شنبه , ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

لبخند ملیح مجلس نشینان به شهرداری های مناطق محروم

با اصلاح بند ب ماده ۳۹ قانون مالیات بر ارزش افزوده، شاخص توسعه نیافتگی بالاتر از شاخص جمعیت در رده نخست اهمیت برای توزیع اعتبارات ارزش افزوده به شهرداری ها قرار گرفت.

نسیم دلفان – سابقاً ملاک توزیع اعتبارات ارزش افزوده به شهرداری ها، جمعیت بود ، به این معنی که شهرداری های شهرهای پرجمعیت که منابع درآمدی بیشتر و تضمن شده ای هم دارند سهم بسیار بیشتری نسبت به دیگر شهرداری ها دریافت می کردند و در مقابل شهرداری‌های مناطق کم جمعیت سهم بسیار ناچیزی از این اعتبارات دریافت می‌کردند، اما اکنون با اضافه شدن شاخص توسعه نیافتگی شهرها، در صدر ملاک‌های توزیع این اعتبارات، شاخص جمعیت در رتبه دوم ایستاد که این سبب می‌شود تا رقم نسبتأ بیشتری در مقایسه با قبل به شهرداری‌ها و دهیاری‌های استان‌های کم جمعیت و محروم برسد.

گفتنی‌است قبل‌تر روال توزیع این اعتبارات به همین شکل بالا بود که در دی ماه سال ۱۴۰۰ به نفع کلانشهرها و شهرهای با جمعیت بالا شاخص توسعه نیافتگی حذف و شاخص جمعیت مبنای توزیع قرار گرفت.

?پی‌نوشت: هرچند این تغییر در توزیع اعتبارات ارزش افزوده به اندازه‌ای نیست که بتواند مرحمی بر زخم‌های بیشمار شهرداری‌های مناطق محروم باشد امااا … می‌تواند خود آغاز مسیری درست برای احقاق حق در تخصیص سایر اعتبارات برای مناطق محروم باشد.

✍️ یوسف عادلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *