جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

شهرستان دلفان قطب تولید نخود در استان لرستان

بخش کشاورزی به عنوان یکی از مهمترین و استراتژیک ترین بخش های هر نظامی محسوب می شود جرا که امروزه تهیه غذا به عنوان یک چالش جدی و اساسی مطرح است و به همین خاطر دولت ها برای تشویق کشاورزان به تولید بیشتر اقدامات زیادی را انجام می دهند…


نسیـــم دلفـان – به گزارش ایرنا حبوبات بعد از غلات دومین منبع غذایی انسان به شمار می روند و در این میان نخود با دارا بودن حداقل ۲۵ درصد پروتئین نفش مهمی در تامین پروتئین دارد.
کارشناسان معتقدند حبوبات با تثبیت زیستی نیتروژن موجب بهبودی حاصلخیزی خاک می شوند هر بوته به عنوان کارخانه کوچکی از کود شیمیایی نیتروژن عمل می کند و موجب بهبودی خواص فیزیکی ، شیمیایی و زیستی خاک می شود و از طرفی این محصول از گیاهان کم توقع و برای کشت در نظام های کم نهاده و ارگانیک مطلوب است.
شهرستان دلفان با ۱۳۳ هزار هکتار اراضی کشاورزی و تولید سالانه ۲۰۰ هزار تن انواع محصولات کشاورزی یکی از قطب های مهم کشاورزی در استان لرستان است.
۶۰در صد از جمعیت ۱۴۵هزار نفری شهرستان دلفان در روستاها و ۴۰درصد در شهرنورآباد زندگی می کنندکه عمده فعالیت آنان کشاورزی و دامداری است.
یکی از محصولات مهم در شهرستان دلفان حبوبات است که حبوبات تولیدی توسط کشاورزان این منطقه به سایرنقاط و خارج از کشور صادر می شود .
به گفته کارشناسان ، متوسط تولید نخود در شهرستان دلفان یک تن در هکتار است که این میزان نسبت به متوسط تولید کشوری ۲۰۰ کیلوگرم بالاتر است.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان دلفان در این باره گفت : در سال زراعی گذشته ۲۰ هزار تن حبوبات در این شهرستان تولید شد و نخود تولیدی در این شهرستان از نظر کیفی ، خوش پختی و خوش خوراکی از کیفیت بالایی برخوردار است.
فرشاد بابایی افزود : شهرستان دلفان از صادر کنندگان مهم تولید نخود در کشور است که متاسفانه به دلیل نبود شرکت های صادراتی نخود تولیدی این شهرستان بنام دیگر شهرستان ها صادر می شود .
وی ، یکی از مشکلات نخود کاران این شهرستان را ناکافی بودن صنایع تبدیلی و دسته بندی عنوان کرد و اظهار داشت : این امر موجب شده است که نخود تولیدی شهرستان دلفان به نام دیگر شهرستان ها روانه بازار مصرف شود .
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان دلفان همچنین یکی دیگر از مشکلات نخودکاران این شهرستان را کمبود کمباین جهت مکانیزه نبودن برداشت این محصول عنوان کرد که کشاورزان با روش سنتی و با هزاران مشکل کار برداشت این محصول را انجام می دهند.
فرماندار شهرستان دلفان نیز در این باره گفت : این شهرستان به عنوان قطب مهم تولید حبوبات راه اندازی مرکز تحقیقات حبوبات در آن ضروری است .
جعفر طولابی اظهار داشت:در سال زراعی جاری ۴۵ هزار هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان دلفان به زیر کشت نخود رفته که پیش بینی می شود ۳۶هزار تن نخود از این اراضی برداشت شود .
شهرستان دلفان با ۱۳۳ هزار هکتار اراضی کشاورزی و تولید سالانه ۲۰۰ هزار تن انواع محصولات کشاورزی یکی از قطب های مهم کشاورزی در استان لرستان است .
گزارش : فاطمه بابایی


تازه ترین اخبار منطقه را مستقیمأ از طریق ترمینال خبری ” نسیـــم دلفـان ” دریافت کنید.

برای عضویت در کانال خبری نسیم دلفان روی تصویر زیر کلیک نمایید.

12

۳ نظر

  1. با سلام کاش مدیر کل جهاد و فرماندار محترم یه کم هم از نبود خرید تضمینی نخود و قیمت پایین آن علیرغم زحمات فراوانیکه برای کشاورزان دارد صحبت میکردند هر چند با صحبت تو خالی به جایی نمیرسیم و عزم راسخ مسولین را میطلبد

  2. آماردادن کاربسیارآسان وساده ای است این آقایون اگه راست میگن هم برای کشاورزان کاری کنند وهم اینکه اعتراض داشته باشند نسبت به این قیمت جدیدی که دولت خدمتگذار وعدالت محور وضع کرده .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *