جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

عکسی جالب از کشوری که سیگار در آن ممنوع است

پادشاه بوتان خرید و فروش و استفاده از سیگار یا هرگونه توتون و دخانیات را ممنوع کرده است…


نسیـــم دلفـان – به گزارش خبرنگارباشگاه شبانه باشگاه خبرنگاران جوان،عکسی که تفاوت شهرهای هندی و بوتانی در مرز دو کشور را نشان می دهد، مورد توجه کاربران شبکه های اجتماعی قرار گرفته است.

این عکس مربوط به یکی از مناطق مسکونی واقع در مرز بوتان و هند است که تنها یک جوی آب حدفاصل زندگی مردم دو کشور است و به همین دلیل تفاوت در مدیریت و زندگی شهری آنها به وضوح دیده می شود.

عکسی جالب از کشوری که سیگار در آن ممنوع است

این عکس خیابانی را نشان می دهد که سمت راست آن متعلق به هند است و سمت چپ، جزو کشور بوتان محسوب می شود. مسیر هندی این خیابان، بسیار کثیف، بی نظم و شلوغ است و زباله ها، ظاهری زننده و زشت به جوی آب جاری در وسط خیابان داده اند، اما آن سوی خیابان که متعلق به بوتانی هاست، صاف و تمیز و آرامتر است.

نکته جالب تر این است که سران مملکتی بوتان در امور سیاسی و کشورداری از مقامات هندی راهنمایی می گیرند! اما آنچه باعث تفاوت چشمگیر دو کشور در این عکس شده، تفاوت فرهنگ عمومی و شهرنشینی مردم دو کشور است.

بوتان به علت قرار گرفتن در میان رشته کوه هیمالیا و جنگل های متراکم هند، تقریبا منزوی است و مورد توجه استعمارگران نیز نبوده است. در این کشور که بصورت پادشاهی اداره می شود خرید و فروش سیگار و انواع دخانیات ممنوع است و مردم نیز این قانون را با اشتیاق پذیرفته اند.

به مثابه ضرب المثل “مشت نمونه خروار است” همین استقبال از قانون ممنوعیت دخانیات، نمایانگر روحیه مردم و فرهنگ عمومی بوتانی هاست و بر اساس آن، می توان عملکرد آنها در سایر عرصه های زندگی اجتماعی را نیز حدس زد.

آنها در رده بندی های مختلف نهادهای فعال در امور اجتماعی، بارها به عنوان شادترین مردم دنیا برگزیده شده اند.

این کشور در سال ۱۹۷۱ به سازمان ملل و سایر نهادهای بین المللی پیشنهاد کرد برای تعیین میزان پیشرفت کشورها، معیار تولید ناخالص ملی کنار گذاشته شود و بجای آن میزان شاد بودن مردم، محک و معیار پیشرفت قرار بگیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *