می‌تواند بر عملکردهای‌شناختی آنان تاثیر مثبتی گذارد.

منبع: خبرگزاری مهر


» تازه ترین خبرهای پزشکی سلامت را دنبال کنید (اینجا)


تازه ترین اخبار منطقه را مستقیمأ از طریق ترمینال خبری ” نسیـــم دلفـان ” دریافت کنید.

برای عضویت در کانال خبری نسیم دلفان روی تصویر زیر کلیک نمایید.

12

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *