جمعه , ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

دلیل افزایش قوز ناحیه پشتی و کاهش گودی کمر چیست؟

مجری طرح تحقیقاتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان با عنوان «بررسی اثر ارتز داینامیک کنترل کننده پاسچر بر روی فعالیت الکتریکی عضلات ارکتوراسپاین در طول راه رفتن و سرعت راه رفتن در افراد سالمند مبتلا به کیفوز» گفت: طراحی و ثبت اختراع این ارتز در سال ۹۶ با همکاری دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی انجام شد.

نسیم دلفان _ دکتر معصومه ویسکرمی در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص چرایی و مزایای این طرح اظهار کرد: با افزایش سن در دوره سالمندی راستای ستون فقرات به‌صورت پیش رونده تغییر می‌کند و سبب افزایش قوز ناحیه پشتی و متعاقب آن کاهش گودی کمر می‌شود.

وی افزود: این تغییرات پاسچرال سبب جابجایی توده بدنی در محدوده ثبات و همچنین به دلیل تغییر در بازوی اهرمی و زاویه اعمال نیروی عضلات سبب اختلال در عملکرد عضلات نگهدارنده ستون فقرات، افزایش فعالیت الکتریکی این عضلات و نیروهای فشاری وارد بر ستون فقرات می‌شود.

ویسکرمی ادامه داد: تغییرات ستون فقرات در دوره سالمندی میزان انعطاف پذیری ستون فقرات را کاهش می‌دهد و باعث اثرات منفی بر روی کیفیت زندگی افراد سالمند می‌شود.

وی گفت: علاوه بر آن با افزایش سن و کاهش سرعت راه رفتن سطح فعالیت روزانه کاهش یافته و جابجایی توده بدنی به سمت جلو در محدوده ثبات سبب کاهش تعادل و افزایش میزان زمین خوردن و شکستگی شده و در نهایت سبب بالا رفتن میزان مرگ و میر افراد سالمند می‌شود.

استادیار دانشگاه علوم پزشکی لرستان با یادآوری اینکه از گذشته تاکنون استفاده از ارتزهای اصلاحی در کنار سایر مداخلات توانبخشی برای کنترل پاسچر و تغییرات ایجاد شده در اثر ضعف عضلاتی در ستون فقرات افراد سالمند مرسوم است، در خصوص معایب ارتزهایی که تا امروز برای کنترل پاسچر افراد سالمند طراحی شده‌اند، تصریح کرد: ارتزهای مذکوز معایبی مانند افزایش نیروهای فشاری در ناحیه تحتانی کمر، ایجاد محدودیت حرکتی در ناحیه لگن به دلیل استفاده از قطعات ریجید نیز داشتند که سبب کاهش سرعت راه رفتن در افراد سالمند می‌شد.

وی در خصوص مزایای ارتز جدید کنترل کننده پاسچر گفت: این ارتز با الگوبرداری از عضلات ستون فقرات بدون استفاده از قطعات سخت از پارچه نئوپرن با الگوبرداری از آناتومی و عملکرد عضلات موثر در کنترل پاسچر طراحی شد که بتواند به عملکرد عضلات ضعیفی که در کنترل راستای ستون فقرات نقش دارند کمک کند، و محدودیت حرکتی برای فرد سالمند ایجاد نکند و همین‌طور استفاده از آن برای افراد سالمند راحت باشد.

ویسکرمی با بیان اینکه در مطالعه انجام شده در دانشگاه علوم پزشکی لرستان اثر طولانی مدت این ارتز بر فعالیت الکتریکی عضلات ستون فقرات، کنترل حرکتی و سرعت راه رفتن در افراد سالمند بررسی شد، ادامه داد: نتایج این مطالعه نشان داد این ارتز با تقویت حس عمقی عضلات و کنترل نیروی عضلات کنترل کتتده ستون فقرات می‌تواند سبب بهبود عملکرد عضلات، بهتر شدن کنترل حرکتی، کاهش نیروهای فشاری بر روی دیسک و ساختارهای محافظت کننده ستون فقرات شود و به دلیل کنترل و اصلاح جابجایی توده بدنی به سمت جلو سبب بهبود تعادل در راه رفتن و افزایش سرعت راه رفتن در افراد سالمند می‌شود.

این استادیار دانشگاه علوم پزشکی لرستان، در پایان خاطرنشان کرد: از آنجا که استفاده از این ارتز برای افراد سالمند راحت بوده و تهیه آن از نظر اقتصادی مقرون به‌صرفه است می‌تواند در کنار سایر مداخلات توانبخشی که برای بهبود کیفیت زندگی افراد سالمند انجام می‌شود، قرار گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *