پنجشنبه , ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

ماهیت سه دانشجویی که در اعتراضات توسط عوامل رژیم کشته شدند؟ روز دانشجو از کجا نشات گرفته است، حتما مطالعه کنید

✍️مرداد سال ۱۳۳۲، دولت مصدق با کودتای آمریکایی سرنگون و شاه به قدرت بازگشت. در آذر همان سال، نیکسون معاون رئیس جمهور آمریکا برای دیدار با شاه وارد ایران شد. این سفر با اعتراض دانشجویان به حمله و کشتار در دانشکده فنی تهران ختم و از آن روز بعنوان روز دانشجو مشهور و ثبت است.

اما‌‌.‌..
▫️این واقعه ده سال قبل از ظهور فردی بنام آیت الله خمینی در سپهر سیاسی ایران رخ داد‌.
▫️بیست و پنج سال پیش پیروزی انقلاب اسلامی مردم ایران در سال ۵۷ ، اولین اعتراض بزرگ و شعار مرگ بر آمریکا توسط دانشجویان غیرمذهبی و غیر انقلابی طرح و عنوان شد.
▫️سه دانشجوی کشته شده، عضو حزب توده و جبهه ملی بودند

» احمد قندچی: از هواداران جبهه ملی و دکتر مصدق.
» مصطفی بزرگ‌نیا: عضو کمیته مرکزی سازمان جوانان حزب توده.
» مهدی شریعت رضوی: از کادر جوانان حزب توده

▫️مسئولیت حمله به دانشکده فنی تهران و کشتار دانشجویان با ارتش شاهنشاهی بود و در این دوره هنوز ساواک نیز شکل نگرفته بود.

▫️دانشجوی امروزی باید از خود بپرسد: چرا دانشجویان دهه ۳۰ ضد آمریکایی بودند؟ چرا زمانیکه هنوز فردی به نام امام خمینی حرکتی آغاز نکرده، شعار مرگ و مخالفت با آمریکا سر داده میشود؟ محوریت آن اعتراضات هم جریان مذهبی نبود.

▫️نقطه آغاز دشمنی آمریکا با ایران، جمهوری اسلامی یا انقلاب اسلامی نیست، آغاز کننده این دشمنی نیز از سال ۱۳۵۷ و ظهور جمهوری اسلامی نبود، باید تاریخ را درست مرور و روایت کرد. اصلی ترین مساله مخالفت آمریکا با دولت ملی و مستقل مصدق بود که قصد داشت نفت ایران را ملی کند. آمریکا با هر کشوری که بخواهد مستقل و خارج از اراده او رفتار کند اینگونه برخورد می کند.

▫️اینکه امروز به دروغ به شما می گویند: دشمنی ایران و آمریکا بعد از انقلاب شروع شد! یک دروغ بزرگ برای فریب جوانان امروز است که متاسفانه چندان اهل مطالعه و تحقیق هم نیستند!

▫️متاسفانه بسیاری از دانشجویان ما که این روز (روز دانشجو) را جشن و یا بعنوان نماد اعتراض از آن یاد می کنند علت این نامگذاری و ماهیت این واقعه را به هیچ وجه نمی دانند و حاضر به تحقیق در این باره هم نیستند.

لطفا منتشر کنید


» سایر یادداشت های ارسالی را مطالعه کنید (اینجا / کلیک نمایید)

» خبرها و گزارش های “بخش سیاسی” نسیم دلفان را مطالعه کنید (اینجا / کلیک نمایید)


Skill
50%

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *