شنبه , ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

لرستان پایگاه پل‎سازی کشور/پل گرمابه دلفان مربوط به دوران ساسانیان دو بار ثبت ملی شد

مدیر پایگاه پل‎های تاریخی لرستان گفت: اوج پل‎سازی مربوط به هزار سال پیش بوده است…


نسیـــم دلفـان – عطا حسن‎پور در گفت‎وگو با خبرگزاری ایسنا ، اظهار کرد: لرستان دارای سه رودخانه بزرگ اصلی سزار، کشکان و سیمره است که چند رودخانه فرعی نیز از آنها منشعب می‎شود.

وی اضافه کرد: این وضعیت باعث شده که فعالیت پل‎سازی در لرستان به اوج خود برسد و شاهد پل‎های زیادی در اقصی نقاط این استان باشیم.

حسن‎پور ادامه داد: تقریباً در قسمت‎های شمالی، غربی و جنوبی لرستان و همچنین مرکز استان بیشترین پل‎ها را داریم؛ در بروجرد پل قلعه حاتم و چالانچولان، شمال غرب پل گرمابه دلفان، سلسله پل کاکارضا و دوآب و سراب دوره پل بزرگ کشکان و سیاه‎پله را داریم.

مدیر پایگاه پل‎های تاریخی لرستان تصریح کرد: همچنین برای اولین بار در رماوند سیمره کشف شده است. در جنوب استان نیز پل کلهر معمولان، پل پل‎دختر، گاومیشان، و هشت پل در منطقه زال را داریم. در خرم‎آباد هم پل‌های صفوی، حاجی، دارایی‎زاده و خر‎م‎آباد وجود دارد.

وی افزود: اوج پل‎سازی لرستان بعد از ساسانیان در قرن چهارم هجری و هزار سال پیش است که مربوط به حکومت بدر بن حسنویه که حاکمی شیعه بود ساخته شده که برای هموار کردن راه عتبات عالیات این کار را انجام داده است.


توضیحاتی درباره پل گرمابه دلفان

 شهرستان دلفان ۱۲ پل تاریخی دارد که مهم‌ترین آنها پل «گرمابه» است که گفته می‌شود به‌جامانده از دوران ساسانیان استاین پل در منتهی‌الیه رودخانه «گیزه‌رود» و در نزدیکی تقاطع این رودخانه با رودخانه «گاماسیاب» واقع شده است.

پل گرمابه دلفان

فاطمه بابایی‌ـ خبرنگار همشهری در این باره نوشت:

با نگرش به بقایای چشمه طاق‌های پل، طاق آن به‌صورت هلالی است و موج‌شکن‌های آن در زیر‌لایه‌هایی از قلوه سنگ‌های کف رودخانه قرار گرفته استبا توجه به وضعیت ‌‌جغرافیایی منطقه، این پل ۲ استان را به هم وصل می‌کرده و مسیر‌ تردد میان استان‌های کرمانشاه و لرستان بوده است.

ثبت دوباره در فهرست آثار ملی

پل گرمابه ۲ بار در فهرست آثار ملی کشورمان ثبت شده است؛ بار اول از سوی اداره کل میراث فرهنگی لرستان و در ‌ ۱۰ مهر سال ۸۰ با شماره ‌ ۴۰۸۲ به ثبت رسید و در مرحله بعد نیز اداره کل میراث فرهنگی استان کرمانشاه آن را در ‌ ۷ شهریور ۸۱ با شماره ۶۹۸۶ به ثبت رساند.

استان کرمانشاه حتی تپه قبرستان گرمابه را نیز که در منطقه گرمابه واقع شده، با شماره ۶۹۶۴ به ثبت رسانده استاداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری لرستان پس از ثبت، این اثر را به حال خود رها کرد و تاکنون هیچ‌‌ اقدامی برای مرمت آن و نگهداری از آن انجام نداده است.

پل گرمابه به سبب سیلابی بودن رودخانه در معرض آسیب قرار دارد و تاکنون هیچ اقدامی برای مرمت این اثر فرهنگی و تاریخی از سوی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری لرستان صورت نگرفته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *