جمعه , ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

پُلی برای ناکجا آباد؛ آخرین شاهکار شهرداری و شورای شهر نورآباد

ساخت و نصب پل های عابر پیاده در مسیرهای پرخطر و با ترافیک بالا در مراکز پر جمعیت از جمله راهکارهای نوین جوامع شهریست که اغلب بعد از  ایجاد مشکلات ترافیکی در عبور و مرور شهروندان و خودروها و یا افزایش تصادفات در یک مسیر مشخص صورت می گیرد…


نسیـــم دلفـان – اخبار رسیده از منابع خبری حاکی از آن است که این روند در شهر نورآباد برخلاف دیگر مناطق و شهرها صورت گرفته است. به عبارتی بهتر، شهرداری نورآباد به جای اینکه اول یک مسیر پرتردد و مخاطره آمیز را در شهر شناسایی کند و بعد از آن به فکر رفع این مشکل از طریق نصب پل هوایی بیافتد، در ابتدا یک پل هوایی عابر پیاده خریداری نموده و اکنون با تلاشی مثال زدنی به دنبال  مکانی مناسب برای آن می گردد.

حال سوأل این است که به راستی اگر این پل چندصد میلیون تومانی که بیش از چند سال است که توسط شهرداری خردیداری شده و اکنون به یکی از  عمده مشکلات شورای شهر و شهرداری تبدیل شده بر اساس نیاز کارشناسی شده تهیه شده است، چرا مسئولان مربوطه از نصب آن عاجز هستند؟

در غیر این صورت، چنانچه پل مورد بحث بدون نظر کارشناسی خریداری شده است، معیار شهرداری و شورای شهر برای این اتلاف منابع مالی شهروندان نورآبادی چه بوده است؟

نکته جالب توجه دیگر اینکه، ظاهرأ پل مورد نظر از نوع پل های معمولی و با پله های ثابت است که از زمان استفاده گسترده از این دست پل ها دست کم  پنج سال گذشته است. چرا که عدم استفاده عابرین از پله های ثابت به دلیل صرف انرژی بالا در عبور از طریق پل های هوایی یادشده سازندگان را به سمت استفاده از پله برقی در این سازه ها سوق داده و اکنون کمتر سازنده و یا خریداری اقدام به تولید و یا خرید پل هوایی با پله ثابت می نماید.

فارغ از چند و چون پاسخ های احتمالی به این سوألات و مباحث مطرح شده، از آنجا که می توان مهمترین دلایل نصب اینگونه پل ها را جلوگیری از آمارتصادفات عابر پیاده، تسهیل در عبور و مرور و کاستن از حجم ترافیک مسیرهای شلوغ  عنوان کرد، امید است در جانمایی پل که یکی از موارد مهمی است که باید در نظرگرفته شود، کارشناسی های لازم صورت گرفته و پس از آن نسبت به نصب اقدام گردد چرا که در صورت عدم رعایت نکات فنی  در جانمایی و نصب، این پل هم که اولین پل هوایی نورآباد است، به سرنوشت پل های بی عابر دیگر شهرها دچارخواهد شد.

البته ذکر این نکته هم لازم است که، در صورتی که روند جانمایی  و نصب با سرعتی لاکپشتی همانند گذشته صورت بگیرد، بی تردید به درازا کشیدن کار و گذر زمان، شهرداری و شورای شهر را وادار خواهد کرد موزه ای در حد و اندازه ی قامت بدقواره پل خریداری شده احداث نمایند که کاری بس مشکل تر از جانمایی و نصب پل خواهد بود.

به هر حال، هر چند صفحات کتاب قطور سوابق شهرداری نورآباد و شورای شهر آن از عملکردهای غیر کارشناسی، نیمه کاره و بی نتیجه از قبیل واگذاری بدسرانجام پارک شهر (آناپارک) احداث برج مشارکتی و رها شده ده طبقه در چهار راه شهرداری، پارک نیمه کاره باباطاهر، مجتمع های تجاری –هرگز شروع نشده درمیدان امام (ره) و اخیرأ نیز تراژدی خرید پل هوایی برای جایی که با گذشت چهار سال جانمایی نشده سرشار است، اما انتظار می رود بعد از این همه سوء عملکرد در دوره های مدیریتی متعدد، شهرداری و شورای شهر نورآباد به سطحی از مهارت و تجربه رسیده باشد که در آینده نیز مردم این شهر شاهد تکرار دور باطل اتلاف سرمایه های پولی و مالی خود توسط این دو نهاد نباشند.

یا دداشت از: بهروز محمدی/نیوتدبیر


توضیح نسیم دلفان: خریداری این پل در دوره سوم شورای شهر نورآباد (شورای گذشته) و شهرداری جناب آقای شیخی انجام رفت. توجه شما را به خبری در این باره مربوط به آبان ماه سال ۹۲ جلب می کنیم (اینجا)

۱۰ نظر

  1. وه نظر مه بهترین جا ارا ای پله در آموزش و پرورشه

  2. بهترین جا بالتر از هتل کاوه هستش چون هم چند دبیرستان اونجا هست هم رفت امد بیمارستان

  3. بهترین جا برای نصب این پل داخل محوطه شهرداری برای رفت وآمد بین ساختمان شهرداری وساختمان عمران .

  4. کسی روی پل تردد نمیکنه .خیالتون راحت .مگر اینکه نرده کشی کنیم و مجبورشون کنیم از پل عبور کنن.اینا مال دهه گذشته میباشد.

  5. اکثر دوستان محل مناسبی برای پل ذکر کردند یعنی بلوار بهشتی بالاتر از آموزش و پرورش که ورودی آزادگان و فاز یک و همچنین در سمت شرق به طرف بخش خواه و بیمارستان میرود
    البته میتوان سازه فلزی پل را دوباره سازی و متناسب با محل .آنرا باز طراحی نمود
    اینجور پلها خریدن نمیخواهند بلکه باید طراحی و توسط جوشکاری بومی مونتاژ و ساخته شوند

  6. پل عابر در تمام بلوار اصلی شهر یعنی بهشتی و آزادی ضرورت دارد
    مناسب ترین محل که اولویت اول است ورودی فاز یک و دو میباشد و دوم نزدیک آموزش و پرورش
    بالاخره هرجا باشد بهتر از زنگ زدن و پوسیدن وبلااستفاده ماندن است

  7. هرجا بهتر از بلا استفاده بودن است
    ورودی شهر بخاطر سرعت زیاد واجبتر است
    مثلا تقاطع خلیج فارس و بلوار آزادی .که روبروی آن ورودی مسکن مهر در حال احداث است
    هم اولین پل بنام مبارک خلیج فارس و هم کمک به عمران مسکن مهر و هم سرعت ماشینها بالاست

  8. مهران.ومحمد

    بهترین جا تقاطع خواه وآزادگان با لار شهید بهشتی .یعنی بالاتر از اداره آموزش و پرورش شهرستان
    آماج تاسف دارد که پول مردم فقیر نورآباد دارد زنگ میخورد
    البته اگر پل نمیخریدند الان این مبلغ هم هدر رفته بود

  9. با سلام
    بهتره تو یه مزایده بفروشن به یه جوشکار ضایعاتیش کنه

  10. بنظرمن این پل عمرش تموم میشه ولی اصلاکارگذاشته نمیشه ،این هم یکی ازشاهکارهای شهرداری دلفانه.نبودبرنامه ریزی درشهرداری بیدادمیکنه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *