جمعه , ۸ مهر ۱۴۰۱

فواید و مضرات استفاده از نخود فرنگی

“نخود فرنگی و خاصیت و مضراتش،بر مبنای طب سنتی”

چند پیشنهاد برای مصرف نخودفرنگی بخارپز یا آب‌پز:

نخودفرنگی با کالری کم، اندکس گلایسمیک نسبتا پایین، پروتئین بالا، و دارا بودن ترکیبات آنتی‌اکسیدان و عناصر معدنی، برای مبتلایان دیابت، چاقی، پرفشاری خون، و کبد چرب مفید است و برای افراد تندرست نیز خوراکی ارزان و مغذی باارزشی است.

پیشنهاد می‌کنم نخودفرنگی را خام نخورید بلکه آن را آب‌پز یا بخارپز کنید و به روش‌های زیر از آن بهره‌مند شوید:

نخودفرنگی آب‌پز یا بخارپز را به سالادی شامل هویج و سبزیجات بیفزایید.

آن را در سوپ‌های مختلف با سبزیجات بکار ببرید.

نخودفرنگی را در خورش همراه با مرغ بپزید.


آن را همراه با جوانه‌های تازه و روغن زیتون و قدری پودر آویشن میل کنید.

هشدارها:
۱.‌ مصرف نخودفرنگی در مبتلایان نقرس و سنگ‌های کلیوی از جنس پورین باید کم و گهگاهی باشد.‌

۲. مبتلایان‌ کم‌خونی که مکمل آهن مصرف می‌کنند باید نخودفرنگی را نزدیک زمان مصرف مکمل‌ها میل نفرمایند.

۳.‌ گرچه شواهد قطعی برای اثرات ضدباروری نخودفرنگی در انسان وجود ندارد ولی اگر فردی با سابقه مشکلات باروری، یا سن انتهای دوره باروری، قصد بارداری دارد بهتر است ریسک نکند و از مصرف زیاد یا مداوم نخودفرنگی پرهیز کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.