پنجشنبه , ۹ فروردین ۱۴۰۳

چشمه آب گرم دلفان در فهرست آثار ملی کشور قرار گرفت/ ظرفیتی برای رونق گردشگری سلامت

شورای ثبت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور «چشمه آب گرم دلفان» را ثبت ملی کرد
آبگرمنسیـــم دلفـان – به گزارش اداره کل میراث فرهنگی لرستان، در تاریخ ۱۹ اردی بهشت ۱۳۹۴ توسط شورای ثبت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور، «چشمه آب گرم دلفان» در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.

قرارگیری چشمه آب گرم دلفان در نزدیکی برخی آثار طبیعی و تاریخی از جمله پل تاریخی «گرم آبه»، پوشش گیاهی متنوع، توپوگرافی و چشم انداز زیبا، این پدیده را از چند ویژگی طبیعی، فرهنگی و تاریخی برخودار کرده است.

همچنین با توجه به وجود باور و اعتقاد مردم محلی به درمان بخشی این اثر ملی، خاصیت گرمابخشی و مشخصات شیمیایی و فیزیکی چشمه باعث شده این پدیده را عضوی از ژئوسایت های گردشگری لرستان دانست.

آب گرم دلفان به لحاظ ترکیبات شیمیایی و دمای بالای ۴۴ درجه سانتیگرد، از نظر عامه مردم ساکن استان های لرستان و کرمانشاه دارای خاصیت درمان بخشی برای بیماری های پوستی، دردهای استخوانی و بسیاری از بیماری های مزمن دیگر است.

این چشمه دربخش غربی شهرستان دلفان بخش کاکاوند، دهستان کاکاوند غربی حاشیه رودخانه «سیمره» و محل تلاقی آن با رودخانه «گیزه» رود قرار دارد.

vbz9_abgarmdelfa_2.jpg

آزمایش شیمیایی آب چشمه به همت شرکت آب و فاضلاب روستایی استان، مرکز تحقیقات جهاد کشاورزی و  اداره کل محیط زیست استان لرستان انجام شده است.

بنابراین گزارش پیش از این هوشنگ بازوند استاندار لرستان در جریان بازدید از جاذبه گردشگری چشمه آبگرم دلفان گفته بود که این چشمه نیاز به بهسازی دارد و اگر بتوانیم زیرساخت ها را فراهم کنیم می توان یک موقعیت گردشگری بسیار خوب ایجاد کرد.

بازوند افزود: با توجه به اینکه در استانهای غربی کشور چشمه آبگرم و این ظرفیت و پتانسیل چندان وجود ندارد اگر برای توسعه این چشمه هزینه شود به طور حتم می تواند در اقتصاد این منطقه بسیار تاثیرگذار باشد و گردشگرانی از استانهای غربی بویژه کرمانشاه، ایلام، همدان و استان لرستان به این منطقه سفر کنند.

وی با اشاره به اینکه این ظرفیت گردشگری نیازمند یک طرح مطالعاتی است ادامه داد: اداره کل میراث فرهنگی با همکاری سازمان زمین شناسی باید طرح مطالعاتی این چشمه را تدوین کنند که اگر طرح مطالعاتی جواب بدهد به طور حتم در سال ۹۴ اقدامات عملی برای توسعه آن انجام می دهیم.

استاندار لرستان با اشاره به اینکه چشمه آبگرم شهرستان دلفان می تواند به یکی از ظرفیت های گردشگری سلامت در استان لرستان تبدیل شود یادآور شد: برای توسعه گردشگری سلامت تنها نمی توان از فراهم بودن ظرفیت چشمه آبگرم نام برد بلکه وجود یک منطقه زیبا و مناسب در این زمینه تاثیرگذار خواهند بود و گردشگران از سراسر کشور تمایل دارند در این مناطق حضور پیدا کنند.

وی با تاکید بر اینکه توسعه گردشگری می بایست توسط بخش خصوصی صورت گیرد ادامه داد: دولت موظف است زیرساخت ها را برای جذب گردشگر فراهم کند و باید بخش خصوصی بیاید و اقدام به سرمایه گذاری کند.

استاندار لرستان افزود: اگر زیرساختها فراهم شود به طور حتم ظرفیت بسیار خوبی برای سرمایه گذاری بخش خصوصی در چشمه آبگرم دلفان وجود دارد زیرا استانهای زیادی می توانند از این ظرفیت استفاده کنند.

منبع : خبرگزاری مهر

یک نظر

  1. رضایی نورآبادی

    باسلام
    چشمه آب گرم دلفان در نقطه ای قرارگرفته است که محل تلاقی سه رودخانه دائمی یعنی بادآور نوراباد- گیزه رود نوراباد و رودخانه قره سو کرمانشاه میباشد . منطقه جالب توجهی است که از چهارطرف بوسیله کوههای سربه فلک کشیده احاطه شده است. از تلاقی سه رودخانه فوق الذکر رودخانه بزرگ و پر راز و رمز سیمره بوجود میاید . یعنی این نقطه ، نقطه شروع سیمره میباشد که چشم اندازهای زیبا و طبیعت بکری داردکه هر بیننده و گردشگری حیران و بهت زده میشود و جلوه ای از عجائب خلقت به نمایش گذاشته شده است . توصیه میشود دوستانی که تاکنون از این منطقه دیدن نکرده اند حتما سفری ترتیب دهند و تا هوا خنک است از گرمابه دلفان بازدید بعمل آورند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *