جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

شاعری بیسواد با دیوان شعر ۱۰ هزار بیتی/پیرمرد دلفانی: هرچه دارم از اهل بیت است

پیرمرد دلفانی که حالا دهه ششم عمرش را طی می کند، در میان گنجه زندگی اش یک دیوان شعر ۱۰ هزار بیتی دارد، دیوانی که بخش عمده اشعار آن به زبان فارسی و لکی در زمینه اوصاف اهل بیت سروده شده تا اشعار این شاعر بیسواد امروزه دستمایه مداحی های دهه محرم در محل زندگی وی باشد…


نسیم دلفان – به گزارش خبرنگار مهر، خلق آثار هنری و ادبی امروزه به عنوان حرفه ای شناخته می شود که از انسان های خاص انتظار می رود و گاه تصور این است که باید هنر را در آکادمی و تحت نظر اساتید ویژه خلق کرد.

اما در روستای حسن آباد بخش خاوه شهرستان دلفان پیرمردی ۶۵ ساله زندگی می کند که نه تنها هنر را در هیچ آکادمی رسمی یاد نگرفته است بلکه حتی سواد خواندن و نوشتن هم ندارد با این وجود شعر می سراید و مجسمه هنری می سازد.

پاپی علی قاسمی می گوید از نوجوانی به شعر سرودن علاقه داشته و همین ذوق و علاقه باعث شد پس از گذشت سال ها اینک به شاعری تبدیل شود که هم به زبان لکی و هم به زبان فارسی اشعار آئینی می سراید.

علاوه بر سرودن شعر، این پیرمرد دلفانی مجسمه های هنری زیبایی با چوب درختان کوهی می سازد و البته باغدار و کشاورز نمونه این شهرستان نیز محسوب می شود.

پاپی علی هفت فرزند دارد که علاوه بر کمک در کارهای کشاورزی و باغداری، در نوشتن اشعار پدر هم سعی و تلاش مجدانه ای دارند و برای همین است که تاکنون موفق شده اند چهار دفتر شعر پدرشان را مکتوب کنند.

از جمله این آثار می توان به اشعارش در زمینه اوصاف خاتم الانبیاء(ص) محمد مصطفی مشتمل بر دو هزار و ۶۴۰ بیت، اشعار سه هزار و ۲۰۰ بیتی جنگ خونین کربلا، وفای روزگار با دو هزار و ۴۴۰ بیت و اشعار دو هزار و ۲۰۰ بیتی جهان آخرت که در حال نگارش است اشاره کرد.

قاسمی از علاقه خود به مجلس اهل بیت (ع) سخن می گوید و از اینکه بسیاری از مداحان اشعار او را برای سرودن در مجالس مختلف استفاده می کنند.

از او در خصوص هنرش و راه دستیابی به آن سوال کردیم، پاپی علی می گوید: هر آنچه در زندگی دارم از اهل بیت و ائمه اطهار(ع) است به خصوص ذوق شعری که ریشه در اعتقادات مذهبی ام دارد.

در اشعار سروده شده این شاعر دلفانی ارادت به ائمه اطهار (ع) موج می زند همچون این ابیات که نشانگر نهایت ارادت او به سید و سرور شهیدان حضرت ابا عبداله الحسین(ع) است: امروز یاران حسین در کربلا شهیدند/ لشکر شمر یزید سر حسین بریدند/ زینب نور زهرا (س) آهی از دل کشیدند/ این کاروان حسین قطره ای آب ندیدند…

علاوه بر این اشعار منظومه بلند از تولد تا رحلت پیامبر مکرم اسلام (ص) اثر دیگریست که این هنرمند خوش ذوق لرستانی سروده است: حضرت محمد (ص) نور الله و اکبر است/ با جبرئیل همنشین و همسفر است/در بهشت و عرش و سماء بالاتر است/ حافظ دین اسلام و چراغ نور بشر است/قرآن کریم تاج سر پیامبر است/ دین محمد (ص) از همه ادیان بالاتر است…

از اشعار “لکی” وی نیز در باب احوالات انسان در روز قیامت می توان به این شعر اشاره کرد: “روژ قیامت ماو او دیارت /عزرائیل چوی شیر ماو او دوچارت/ هر چی که مه هی نیری ستارت/ پریشونه ماو رنگ و روخسارت/هر کارتی کردیه مایه خیالت/ نیکی و بدی کل روزگارت…(مضمون: وقتی روز قیامت فرا برسد، هر چقدر که تلاش کنی “قرار” نخواهی داشت و دچار پریشان حالی می شوی، و هر آنچه از نیک و بد در طول زندگی ات انجام داده ای جلوی چشمانت ظاهر می شود…)

……………………….

گزارش و عکس: مصطفی معظمی گودرزی

۲ نظر

  1. علی یوسفی دهیارروستا

    ازمسولین انتظار میرود که به محل زندگی این بزرگوار مراجعه بفرمایند که از نزدیک ببینند که روستای ایشان هیچ گونه امکانات رفاهی ندارند .از شما مسعولین بزرگوار خواهشمندم برای رضای خدا حداقل مساعدت تان رادریغ نفرمایید .ما همه دست بوس مسول بامسعولیتیم.

  2. پیر غلام امام حسین

    خیلی دوست دارم از اشعار ایشان برای مداهی استفاده کنم خدا به ایشان عمری با عزت عطا فرماید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *