شنبه , ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

سقوط امید بخش لرستان از صدر جدول

در صدر بودن و اول بودن خواسته همیشگی افراد است اما این عنوان نخستین و یا جز نخستین بودن ها در موضوع بیکاری طی سالها موجب نارضایتی مردم لرستان شده بود…


نسیـــم دلفـان – به گزارش خبرنگار ایرنا ، در سالهای متمادی استان نخست در بین استانهای کشور از نظر بیکاری بود و یدک کشیدن این عنوان علاوه بر مشکلات اقتصادی ، موجب نگرانی ها و ناهنجاری های اجتماعی می شد.
عنوان نخستی که که دولتهای مختلف تلاش کردند به هر نحوی آن را از لرستان بگیرند اما انگار که کلنگ زنی ها ، مصوبات، جلسات و وعده وعیدها اثر نمی کرد و لرستان همچنان استان نخست بیکاری کشور بود.
در آخرین آمار ارائه شده از مرکز آمار ایران ، بارقه های امید در بین مردم زیاد شده و امروز پس از گذشت حدود ۲۰ ماه از فعالیت دولت یازدهم ثابت شد که اراده ها برای اشتغال جوانان لرستانی جدی بوده است.
در این آمار لرستان از صدر جدول بیکاری خارج شده وتقریبا در میان استانهای کشور قرار گرفته که این سقوط از صدر موجب رضایتمندی مردم شده است.
استاندار لرستان در این خصوص با اشاره به آمار منتشره از سوی مرکز آمار ایران گفت: در این آمار نرخ مشارکت اقتصادی و بیکاری کشور در بهار ۹۴ به ترتیب ۳۸ و ۱۰٫۸ درصد بوده و این در حالی است که این ضرایب در بهار سال گذشته در کشور ۳۷٫۱ و ۱۰٫۷ درصد اعلام شد.
هوشنگ بازوند افزود: بر این اساس، نرخ مشارکت اقتصادی و بیکاری لرستان در بهار ۹۳ به ترتیب ۳۲٫۱ و ۲۰٫۳ درصد بوده که نرخ مشارکت اقتصادی در بهار سالجاری به ۳۵٫۶ درصد افزایش و نرخ بیکاری به ۱۰٫۷ درصد کاهش یافته است.
وی ادامه داد: همچنین نرخ مشارکت اقتصادی و بیکاری استان در زمستان ۹۳ به ترتیب ۳۲ و ۱۱٫۵ بوده که این دو در کشور ۳۷٫۵ ۱۱٫۵ بوده است.
بازوند ادامه داد: در مدت یکساله گذشته نرخ بیکاری استان از ۲۰ به ۱۰ رسیده که این مهم موجب رضایتمندی مردم و مسوولان شده و تلاش برای ادامه این روند ادامه خواهد داشت.

ایجاد بیش از سه هزار و ۳۰۰ فرصت شغلی مددجویان کمیته امداد

استاندار لرستان همچنین با اشاره به برخی اقدامات سال گذشته در حوزه اشتغالزایی به مهمترین این اقدامات اشاره کرد و گفت: سال گذشته بیش از سه هزار و ۵۰۰ فرصت شغلی برای مددجویان کمیته امداد استان ایجاد شده است.
بازوند تصریح کرد: سال گذشته سهم اعتبارات اشتغالزایی کمیته امداد لرستان از بانکهای دولتی ۵۳۵ میلیارد ریال بوده که از این میزان ۳۳۶ میلیارد و ۴۰۰ میلیون ریال به شهرستانها ابلاغ شده است.
وی ادامه داد: در این راستا سهم بانکهای ملی، کشاورزی، صادرات، ملت، سپه ، تجارت، مسکن، رفاه و توسعه تعاون به ترتیب ۹۷، ۷۴، ۵۶، ۴۱، ۳۱، ۱۰۷، ۷۲، ۲۹ و ۹۲ درصد محقق شده است.
وی گفت: وام های اشتغالزایی در شهر پلدختر ۹۶ درصد، رومشکان ۴۹ ، کوهدشت ۸۹، چگنی ۹۷، خرم آباد ۷۴، الشتر ۹۶، نورآباد ۸۳، بروجرد ۳۳ ، دورود ۹۰ ، ازنا ۶۹ و الیگودرز ۷۱ درصد تحقق یافته است.
وی تحقق مجموع تسهیلات اشتغالزای مددجویان در سال گذشته را ۷۵ درصد و میزان اشتغال ایجاد شده را بیش از سه هزار و ۳۰۰ فرصت برشمرد و افزود: میانگین پرداخت این تسهیلات در کشور ۶۰ درصد است.
به گفته استاندار لرستان در سالجاری نیز پرداخت ۶۵۷ میلیارد ریال تسهیلات اشتغالزایی به مددجویان تصویب شده که چنانچه بانکها همکاری کرده و این مبلغ به طور کامل پرداخت شود چهار هزار و ۱۵۶ فرصت شغلی جدید برای مددجویان ایجاد شده و از چرخه حمایتی خارج می شوند.

استخدام ۵۶۵ مهندس ناظر کشاورزی در استان

بازوند همچنین گفت:سال گذشته ۵۶۵ مهندس ناظر کشاورزی در دو رشته علوم دامی و علوم کشاورزی جذب و بکار گیری شدند که این مهم در استان بی سابقه بوده است.
وی افزود: در این راستا حکم استخدامی این افراد ۱۱ بهمن ماه گذشته ابلاغ شده و در حال حاضر تمامی انها در مراکز و ادارات مختلف مشغول بکار هستند.
وی اظهار داشت: پارسال با پیگیری های انجام شده، سهمیه استخدام مهندسین ناظر بخش کشاورزی استان به بیش از دو برابر افزایش یافته است.
وی گفت: با توجه به مقام نخست جهاد کشاورزی استان در تولید گندم و بهره برداری از حق تشویقی استان در این خصوص و رایزنی های انجام شده با توجه به سطح بالای بیکاری در استان، سهمیه استخدام مهندسان ناظر از ۲۶۲ به ۵۶۵ نفر افزایش یافت.
وی با اشاره به اینکه با بکارگیری این تعداد مهندس ناظر بیش از یکهزار و ۵۰۰ نفر ازجمله خانواده این افراد از این خدمت بهره مند شده اند گفت: این در حالی است که امسال با بهره برداری از طرح های هفته جهاد کشاورزی ۲۴۵ فرصت شغلی دیگر نیز ایجاد شد.

اشتغالزایی در بخش صنعت لرستان ۲۰۲ درصد محقق شده است

استاندار لرستان بخش صنعت را از مهمترین حوزه های ایجاد اشتغال استان دانست و گفت: بر اساس آمار سازمان صنعت معدن تجارت استان، میزان اشتغالزایی در صنعت استان طی سال گذشته ۲۰۲ درصد محقق شده است.
وی تعهد اشتغالزایی صنعت لرستان در سال گذشته را چهار هزار و ۶۰ نفر عنوان کرد و افزود: در مجموع هشت هزار و ۲۲۷ فرصت شغلی صنعتی طی سال ۹۳ در لرستان ایجاد شده است.
به گفته وی در مجموع ، علاوه بر تحقق سهم تعیین شده برای اشتغالزایی در صنعت لرستان به میزان چهار هزار و ۶۰ نفر، میزان اشتغالزایی در این بخش ۱۰۲ درصدرشد داشته است.

۸۰ درصد پذیرفته شدگان آزمون استخدامی استانداری لرستان بکارگیری شدند

استاندار لرستان در خصوص پذیرفته شدگان آزمون هماهنگ سال ۹۱ استان نیز گفت: ۸۰ درصد افراد پذیرفته شده در آزمون استخدامی سال ۹۱ استانداری لرستان در دستگاههای اجرایی استان بکارگیری شده اند.
بازوند افزود:در مجموع ۹۰۴ نفر با کسب حد نصاب های لازم در این آزمون پذیرفته شده اند که از این تعداد حدود ۷۰۰ نفر در دستگاههای اجرایی مختلف استخدام شده و مشغول بکار هستند.
وی اظهار داشت: فرآیند استخدام مابقی این افراد و مکاتبه های لازم با تهران و سازمانهای مرکزی نیز در دست اقدام است .
بازوند اضافه کرد: این در حالی است که امسال نیز دستگاههایی از جمله آموزش و پرورش و دانشگاه علوم پزشکی آزمون استخدامی دارند .

سفر هیات دولت و رشد ۱۷ برابرای اعتبارات صندوق توسعه ملی

استاندار لرستان همچنین همکاری بانک ها و پرداخت تسهیلات را عامل مهمی در راستای توسعه و اشتغال برشمرد و گفت: لرستان در سال ۹۲ تنها ۳۰ میلیارد ریال از صندوق توسعه ملی تسهیلات دریافت کرده که این میزان در سال گذشته به ۱۷ برابر افزایش یافت.
وی سفر هیات دولت به استان و مصوبات این سفر را در کاهش رتبه بیکاری استان موثر دانست و گفت: باتوجه به سفر با برکت رییس جمهوری به استان مقرر شد تسهیلات صندوق توسعه ملی با نرخ سود کمتر از چهاردرصد نسبت به سایر نقاط کشور به لرستان پرداخت شود.
وی همچنین در خصوص پرداخت ۱۵ هزار میلیارد ریال تسهیلات افزود: علیرغم اینکه مصارف بانکی در استان و منابع موجود برابر است، این تسهیلات بدون قید منابع و مصارف به استان پرداخت می شود.
وی ادامه داد: برای این پرداخت تسهیلا ت مقرر شده چنانچه برخی شرکتها و سرمایه گذاران که اهلیت دارند و دچار بدهی های معوقه هستند، با تایید استان و بانک عامل از این شرایط استفاده کنند و بانک مرکزی نیز چک این واحدها را بلااثر کند.
به گفته بازوند از ۱۵ هزار میلیارد ریال تسهیلاتی که جهت سرمایه در گردش و تکمیل شرح های نیمه تمام اقتصادی استان در نظر گرفته شد که از این میزان ۱۳ هزار میلیارد ریال برای واحدهای صنعتی لرستان لحاظ شد.
وی گفت: تا اواخر سال گذشته ۵۳۵ واحد صنعتی با میزان تسهیلات شش هزارو ۲۳۳ میلیارد ریال و ۱۱۵ واحد با شش هزار و ۷۶۶ میلیارد ریال به ترتیب برای دریافت تسهیلات سرمایه در گردش و ثابت به بانکهای عامل معرفی شده اند.
بازوند تصریح کرد: تا پایان سال گذشه دوهزار میلیارد ریال مسدودی صندوق توسعه ملی در حوزه صنعت و معدن استان اخذ شده است.
وی تصریح کرد: با توجه به تسهیل شرایط اعطای تسهیلات در این خصوص، نرخ سود تسهیلات اعطایی در بخش صنعت و معدن ۱۵ درصد، در بخش آب و کشاورزی ۱۱درصد و در بخش گردشگری ۱۲ درصد اعلام شد.

تخصیص سه برابری اعتبارات عمرانی

استاندار لرستان یادآور شد: در سفر هیات دولت به لرستان ۹ هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال اعتباربرای این استان مصوب شد که در این راستا مقرر شد سه هزارمیلیارد ریال در سال ۹۳ وبقیه در سال ۹۴ محقق شود .
وی با بیان اینکه از این میزان اعتبار سال ۹۳ حدود ۹۹ درصد تخصیص یافته است گفت: درمجموع سال گذشته میزان اعتبارات ملی استانی شده ، استانی و اعتبارت سفر حدود شش هزار و ۴۰ میلیارد ریال بوده است .
وی اظهار کرد : همچنین میزان اعتبارات ملی در لرستان حدود چهار هزار و ۴۰ میلیارد ریال بوده است .
وی تصریح کرد : در سال گذشته ۱۰ هزار میلیارد ریال اعتبار به سرمایه گذاری استان اختصاص یافت که از این میزان ۸۶ درصد محقق شده است .
بازوند گفت: در سال گذشته میزان اعتبارات تخصص یافته به استان حدود سه سال قبل بوده چراکه تخصیص اعتبارات استان در سه سال گذشته به طور متوسط از ۱۸ تا ۲۴ درصد بوده است.
به هر حال به نظر می رسد امروز با کاهش نمره ۲۰ لرستان به ۱۰ ،این روند همچنان ادامه یابد و صدر نشینی جدول بیکاری استان پس از سالها توسط تغییر یابد.
الهام بابایی

۲ نظر

  1. خیلی بی معنی بود
    در حد یک دروغ بسیار بزرگ
    مگه استانای دیگه همه از کار بیکار شده باشن
    چطور روش شده اینو بگه و شما چرا این خبرو زدید؟؟؟؟؟؟/

  2. چرا دروغ میگید … چرا ما این اشتغال زایی رو توی شهر هامون نمیبینیم خدا لعنت کنه بر …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *