شنبه , ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

شیرزن دلفانی دختر بچه ۲ ساله را از چاه ۱۳ متری بیرون کشید

زن ۴۵ ساله روستایی درشهرستان دلفان استان لرستان در یک اقدام شجاعانه دختربچه دو ساله همسایه اش را که به درون چاه آب ۱۳ متری سقوط کرده بود نجات داد و به “سمانه” زندگی دوباره بخشید…


نسیـــم دلفان – به گزارش خبرنگار مهر، سمانه دو ساله که پیش از ظهر چهارشنبه هنگام بازی به داخل یک چاه آب ۱۳ متری واقع در حیاط خانه شان سقوط کرده بود با اقدام به موقع و شجاعانه زن همسایه از مرگ حتمی نجات یافت.

مادر این کودک درباره چگونگی وقوع حادثه به خبرنگار مهر گفت: صبح روز چهارشنبه هفته گذشته سمانه به همراه خواهر بزرگترش در حیاط خانه مشغول بازی بود که ناگهان متوجه سقوط او به درون چاه شدم.

وی ادامه داد: در پی این حادثه به سرعت موتور دینام را از برق جدا و به امید یاری کسی در حیاط خانه شروع به فریاد و کمک خواهی کردم که ناگهان یکی از زنان همسایه به سرعت وارد چاه شد  و تا رسیدن مردان روستا به محل، عمق ۱۳ متری چاه را طی و با صدای بلند سلامتی سمانه را اعلام کرد و پس از چند دقیقه او را از چاه بیرون کشید.

بلافاصله خود را به دهانه نیم متری چاه رساندم…

ملکه یحیی بیگی زن ۴۵ ساله اهل روستای یارآباد از توابع بخش میربگ جنوبی شهرستان دلفان و ناجی این دختر بچه در گفتگوی تلفنی به خبرنگار مهر گفت: روز حادثه پس از شنیدن صدای فریادهای مادر سمانه به سرعت وارد حیاط  شدم و پس از اطلاع از ماجرا و با توجه به اینکه بیشتر مردان روستا برای جمع آوری محصولات کشاورزی به مزارع رفته بودند و فرصتی برای رسیدن آنها به روستا نبود فکر نجات سمانه به ذهنم خطور کرد.

این شیرزن روستایی همچنین گفت: بلافاصله خود را به دهانه نیم متری چاه رساندم و در حالی که مادر سمانه همچنان در حال شیون و زاری بود به داخل چاه رفتم و پس از چند دقیقه خود را در کنار سمانه کوچولو دیدم.

وی ادامه داد: وقتی که به بالین سمانه رسیدم به سختی نفس می کشید بنابراین بلافاصله با طنابی که همراه داشتم او را به کمر خود بسته و از چاه بیرون کشیدم.

وضعیت عمومی “سمانه” خوب است

در پی نجات معجزه آسای سمانه دو ساله از درون چاه آب ۱۳ متری، ‌این کودک به کمک اهالی روستا به بیمارستان امام خمینی شهرستان الشتر انتقال داده و سپس به بیمارستان شهدای عشایر خرم آباد اعزام شد.

دکتر پیمان اتابکی پزشک شیفت اورژانس بیمارستان شهدای عشایر خرم آباد در خصوص وضعیت عمومی سمانه به مهر گفت: در پی انتقال این کودک به بیمارستان و با انجام “سی تی اسکن” های لازم بر روی سر که آسیب پذیرترین ناحیه بدن انسان محسوب می شود مشکل و جراحت خاصی مشاهده نشد.

دکتر اتابکی افزود: به رغم سقوط بیمار به داخل آب علائم خفگی و نفوذ آب به ریه ها مشاهده نشده و تنها وجود یک درد مشکوک به شکستگی در ناحیه آرنج باعث شد که نامه بستری سمانه به مدت ۲۴ ساعت و تا بهبودی کامل در بیمارستان صادر شود.

اما و اگرهای اقدام شجاعانه زن روستایی

نجات سمانه از مرگ حتمی توسط یک زن روستایی از یک سوی و خطرات و حوادثی که در پی ورود این زن به درون چاه می توانست برای هر دوی آنها رخ دهد از سوی دیگر باعث شد که درستی عمل انجام گرفته توسط شیرزن روستایی را از یک کارشناس امداد و نجات آتش نشانی جویا شویم.

سجاد کاظمی فرد کارشناس و مامور عملیات آتش نشانی ایستگاه حضرت قائم شهرستان خرم آباد با بیان اینکه شجاعت و رشادت زن روستایی در نجات این کودک با توجه به فاصله محل حادثه از مراکز امداد و نجات قابل تحسین بوده است، گفت: با این حال به رغم جنبه های انسان دوستانه و عاطفی، عمل این زن روستایی یک اشتباه محض بوده است.

وی با اشاره به اینکه انجام عملیات های امداد و نجات از این قبیل نیازمند نیروهای آموزش دیده و تخصصی آتش نشانی است عنوان کرد: وورد به چاه آب با عمق ۱۳ متر بدون کپسول اکسیژن و عدم رعایت موارد ایمنی عملی بسیار خطرناک است چرا که بروز هر گونه حادثه ای اعم از لغزیدگی یا ریزش دیواره چاه یا گاز گرفتگی و کمبود اکسیژن در فضای درون چاه موجب به خطر افتادن جان زن ناجی و کودک و در واقع دو چندان شدن مشکل می شد.

نجات “سمانه” معجزه خداوند بوده است

این کارشناس امداد و نجات آتش نشانی همچنین ارتباط مردم با مرکز فوریت های ۱۲۵ آتش نشانی هنگام بروز حوادث را قبل از هر گونه اقدامی الزامی دانست و تصریح کرد: در موارد مشابه تماس گرفتن با شماره مرکز فوریت های آتش نشانی و قبل از هر گونه عملی منطقی ترین کار ممکن است زیرا این عمل احتمال آسیب بیشتر به مصدوم یا مصدومان حوادث را به میزان چشم گیری کاهش می دهد.

کاظمی فرد اضافه کرد: با توجه به فاصله ۴۰ کیلومتری این روستا از شهرستان دلفان و نیروهای امدادی شاید نجات این کودک به دست یک زن روستایی معجزه خداوند بوده است اما در نقاط شهری با بروز هر گونه حادثه و در صورت تماس با مرکز آتش نشانی نیروهای این مرکز در مدت ۳ تا ۵ دقیقه خود را به محل حادثه رسانده و در خدمت حادثه دیدگان هستند.

…………………………….

گزارش: فاطمه پناهی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *