پنجشنبه , ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

چشمه آبگرم دلفان، الماس درخشان دامنه‌های زاگرس

چشمه آبگرم شهرستان دلفان دراستان لرستان به عنوان یک جاذبه گردشگری سلامت و درمان، همچون الماسی در دامنه های رشته کوه زاگرس می درخشد…


 نسیم دلفان – این چشمه در۶۰ کیلومتری غرب شهر نورآباد و در بین دو رشته کوه “گله” و “سفیدکوه” در زاگرس و در محل تلاقی سه رودخانه گاماسیاب، گیزه رود و سیمره، واقع شده است. 
iCFileHandler.aspxاین جاذبه طبیعی به عنوان یک مکان در حوزه گردشگری درمانی، همه ساله پذیرایی هزاران گردشگر و دوستدار طبیعیت است.
وجود این چشمه زیبای طبیعی دراین منطقه سرسبز با چشم انداز زیبای رشته کوه زاگرس به نحوی زیبا آراسته شده که چشم هر بیننده را نوازش و دل هر نظاره گر را با شیفتگی خاصی آرام می کند.
دکتر “محمد معین” در کتاب فارسی خود از این منطقه به عنوان یکی از زیباترین جاذبه های گردشگری و تنگه های ایران یاد کرده است.
بقایای یک پل تاریخی به جای مانده از دوران ساسانی و وجود غار تاریخی مربوط به دوران غارنشینی، زیبایی و غنای تاریخی و فرهنگی خاصی به این منطقه داده است.
چشمه آبگرم دلفان با آبدهی۳۰ لیتر در ثانیه و دمای ۶۰ درجه سانتیگراد از دامنه کوه گله از اعماق زمین می جوشد و توسط اهالی این منطقه یک حوضچه کوچک سیمانی برای استفاده از آن احداث شده است.
به گفته کارشناسان بهداشتی و میراث فرهنگی، این چشمه طبیعی به لحاظ داشتن مواد معدنی در التیام دردهای مزمن موثر است و بسیاری از بیماران برای درمان با استفاده از این چشمه معدنی به این منطقه سفر می کنند.
یکی از کارشناسان بهداشت و درمان گفت: چشمه آبگرم به دلیل داشتن مواد معدنی در معالجه و التیام برخی از بیماریها موثر است.
دکتر “محمد سیف” افزود: این چشمه با غلظتی بیش از ۷۰۰ میلیگرم در لیتر و ترکیبات سولفات کلسیم، گوگرد، سولفور، دی کربنات منیزیم در درمان بیماریهای مفصلی عفونی و امراض جلدی اثر بخش است.
این گوهر کم نظیر غرب کشور، با وجود تمامی جاذبه ها و ویژگی های گردشگری و درمانی خود همچنان در این منطقه ناشناخته مانده است.

خبرگزاری موج

یک نظر

  1. درود خدا بر نسیم دلفان لطفا تا حصول نتیجه در خصوص اب گرم و امام زادگان باولین همچنان پیگیر باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *