پنجشنبه , ۹ فروردین ۱۴۰۳

میراث دولت تدبیر / پروژه‌های نیمه تمام ؛ استخوانی در گلوی دلفان / پروژه‌هایی که در ایستگاه وعده‌ها متوقف شدند

پروژه‌های نیمه کاره شهرستان دلفان پس از سال‌ها چشم انتظاری مردم، همچنان به سرانجامی نرسیده و در ایستگاه وعده‌ها متوقف شده‌اند.

نسیم دلفان – به گزارش خبرگزاری تسنیم ، یکی از دغدغه‌های اصلی مردم استان لرستان پروژه‌های نیمه تمامی است که سالانه به تعداد آن‌ها افزوده می‌شود و این پروژه‌ها بعد از مدت‌ها تبدیل به مخروبه‌هایی می‌شوند که میلیارد‌ها تومان از بودجه استان را در دل خود جای داده‌اند.

نباید فراموش شود که تکمیل پروژه‌های نیمه تمام علاوه بر اینکه سرمایه‌های بر زمین مانده استان را احیا می‌کند، می‌تواند سبب ایجاد اشتغال در بیکار ترین استان کشور شود و بخشی از مشکلات اقتصادی استان از جمله معضل بیکاری را مرتفع کند.

در شهرستان دلفان نیز شاهد پروژه‌‌های نیمه تمامی هستیم که پس از سالها همچنان نیمه کاره باقی مانده‌اند و نارضایتی اجتماعی ناشی از عدم بهره‌برداری این پروژه‌ها افزایش یافته مردم این شهرستان را سال‌هاست چشم انتظار نگه داشته است.

این گزارش نظر دارد در قالب یک پرونده به بررسی وضعیت کارخانه‌ها و پروژه‌های تعطیل شده و نیمه تمام استان لرستان بپردازد که دراین گزارش به بررسی وضعیت برخی از پروژه‌های مهم شهرستان دلفان که بر اساس وعده‌های مسئولان بنا بود طی ۸ ساله گذشته به بهره‌برداری برسند می‌پردازیم.

سد تاج امیر

سد تاج امیر بهمن 91 در شهرستان دلفان کلنگ‌ زنی شد اما پس از آن و به سبب نبود ردیف اعتبار، پیشرفت فیزیکی آن‌چنانی نداشت و در نهایت سال 95 به قرارگاه خاتم واگذار شده بود و درصدی کار انجام شد ولی در سال 96 تقریباً متوقف شد.

براساس برنامه زمان‌بندی قرار بود که این پروژه دوساله تکمیل شود اما هرگز طبق برنامه پیش نرفت وکار زیادی برای تکمیل دارد.

ابراهیمی نماینده مردم سلسله و دلفان در مجلس شورای اسلامی خرداد ماه امسال در رابطه با آخرین وضعیت سد تاج امیر اظهار داشت: 35 میلیارد تومان از طلب قرارگاه خاتم (ص) که از طرف دولت پرداخت نشده بود، ما تلاش کردیم طلب قرارگاه خاتم پرداخت شد، از بحث سرفصل‌های مختلف برای سد تاج امیر حدود 110 میلیارد تومان تأمین اعتبار کردیم.

وی گفت: اعتباری در حوزه مناطق محروم تعریف کردیم که در دست بسیج سازندگی سپاه است و از این کانال نیز 28 میلیارد دیگر برای اجرای شبکه یک و دو سد تاج امیر گرفتیم، هم اکنون سد تاج امیر 60 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و قبل از پایان دولت باید آبگیری شود.

این صحبت‌های ابراهیمی در حالی مطرح می‌شود که مهر ماه سال گذشته در گفت‌وگو با تسنیم اظهارداشت: سدتاج امیر تا خرداد ماه سال ۱۴۰۰ تکمیل و به بهره‌برداری می‌رسد و با افتتاح این سد هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی شهرستان دلفان تحت پوشش آبیاری قرار می‌گیرد و به ازای هر هکتار یک شغل ایجاد می‌شود و اما در جدیدترین خبرها ‌فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص) در گفت‌وگو با تسنیم در رابطه با سد تاج امیر گفت: تکمیل سد تاج امیر دلفان از جمله پروژه‌های مهم قرارگاه خاتم‌لانبیاء (ص) در استان لرستان است که تلاش می‌کنم و امیدواریم تا پایان ۱۴۰۰ تکمیل شود.

سد ده پهلوان

مطالعات سد ده پهلوان دلفان حدود ۱۵ سال پیش انجام شد و 80 میلیون مترمکعب برای آب شرب و کشاورزی مجوز گرفت؛ این پروژه هرگز کلنگ‌زنی نشد و از سال 92 نیز به علت عدم پیگیری مسئولان مجوز تخصیص هم ابطال شده بود که سال 97 مجوز تخصیص دوباره برگشت.

در واقع سد ده پهلوان حتی ردیف بودجه نداشت و فقط یک پروژه روی کاغذ بود و هر از گاهی یک مسئول درباره آن صحبت می‌کرد اما در عمل تاثیری نداشته است.

ابراهیمی نماینده مردم سلسله و دلفان در مجلس شورای اسلامی تیر ماه امسال در رابطه با این سد گفت:این پروژه تنها اسم سد را به یدک می‌کشید نه طرح مطالعاتی آن اجرا شده بود و نه ردیف داشت و نه اعتبار، بر همین اساس طی ملاقات با رئیس آب و نیروی کل کشور، سردار مؤیدی نیز ورود پیدا کرد، با آب نیرو قرارداد بسته و آن‌ها نیز طرح پروژه را به شرکت مشاور دادند که مطالعات فاز یک و دو را انجام دهند و ما نیز تلاش کنیم در بودجه سال 1401 ردیفی را برای ساخت و ساز این سد در نظر بگیریم.

ایستگاه پمپاژ زرین دشت

طرح ایستگاه پمپاژ زرین دشت سال ۹۴ با هدف آبیاری ۶۸۰ هکتار زمین های کشاورزی ۵ روستای محمد میرزایی، عبدالحسینی، بگ وردی، علی میرزایی و روستای محمد جان شهرستان دلفان آغاز شد ولی تاکنون به بهره‌برداری نرسیده است.

اسفندیارحسنی‌مقدم رئیس جهاد کشاورزی لرستان دی ماه سال گذشته دربازدید از وضعیت پروژه آبیاری زرین دشت خاوه اظهار کرد: ایستگاه‌های پمپاژ همچنین شبکه‌های فرعی و خط اصلی این پروژه آماده بهره‌برداری است، اما به دلیل نبود خط انتقال برق در حال حاضر امکان افتتاح این ایستگاه وجود ندارد.

گاوداری ۶ هزار راسی دلفان

۲۴اسفندماه سال 97بود که باحضور محمد شریعتمداری وزیر کارعملیات اجرایی گاوداری 6 هزار رأسی شهرستان دلفان آغاز شد؛ پروژه‌ای که پیش از این نیز در ششم آبان ماه ۹۵ باحضور عبدالرضارحمانی فضلی وزیر کشور دولت دوازدهم کلنگ زنی شده بود.

این پروژه در زمینی به مساحت 53 هکتار و با ظرفیت 6 هزار رأس شامل سه هزار رأس دام مولد و سه هزار رأس دام غیرمولد بنا بود زمینه اشتغال، 160شغل مستقیم و 500 شغل غیر مستقیم ایجاد کند ولی همچنان عملیاتی شدن کامل این پروژه در هاله‌ای از ابهام است.

نورالدین درمنان فرماندار دلفان اردیبهشت ماه امسال در رابطه با آخرین وضعیت گاوداری ۶ هزار راسی دلفان اظهار داشت: مرحله اول گاوداری 6 هزار راسی این شهرستان خرداد و مراحل دوم و سوم طرح نیز تا پایان تابستان امسال به بهره‌برداری می‌رسد.

ولی تاکنون حتی فاز اول این پروژه به بهره‌برداری نرسیده و به گفته مرادی مدیر جهاد کشاورزی جهت افتتاح فاز اول حدود ۳ هزار راس گاو باید در گاوداری وجود داشته باشد که اکنون تنها ۶۰۰ راس گاو در این گاو داری ۶ هزار راسی نگهداری می‌شود.

اوضاع پروژه‌های نیمه‌تمام در شهرستان دلفان مدت‌هاست که دچار رکود شده و برخی از پروژه‌ها با پیشرفت فیزیکی بالا همچنان به بهره‌برداری نرسیده و تکلیف آنها هم مشخص نیست اما مردم همچنان چشم‌انتظار تحقق وعده‌های مسئولان برای اتمام این پروژه‌های ناتمام هستند.

گزارش از پگاه دالوند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *