پنجشنبه , ۹ فروردین ۱۴۰۳

روستایی پشت کوه مشکلات/ از مشکل آب تا معطلی برای ۲ کیلومتر آسفالت

«سرکمره» نام روستایی در دلفان است که مردمانش پشت کوه مشکلات به فراموشی سپرده شده‌اند، اهالی از مشکل آب می‌گویند و معطلی راه روستا برای دو کیلومتر آسفالت.

نسیم دلفان – به گزارش خبرگزاری مهر ؛ شهرستان دلفان در شمال غربی استان لرستان و در همسایگی استان‌های کرمانشاه و همدان قرار گرفته است، این شهرستان با دو هزار و ۷۴۰ کیلومتر مربع مساحت دارای سه شهر، ۱۰ دهستان، سه بخش و ۵۳۱ روستا است که از این تعداد ۴۴۶ روستا دارای سکنه و مابقی یا فصلی و یا به دلیل نبود امکانات خالی از سکنه شده است.

مهاجرت بی رویه روستاییان به شهر

یکی از بخش‌های محروم این شهرستان بخش «کاکاوند» است که مردمان آن در بسیاری از روستاها از حداقل امکانات برای زندگی کردن محروم هستند و متأسفانه همچنان در محرومیت به سر می‌برند.

روستایی پشت کوه مشکلات/ از مشکل آب تا معطلی برای ۲ کیلومتر آسفالت

اقدامات نظام مقدس جمهوری اسلامی به این شهرستان در طی چهار دهه اخیر بسیار ارزشمند و قابل تقدیر است اما عمق محرومیت و پراکندگی روستاهای این شهرستان و بازی‌های سیاسی موجب کمرنگ جلوه داده شدن این خدمات در بسیاری از نقاط شهرستان شده است.

راه به عنوان زیربنای توسعه در هر منطقه متأسفانه در شهرستان کمتر توسعه یافته دلفان نمودی ندارد به طوری که در حال حاضر ۳۶۰ کیلومتر جاده خاکی و مال رو در این شهرستان وجود دارد و این امر مشکلات فراوانی را برای اهالی مناطق روستایی دلفان به وجود آورده است و موجب مهاجرت بسیار بالای ساکنان روستاهای محروم به شهر و تخلیه روستاها شده است.

باید به این موضوع توجه داشت که مهاجرت بی رویه روستاییان به شهر چه مشکلات اجتماعی و اقتصادی را به وجود می‌آورد.

معطلی برای ۲ کیلومتر آسفالت

روستای محروم «سر کمره» دهستان کاکاوند غربی در شهرستان دلفان از محروم‌ترین مناطق لرستان محسوب می‌شود و مهم‌ترین مشکل این روستا نبود راه دسترسی و نبود آب آشامیدنی سالم و بهداشتی است.

روستایی پشت کوه مشکلات/ از مشکل آب تا معطلی برای ۲ کیلومتر آسفالت

روستای «زیر کمره» که در مجاورت این روستا قرار دارد در چند سال اخیر به صورت ۱۰۰ درصد به دلیل مشکلاتی مانند نبود جاده، آب آشامیدنی، امکانات اولیه زندگی و عدم توجه مسئولان به این منطقه به شهر مهاجرت کرده‌اند.

روستای «سرکمره» تنها دو کیلومتر با محور اصلی آسفالته که روستای «سیالیا» است، فاصله دارد که در صورت آسفالت این مسیر علاوه بر اینکه از مهاجرت دیگر اهالی روستا به شهر جلوگیری می‌شوند موجبات رونق، عمران و آبادانی روستا نیز فراهم خواهد شد.

کیومرث صالحی یکی از اهالی روستای «سرکمره» در گفت و گو با خبرنگار مهر از نبود راه دسترسی و نبود آب لوله کشی در این روستا گلایه مند بود و گفت: اگر این روند ادامه داشته باشد ما نیز همچون روستای همجوار دیار ابا اجدادی خود را ترک کرده و به شهرها مهاجرت می‌کنیم.

وی گفت: تنها دو کیلومتر با جاده اصلی و آسفالته فاصله داریم که در صورت آسفالت این مسیر کوتاه علاوه بر اینکه روستا دوباره رونق می‌گیرد سایر ساکنین گذشته نیز به روستا بر خواهند گشت.

روستایی پشت کوه مشکلات/ از مشکل آب تا معطلی برای ۲ کیلومتر آسفالت

مشکل تأمین آب آشامیدنی سالم

رحیم یار محمدی یکی دیگر از اهالی این روستا به مهر گفت: نبود راه برای تردد ما با دیگر روستاها و شهرهای اطراف مشکلات فراوانی را به وجود آورده است که در فصل بارش برف و باران تردد حتی از طریق تراکتور نیز غیر قابل انجام است و اگر فردی از ما بیمار شود باید مدت‌ها بگذرد تا بتوانیم او را به نزدیک ترین مرکز درمانی ببریم.

وجیهه خانم پیرزن سالخورده ای که صحبت‌هایش دل هر شنونده را به درد می‌آورد با چشمان گریان به مهر می‌گوید: شما را قسم می‌دهم به خاطر رضای خدا، به خاطر امامان معصوم به داد ما روستاییان برسید ما هم انسان هستیم، به خدا قسم ما هم گناه داریم و ما هم جزئی از این کشور هستیم، آیا خدا را خوش می‌آید که با این سن و سال خانه و کاشانه خود را با اندک گوسفندی که داریم که از آن راه امرار معاش می‌کنیم ترک کنیم و به شهر برویم و اجاره نشینی کنیم.

وی ادامه داد: باید برای رفت و آمدمان به شهر ۲۰۰ هزار تومان پرداخت کنیم و با توجه به وضعیت مالی ضعیف ما این امکان میسر نمی‌شود و باید بگوییم که جهنم از اینجا برای ما بهتر است.

روستایی پشت کوه مشکلات/ از مشکل آب تا معطلی برای ۲ کیلومتر آسفالت

شوکت شیرمحمدی دیگر بانوی ساکن این روستا نیز به مهر گفت: متأسفانه این روستا علاوه بر اینکه جاده ندارد برای تأمین آب آشامیدنی می‌بایست صدها متر به پایین‌تر از روستا از سر چشمه آب را با گالن حمل کنیم که بتوانیم از آن استفاده کنیم.

وی گفت: امیدواریم مسئولان به داد ما روستاییان برسند چون ما نیز انسان هستیم.

هیچ پیمانکاری قادر به شرکت در مناقصه نشده است

ایمان حسینی بخشدار «کاکاوند» در این خصوص به مهر گفت: بخش «کاکاوند» یکی از بخش‌های کمتر توسعه یافته استان لرستان به شمار می‌رود که علی رغم توجه دولت به این مناطق با توجه به گستردگی بخش و محرومیت بالا همچنان مردم با مشکلات فراوانی از جمله نبود راه دسترسی، آب آشامیدنی سالم و بهداشتی، گاز لوله کشی و نبود امکانات برای توسعه کشاورزی و دامپروری مواجه هستند.

وی با اشاره به اینکه در طول مسیر این روستا و در ادامه آن روستاهای «میشه کشه»، «ایرانشاهی» و «مامو» نیز وجود دارد که با مشکلات مشابه مواجه هستند افزود: این موضوع به فرماندار و نماینده مردم دلفان و سلسله در مجلس و مسئولان مربوطه گزارش داده شده است که امیدواریم در آینده نزدیک با توجه به ضرورت امر و جلوگیری از مهاجرت روستاییان زمینه مهاجرت معکوس را فراهم کنیم.

روستایی پشت کوه مشکلات/ از مشکل آب تا معطلی برای ۲ کیلومتر آسفالت

وی افزود: بخش کاکاوند دارای چهار دهستان است که دهستان «کاکاوند» غربی از محروم‌ترین مناطق این بخش است.

بخشدار کاکاوند ادامه داد: با توجه به پیگیری‌هایی که از طریق این بخشداری با اداره راه و شهرسازی صورت گرفته است مسئولان این اداره می‌گویند تا کنون برای ایجاد آسفالت این مسیرها سه بار مناقصه بر روی سایت برگزار شده است اما متأسفانه هیچ پیمانکاری قادر به شرکت در این مناقصه نشده است زیرا هزینه‌ای را که قرار است به پیمانکار داده شود به صورت اوراق است نه اعتبار ریالی

راه و شهرسازی باید پاسخگو باشد

یحیی ابراهیمی نماینده مردم دلفان و سلسله در مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار مهر با انتقاد شدید از کوتاهی اداره کل راه و شهرسازی استان در خصوص عدم توجه به راه‌های روستایی این شهرستان اظهار داشت: پشت میز نشستن و از دور نظاره گر مشکلات بودن، هیچ مشکلی را از محرومیت شهرستان دلفان کم نمی‌کند و باید هر مسئولی در هر جایگاهی که قرار دارد وظیفه خود را در قبال مردم انجام دهد و به صورت میدانی به روستاهای محروم مراجعه کند و از نزدیک با مشکلات آنها روبرو شود.

روستایی پشت کوه مشکلات/ از مشکل آب تا معطلی برای ۲ کیلومتر آسفالت

وی با اشاره به اینکه این موضوع که بعد از چهار دهه از عمر با برکت نظام مقدس جمهوری می‌گذرد اما متأسفانه به دلیل کوتاهی بعضی از مدیران کل و دیگر مسئولان مربوطه ۳۶۰ کیلومتر در دلفان راه شوسه و مالرو وجود داشته باشد غیر قابل بخشش است اظهار داشت: روستاییان به عنوان عزیزترین و با نجابت ترین مردمان حق دارند از امکانات ضروری استفاده کنند و ما نباید هیچ گاه از حق طبیعی آنها کوتاه بیاییم و باید توجه جدی به خواسته‌های آنها داشته باشیم.

نماینده مردم دلفان و سلسله در مجلس شورای اسلامی گفت: وزیر راه و شهرسازی و مسئولان استانی در این خصوص باید پاسخگو باشند و جواب قانع کننده‌ای را به ما بدهند تا به مردم این مناطق ابلاغ کنیم و این موضوع می‌بایست در دستور کار آنها قرار گیرد.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *