جمعه , ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

لرستان در کشت ‌دانه‌های روغنی رتبه نخست را کسب کرد

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان گفت: سطح زیر کشت کاملینا (‌دانه‌های روغنی) را توانستیم امسال با افزایش ۴ برابری در این استان به پنج هزار هکتار برسانیم که در این زمینه رتبه نخست کشور را به خود اختصاص داده‌ایم.

نسیم دلفان _ سیدعماد شاهرخی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: ۳۵ هکتار فضای گلخانه‌ای در دهه مبارک فجر در لرستان بهره‌برداری می‌شود که با بهره‌برداری از این گلخانه‌ها مجموع فضاهای گلخانه‌ای این استان به ۱۱۳ هکتار افزایش می‌یابد و بالغ‌بر ۷ هزار تن محصولات سبزی و صیفی طی دو سال در این استان تولید می‌شود.

وی با اشاره به اجرای طرح کشت قراردادی در لرستان افزود: الگوی کشت در کشور سابقه‌ای ۵۰ ساله دارد که به‌صورت کامل اجرانشده است، اما وزیر جهاد کشاورزی در یک سال اخیر اجرای این طرح را در کشور کلید زد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان عنوان کرد: این استان با انعقاد ۹ هزار و ۸۹۸ قرارداد و بیش از ۴۵ هزار هکتار سطح زیر کشت کشاورزان گندم‌کار رتبه سوم کشور را در این زمینه به خود اختصاص داده است.

وی اجرای طرح مردمی‌سازی یارانه‌ها را انقلابی بزرگ و ارزشمند در کشور عنوان و بیان کرد: مبلغ ۴۵۰ میلیارد تومان در طول ۲ ماه گذشته از این محل به مرغداران داده شد که سرمایه در گردش داشته باشند.

به گفته شاهرخی امسال یک هزار و ۲۰۰ تن مرغ نژاد آرین با تخصیص یارانه ۲۵ میلیارد تومان توسط دولت برای لرستان خریداری و ذخیره‌سازی شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان همچنین یکی از مهم‌ترین اقدامات دولت سیزدهم را در بحث توزیع کودهای شیمیایی دانست و گفت: مبلغ ۱۵۱ میلیارد تومان امسال در لرستان یارانه بابت کودشیمیایی اختصاص یافت که در این راستا توانستیم به‌همراه استان کردستان در توزیع کودشیمیایی رتبه نخست کشور را به خود اختصاص دهیم.

شاهرخی با اشاره به کمترین مشکلات در لرستان در توزیع کودشیمیایی، عنوان کرد: ۷۰ درصد سهمیه کود این استان تاکنون جذب‌شده و ۳۰‌ درصد باقی‌مانده نیز مربوط به کود سرک است که در اسفند و فروردین‌ماه در بین کشاورزان توزیع می‌شود.

وی با اشاره به پایین‌آمدن قیمت گوشت قرمز در مقطعی از چند ماه گذشته در لرستان، تصریح کرد: در این مقطع در راستای حمایت از دامداران، ۵۰۰ تن گوشت قرمز به قیمت هر کیلوگرم ۲۰۰ هزارتومان از دامداران خریداری و ذخیره‌سازی شد که دولت بابت این گوشت‌ها مبلغ ۶۰ میلیارد تومان یارانه پرداخت کرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان همچنین در خصوص رفع تداخلات اراضی کشاورزی عنوان کرد: این موضوع یکی از مهم‌ترین نگرانی‌های کشاورزان است که از سال ۱۳۹۳ از مجموع یک‌هزار و ۵۰۰ پلاک، تنها ۳۸۸ پلاک رفع تداخل شده بود اما در سال ۱۴۰۱ تعداد ۲۲۸ پلاک رفع تداخل شد که ۶۰ درصد معادل مجموع تداخلات انجام‌شده در لرستان است.

وی همچنین با اشاره به رونق کشت دانه‌های روغنی در لرستان افزود: سطح زیر کشت کاملینا را توانستیم امسال با افزایش چهار برابری در این استان به پنج هزار هکتار برسانیم که در این زمینه رتبه نخست کشور را به خود اختصاص داده‌ایم.

شاهرخی با اشاره به اینکه در حال حاضر ۷۰ درصد درآمد برخی کشورها از گردشگری کشاورزی است، گفت: لرستان ظرفیت‌های بسیار خوبی در این بخش دارد که نیاز است عقب‌ماندگی‌های این حوزه برطرف شود و از این ظرفیت‌ها در راستای توسعه و اشتغال‌زایی این استان بهره برد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *