جمعه , ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

پرندگانی که شکار آنها در لرستان مجاز است / دلفان زیستگاه پرندگان در حال انقراض

معاون اداره کل حفاظت محیط زیست لرستان گفت: تنها شکار شش گونه پرنده مجاز است…


نسیـــم دلفـان – نبی‎الله قائدرحمتی در گفت‎وگو با خبرنگار ایسنا ، اظهار کرد: در استان لرستان صرفا پروانه شکار کبک ، تیهو، بلدرچین، کبوتر چاهی، کبوتر کوهپایه و کبوتر جنگلی به صورت جداگانه و با رعایت کلیه محدودیت‎های زمانی و مکانی و… تا پانزدهم د‎‎ی‎ماه در مناطق آزاد استان صادر می‎شود.

وی با بیان اینکه بهای پروانه ۷۰۰ هزار ریال تعیین است، افزود: مدت اعتبار پروانه از تاریخ صدور تا پایان فصل مجاز بوده و تعداد مجاز صید کبوتر چاهی، کبوتر کوهپایه و کبوتر جنگلی مجموعاً حداکثر پنج قطعه در روز و برای کبک، تیهو، بلدرچین مجموعاً حداکثر چهار قطعه در روز است.

قائدرحمتی با بیان اینکه شکار این پرندگان فقط روزهای پنج شنبه و جمعه هر هفته مجاز است، گفت: این پروانه‎ها به صورت جداگانه برای شکار کبک، تیهو و بلدرچین، کبوتر چاهی، کبوتر کوهپایه و کبوتر جنگلی صادر می‎شوند و فقط برای شکار این پرندگان طبق مفاد متن و توضیحات مندرج در ظهر هر پروانه صادره معتبر است و در غیر اینصورت به منزله تخلف و سوء استفاده از اسناد و اوراق دولتی تلقی و با متخلفین احتمالی به شدت و بر اساس قوانین و مقررات مربوطه برخورد می‎شود.

معاون اداره کل حفاظت محیط زیست لرستان خاطرنشان کرد: این پروانه‎ها در صورت شکار بدون در نظر گرفتن موازین شرعی و سایر پرندگان وحشی اعتبار ندارند و عدم رعایت آنها در حکم تخلف محسوب می‎شود.

وی یادآور شد: همچنین شکار در اثر طبیعی-ملی غار ماهی کور، پناهگاه‎های حیات وحش سفیدکوه ازنا و سمندر لرستانی۱، مناطق حفاظت شده اشترانکوه و سفیدکوه خرم‎آباد و سایر مناطق شکار ممنوع و زیستگاه‎های حساس استان از جمله قالیکوه الیگودرز، هشتاد پهلو، گرین الشتر، چهارشاخ نورآباد، تالاب‎های پلدختر، تنوردر دورود و بیشه دالان بروجرد و زیستگاه‎های سمندر لرستانی۲”شادابکوه” نیز ممنوع است.

قائدرحمتی افزود: شکار در فصول و ساعات ممنوعه و یا با وسایل و طرق غیرمجاز، ایجاد و استفاده از کومه برای شکار پرندگان وحشی، شکار بیش از تعداد تعیین شده برای هر یک از پرندگان مجاز و خرید و فروش هر گونه پرنده وحشی به استثناء این پروانه‎ها ممنوع است.

✅ ‌پرندگان شکاری جزء کالاهای قاچاق محسوب می‎شوند

قاسم دلفانی، رئیس اداره حفاظت محیط زیست دلفان در این باره بیان کرد: شهرستان دلفان زیستگاه پرندگانی از جمله دلیجه کوچک، شاهین، بحری و بالابان بوده که متأسفانه نسل آنها در معرض تهدید است.

وی اضافه کرد: در همین راستا این پرندگان طبق ماده ۲۵ کارگروه قاچاق جزء کالای قاچاق محسوب می‌شوند و هرگونه خرید و فروش آنها ممنوع بوده و پیگرد قانونی دارد.

دلفانی ادامه داد: از ابتدای مهرماه تا اواخر آبان شکارچیان غیرمجاز از استان‌های جنوبی به این شهرستان می‌آیند و اقدام به زنده‌گیری پرندگان وحشی در حال انقراض می‌کنند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست دلفان اظهار کرد: در همین راستا گشت‌های ویژه و موتوری در سطح زیستگاه‌های این پرندگان برقرار شده است.

وی خاطرنشان کرد: همچنین نیروهای اداره حفاظت محیط زیست شهرستان حین گشت و کنترل در بایر خاوه یک کومه زنده‌گیری پرندگان شکاری کشف و تخریب کردند.

منبع : خبرگزاری ایسنا


تازه ترین اخبار منطقه را مستقیمأ از طریق ترمینال خبری ” نسیـــم دلفـان ” دریافت کنید.

برای عضویت در کانال خبری نسیم دلفان روی تصویر زیر کلیک نمایید.

12

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *