جمعه , ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

کاشت ۵۰۰ هزار نهال در شهرستان دلفان

رییس منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان دلفان از کاشت یک میلیارد درخت در کشور طی چهار سال آینده خبر داد…

نسیم دلفان – محمدجواد عزیزی در نشست خبری با اصحاب رسانه گفت: یکی از مهمترین برنامه های چهار سال آینده کشور کاشت یک میلیارد درخت است که باید با مشارکت عامه مردم و همه دستگاه ها در کشور انجام پذیرد.

وی افزود : با توجه به منویات مقام معظم رهبری و ریاست محترم جمهور این برنامه در سالجاری در راس برنامه های سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور و بدنبال آن همه ادارات کل استانها قرار گرفته است که سهم استان لرستان از این تعداد کاشت سی میلیون نهال در چهار سال می باشد. با توجه به وسعت و توانمندی ها و امکانات مختلف شهرستان دلفان , سهمیه سال‌ جاری این شهرستان کاشت ۵۰۰ هزار نهال چه بصورت تولید نهال و چه کاشت نهال می‌باشد.

این مسئول عنوان کرد: ان شاالله با همکاری دستگاه‌های اجرایی ، دهیاران ، هلال احمر، دانش آموزان ، مردم عزیز شهرستان ، شاهد کاشت این تعداد نهال در مناطق مختلف دلفان خواهیم بود.

وی با ذکر این نکته که دلفان با وسعت ۲۸۴۶۸۳ هکتار در شمال غربی لرستان قرار گرفته گفت: این شهرستان دارای ۷۵ هزار هکتار جنگل می‌باشد.

رییس منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان دلفان در ادامه تصریح کرد: جنگل ها نقش بسزایی در تولید اکسیژن دارند تا جای که هر هکتار جنگل ۲/۵ تن اکسیژن که مورد نیاز ۱۰ نفر می‌باشد را تولید میکنند.

به گفته وی ، بیشتر پوشش جنگلی لرستان که وسعتی در حدود ۳۳ درصد استان را تشکیل می دهد شامل گونه های بلوط، گلابی وحشی ، مو، بنه، زالزالک می‌باشد.

عزیزی خاطر نشان کرد: در بحث احداث سدهای سنگی ملاتی نیز در سال‌جاری ۶ بند سنگی ملاتی یا سد کوچک و همچنین ۲۸ بند خشکه چین و اسکله ریزی نیز انجام گرفته است که مجموع اعتبار هزینه شده برای این حجم عملیات آبخیزداری ۸۵ میلیارد ریال بوده است.

وی در پایان گفت: در نُرم جهانی برای محافظت از اراضی ملی که جنگلها را نیز شامل می شود برای هر ۵ هزار هکتار یک نفر نیروی محافظ وجود دارد ولی در شهرستان دلفان با فرض اختصاص نیمی از نیروهای اداره ، برای هر ۳۰ هزار هکتار یک نفر محافظ وجود دارد که در این راستا به افرادی چند برابر نیروی های فعلی احتیاج است تا بتوان از جنگل و راه آن محافظت نمود، در صورتی که مردم کمک نکنند ، محافظت مطلوب از جنگل های شهرستان با این تعداد نیرو امکان پذیر نیست زیرا این اداره واقعأ با کمبود نیروی انسانی مواجه است و حداقل ۲۵ نفر نیروی ویژه یگان حفاظت نیاز دارد تا در مأموریت های محوله و حراست از جنگل ها و مراتع منطقه از آنان استفاده شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *